Gå til innhold

gruer meg til amming...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en dårlig "melkeku", for å si det sånn...

Husker barseltreffene der alle snakket om hvor plagsomt det var å lekke, om ammeinnlegg og melk som rant og spruta osv.

Vel jeg lekket aldri (har 2 barn som ble ammet i 6 grusomme mnd.).

Aldri opplevde jeg melk som sprutet ut, eller randt for den saks skyld.

Ungene la på seg, men ikke særlig fort og mye. Melka mi var tynn og blåhvit. Ved pumping var jeg heldig om jeg fikk ei flaske...

Så nå vet jeg ikke om jeg skal gidde prøve engang...

Er det noe man kan gjøre for å få mere melk (bortsett fra å amme som en gal...)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JEg har også hatt veldig lit melk til mine to første. Har ikke kunnet fullamme mer enn et par måneder... Har fått tips om en "nesespray" man får på resept... Vet ikke hva den heter, men tenkte å høre med