Gå til innhold

La foreldre diskutere i fred!

Anbefalte innlegg

I overskriften på DIB står det: " Her kan du diskutere hva du syns om tilbudet i bgh din"

Da lurer jeg på hvorfor kan ikke foreldre få gjøre det i fred, uten at en eller annen pedagog blander seg i diskusjonene og forteller oss hvordan/ hva skal vi tenke. Dukker spesielt mange opp i debatter der forhold i bgh er kritisert.

Lurer også på hvilken interesse som ligger bak dette.

Har jeg misforstått, eller er dette et forum for bghbrukere, dvs. foreldre og barn?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140435953-la-foreldre-diskutere-i-fred/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg synes du har misforstått. Det blir jo som at de som kan strikke ikke kan gå på håndarbeidsdebatten, de som allerede er gift ikke kan svare på noe på bryllupsdebatten osv. Dessuten er det vel greit med noen svar fra fagfolk som kan fortelle litt om hvordan ting fungerer sett fra den andre sida noen ganger.

Du skal heller ikke se bort fra at det er en god del barnehageansatte som også er foreldre her inne...

Jeg er både mor og pedagog og er her på det grunnlaget. Jeg synes det er veldig vanskelig å la folk lulle seg inn i vrangforestillinger som omhandler barnehage og ikke svare. Jeg har faktisk informasjon som foreldre med andre jobber ikke har, så hvorfor skal jeg la være å svare?

Mener du at dette skal være et forum for å slenge unyansert dritt om barnehager og at folk som kan oppklare eller har informerte standpunkt skal holde seg unna?

Signerer

dette er en side laget først og fremst for foreldre. Klart at noen kan svare som pedagoger, men de kan være falske.

Personlig tror jeg at det er kommer en person inn her kun for sin egen del. Det var en helt rar opplevelse å komme inn på denne siden, og oppdage at en person hadde systematisk gått igjennom så mange gamle innlegg. Og svart, man ser jo det på klokkeslettet.

Slik det er her nå, så publiserer jeg ting heller på skravle el krangle. Vet ikke hvordan man skal forholde seg til en person som prøver å ta kontroll på en slik side. Det er en ny opplevelse for meg.

Kan du fortelle litt om deg selv? Hva er hobbyene dine? Jobber du? Tror du at du klarer å påvirke noen? Er bhg den nye abortdebatten?

Svar da : )

Annonse

Jeg kan faktisk si det samme til deg, men skal prøve å forklare litt hva det går i.

Vi som jobber i barnehage opplever ganske ofte at foreldre ikke forstår hvor mye vi faktisk har å gjøre gjennom dagen, hvor mange barn vi har ansvar for og hvor mye planlegging som må til for å få dagen til å gå opp. Det er ikke vondt ment fra deres side (håper jeg), men det er kansje en del ting en må oppleve for å forstå. Det dukker ganske ofte opp tråder her og på anonym/skravle hvor foreldre mener at barnehagen er vanskelige som ikke bare kan gjøre sånn og sånn, eller den klassiske "jeg hentet barnet mitt i dag og da vi kom hjem og hadde spist middag og lekt litt oppdaget jeg at hun hadde bæsjet, bytter de ikke bleier på ungen min?" så er det ting som er så nært for meg at jeg blir engasjert. Jeg står på begge sider, og vil faktisk påberope meg å vite litt mer om hvordan det fungerer uten å bli beskyllt for å være arrogant. Da pleier jeg å svare på hvordan den er fra den andre siden, og kanskje synse litt om hvorfor jeg tror det er sånn. Jeg har også lest mange horrible historier og da svarer jeg støtende. Jeg er ærlig på at jeg er pedagog, noe annet blir feil og jeg ser ingen grunn til at jeg ikke skal kunne yttre min mening i dette som faktisk er et åpent forum.

En annen side av det er at det er veldig interessant for meg å lese foreldres usensurerte tanker rundt barnehage og barnehagestart. Det hjelper meg å forstå foreldrene jeg møter på jobb bedre.

Det jeg ikke forstår er hvorfor et forum der pedagoger ikke har adgang skal være så bra. Jeg regner med at når man poster på et forum så ønsker en tanker rundt det en spør om, ikke bare folk med nøyaktig samme perspektiv. Det jeg tenker er at det umulig kan fremme godt samarbeid med barnehagene, og det er jo ingen tjent med. Jeg kommer til å fortsette å svare. Barnehage er en stor del av mitt liv, og foreldres tanker og meninger er kjempeviktig for meg.

Mye bedre å ta opp ting på skravle og krangle.

Hvem som tror de styrer denne siden, går fort lei om vi alle bare uteblir.

Trenger ikke å være ansatte i bhg. Kan være en trailersjåfør : ) Alle er vi anonyme. Tror det kun er noen som vil provosere. Tror bedre om ansatte i bhg, enn mye av dette tullet her inne.

Tenk å sitte oppe og bruke tiden sin på gamle tråder : ) Jaja. Dette er en mening, den er ikke rettet mot noen.

Tips: sikkert noe bedre på TV i morgen.

NB! Det jeg skrev ovenfor er ikke ment som tema for debatt, men er en appell.

Er lei av pedagoder med altvitende holdning som ikke gidder lytte foreldrenes tanker. Dette gjelder både IRL og på nett.

Spar oss sure gulp og subjektive kommentarer hvis dere ikke har noe positivt, konstruktivt og hyggelig å bidra med i en dabatt. Vi får nok av det i hverdagen, og hadde vært fint få diskutere i fred på nett i det minste.

Når du legger ting ut på et åpent nettforum, så må du forvente at du vil kunne få svar fra alle typer mennesker med alle typer utdannelser og jobber. Det du ikke må, er å forholde deg til hva de skriver. Du kan la være å svare dem og bare svare på andre innlegg.

Jeg svarer på innlegg på skravle også jeg da... har aldri prøvd å domminere denne debatten eller følt at jeg har makt over noen i egenskap av å være pedagog. Synes det er trist at enkelte foreldre ser på pedagoger som fienden, men noen ganger er vi forpliktet til å ta opp vanskelige ting med dem og det er det jo ikke alle som tåler. At man ikke tåler at noen er uenig med det en skriver på et nettforum har jeg problemer med å forstå. En kan som jeg skrev lenger oppe bare la være å forholde seg til det om en absolutt ikke vil at pedagoger skal delta.

Annonse

Jeg gidder ikke å spekulere i hvem som gjør hva. Men noe har sporet helt av her inne når en person setter seg ned og graver opp gamle innlegg. Noen som svarer som pedagoger kan ikke være det. Innleggene er så provoserende og arrogante at det ikke stemmer, ingen med utdannelse innen pedagogikk kan ha så lite innsikt. Personlig har jeg alltid fått greie svar på det jeg har spurt om her inne. Men så tar jeg ikke helt av og skylder på bhg om barna har bæsjet etter middag. Hvis man er pedagog og svarer på et slikt innlegg, må man jo tenke seg godt om. Innlegget kan jo være falskt. Slike debatter har jeg bare styrt unna. Den som startet det med bv-trådene tok jo helt av. Samme med gave til de ansatte. Det ble jo helt tragisk å lese tilslutt.

Hvis ikke siden kommer tilbake til normalen, der man utveksler meninger og har respekt for hverandre, bør admistrator kontaktes, slik at vi kan få vite om det er noen som bevist skaper uro.

Men det står på denne siden at den er for foreldre, så hvis du vil kan du jo ta kontakt med administrator, og spørre om de kan lage en egen side for pedagogisk personalet i bhg. Er du mor kan du jo svare som mor. Men å ta med følelser fra jobben her inne, vil bare sette dere i et dårlig lys. Det viser at dere ikke klarer å legge jobben fra dere, og at dere generaliserer. Bra at noen hadde mot til å si stopp, synes jeg. Derfor støtter jeg denne personen.

Selv er jeg mest ute etter andres foreldres meninger, det betyr ikke at jeg har noe i mot pedagoger. Kjekt å snakke foreldre, klarer selv å forstå hva som er normalt og ikke. Barna mine er mindreårige ikke jeg. Så stopp å behandle meg som en.

Ha en fin dag!

Nå går ikke jeg god for alt alle som er eller utgir seg for å være pedagoger skriver, så langt der i fra. At jeg ikke klarer å legge fra meg jobben min, skal jeg ærlig innrømme. Det handler om at jeg jobber med mennesker, mange av dem svært små mennesker som jeg blir veldig glad i. Derfor er det frustrerende når foreldresamarbeidet blir vanskelig, og når en da kommer hjem og leser innlegg fra foreldre som stiller svært så urimelige krav til barnehagen eller viser en instilling som kan bidra til dårlig samarbeid, så skal jeg innrømme at det provoserer meg. Jeg generaliserer ikke, men vi har alle vår bagasje og ting vi relaterer det vi leser til som farger svarene vi gir . Det blir veldig feil for meg å svare kun som mor, for jeg er ikke en har disk delt i to partisjoner. Jeg er et menneske som er både mor og pedagog, jeg kan ikke slå av den ene delen av meg. Jeg er et menneske, og har en jobb som krever at jeg bruker mine menneskelige egenskaper. Å utelate følelser er umulig og heller ikke ønskelig når en har en slik jobb.

Selv om jeg selvsagt er profesjonell i jobben min, så betyr ikke det at jeg må være det her inne. Her er jeg en anonym privatperson og svarer som det, men jeg liker å informere om at jeg er pedagog slik at de som leser svarene mine ikke blir lurt. Selv om jeg er privatperson her, så er det å være pedagog en del av meg og jeg har mye erfaring fra barnehage. Jeg tror svarene mine mange ganger er oppklarende, og enkelte ganger provoserende fordi HI ønsket et annet svar. Jeg forventer ikke å bli tillagt enormt med tyngde når jeg er anonym på nett. Jeg opplever ikke at det er mange her inne som absolutt ikke ønsker pedagogers perspektiv, og for de som ikke gjør det så er det faktisk bare å hoppe over mine og andre pedagogers innlegg.

At lefsa hadde svart på så mange innlegg ser jeg ikke på som et forsøk på kontroll. Kan ikke huske å ha sett Lefsa så mye på denne debatten for å være helt ærlig.

Helt enig med at man bare bør hoppe over usakelig kritikk, innlegg.

Når det gjelder følelser, vær forsiktig altuisme, det er farlig å ikke koble av. Faktisk et tegn på utbrendthet: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=18273

Forstår at å jobbe som ped.leder er utrolig tøft. Og all respekt, hadde ikke sendt barna mine i bhg om jeg ikke trodde at de har utbytte av det.

Men du sier at du ikke behøver å være profesjonell her inne, men opplyser du at du er ped.leder må du regne med å bli sett på som profesjonell. For meg virker det som at du speiler situasjoner på jobben, med det du ser her inne. Det er greit for deg å ta en anonym mor litt ekstra hardt, for da får du ut noen følelser du trenger å lette.

Du angriper et annet menneske på grunnlag av dine sårede følelser. Som faktisk er ditt ansvar.Det virker som er du kommet inn i en sirkel. Du bare fortsetter og fortsetter, du får hevet deg. Hva med de du sårer?

Nå har nesten alle forsvunnet fra denne siden. Heldigvis, for vi må det for å stoppe denne spiralen. Nå har jo mange sagt tydelig fra om at de opplever det som kipt når dere angriper. Ta det ekte problemet med hornene, ikke noe her inne.

Her inne skal foreldre kunne diskutere tilbudet fritt, er det noen som har urealistiske forventninger så la de erfare virkeligheten selv. Er det noen som er i konflikt med ped.leder så la de være det, vi vet ikke hele saken.

De aller fleste foreldre sammarbeider godt med bhg. At økonomien er presset, ledelsen dårlig, grisk eier, konflikt på arbeidsplassen, dårlige lokaler, kip kommune osv. La oss slippe å høre om det her inne. Det er slikt dere må fikse eller slutte i jobben, pga rammene ikke er der slik at man kan trives.

Håper virkelig at du kan slappe av og se at denne siden kun er for å prate litt om småting og tang. Godt for noen å få positive meldinger om de har hatt en litt kip hverdag. Men tror ikke du kan lære dem noe. Den motstanden du opplever nå, har du jo selv vært med på å skape.

www.egoisme.info

Kanskje er dette en bedre side for deg:

http://www.barnehage.no/no/Debatt/

Med tanke på at du ikke vet hva jeg svarer i diverse tråder eller vet noe som helst om meg som pedagog eller privatperson synes jeg du leser alt for mye inn i dette.

Jeg er et harmonisk menneske, lykkelig hjemme og på jobb. Fornøyde foreldre, barn og personale jevnt over. Noen ganger kan det hende jeg avreagerer litt fordi jeg ikke alltid kan si hva jeg tenker på jobb, men aldri i forhold til viktige spørsmål. Jeg svarer ikke på lite konstruktive måter, men lufter mitt syn på lik linje med alle andre forumbrukere. Jeg ser ikke noen som helst slags grunn for at jeg skal måles etter høyere standarder her inne enn andre, men jeg får en følelse av at du tror du vet "hvem" jeg er på dette forumet. Det har du ingenforutsettninger for å vite.

Jeg synes foreste at foreldre absolutt burde ha intresse for dårlige tilstander i barnehage jeg da. Selv er jeg heldig og jobber under bra forhold, men jeg liker heller ikke trenden som brer om seg i barnehagene. Det er faktisk først og fremst som mor jeg reagerer på det, og som mor forventer jeg at andre foreldre også interesserer seg. Når jeg ønsker å diskutere med kolleger gjør jeg det, jeg mangler ingeting på den fronten. Synes ikke at et fåtall av forumsbrukere skal sette grenser for hva folk kan og ikke kan få lov å skrive om her eller hvem som skal få "lov" til å svare. Synes ikke at jeg har noe mindre med å svare enn noen andre, og siden jeg jobber i systemet selv kan jeg bedre enn mange andre svare på hvordan foreldre kan håndtere ting de er misfornøyd med (hvem de bør ta det opp med f.eks).

Du kjenner ikke meg, du vet ikke hva jeg skriver her og hvilke tråder jeg har svart på. Jeg er ikke veldig aktiv på dette forumet, holder meg mest på skravle og anonym så det totale innholdet i trådene her har jeg ikke full oversikt over. Likevel vet du tydeligvis mye om meg både som forumbruker og menneske. Her inne er jeg først og fremst forumbruker på lik linje med alle dere andre, og jeg finner meg ikke i at jeg skal ha restriksjoner på min forumbruk som andre brukere ikke har. Før du publiserer en fullstendig psykoanalyse av meg, eventuelt svarer i god DIB-stil at jeg aldri burde ha noe med barn å gjøre sier jeg meg ferdig med denne tråden. Jeg har ikke noe mer å tilføye.

I god DIB-stil publisere en fullstendig psykoanalyse av deg? Hva er DIB-stil? Er DIBere en gruppe som har en bestemt adferd? Møter så utrolig mange ulike individer her inne, det er det beste med å være på disse sidene. Man får nye tanker. Viktig.

Ikke vet jeg hvem du er, ikke prøver jeg å finne ut av det heller. Er ikke ute etter å ta deg. Nå vet du at om du sier til noen: jeg har følelser for barna på jobben, de er med meg i tankene hele tiden. klarer ikke å legge jobben fra meg. Så vil mennesker med kompetanse anta at du er eller nærmer deg utbrendthet. Men jeg aner ingenting om deg! Dette er generelt grunnlag.

Dette er overskriften på denne siden:

Barnehagedebatten:

Her kan du diskutere alt fra hva du syns om tilbudet i din barnehage og til hva slags rettigheter man har som bruker av en barnehage, både som barn og voksne.

Er det så vanskelig å få en egen side på DIB for pedagogisk personalet? Det står bruker. Det betyr faktisk at dere ped.ledere ikke har noen sentral rolle her. Så HI sin anmodning er korrekt, må dere krangle om det også? Hvorfor ikke bare gi seg og si ok? Hvorfor komme med alt følelses tullet?

Er det så vanskelig å få en grense?

Forstår ikke at dere gidder å trekke ned proffesjonen deres til dette nivået, derfor må det være mange falske innlegg.

Lev livet ditt slik du ønsker, men regn med å få respons.

Er det forbudt for pedagoger å svare her da? Og er det forbudt å svare på gamle tråder?

Fant nå en del interessante tråder her når jeg logget meg på jeg, og kikket ikke etter om de er gamle eller ikke før jeg svarte.

Er på flere forume jeg, og det er da veldig vanlig at nye medlemmer eller medlemmer som ikke er innom så ofte, finner gamle tråder og svarer på dem.

Fint for deg at du er på mange forum,

her inne er det normalt å respektere HI, dvs trådstarter. Man svarer på tråden så lenge trådstarter er med. Da det er denne personen som vanligvis spør om noe og det er den man vil gi råd. Er man uenig starter man en egen tråd, også svarer folk på den. Uten at det blir en direkte uthenging. Har man lyst å provosere går man inn på krangle. Har aldri opplevd det som skjer her inne nå. S.

Som sagt står det at denne siden er for brukere av bhg, vil tro at ped.ledere er ansatte i bhg????

Ta poenget da. Hva er poblemet med å gi seg?

Har ikke tenkt å kommentere de ville tilstandene i denne tråden, men det siste innlegget her. Det er da ikke det som er vanlig her inne? Det må du ha drømt, for her krangles det i alle bauer og kanter. Dette er et nettforum som er åpent for alle som melder seg inn, med mindre noen henger ut navngitte personer så kan en faktisk ikke bestemme hvem som skal svare og hvordan de skal svare.

Det står at er et forum for BRUKERE AV BARNEHAGE. Er visst mange dislektikere i verden.

Ingen problem at bhg-ansatte vil skrive her. Dem har sikkert barn i bhg også.

Problemet er at enkelte har en holdning som grenser til patologisk. Det skaper frustrasjon, fører til krangling og negativ stemmning generelt i debattene.

De ville tilstandene i denne tråden vitner nettopp det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...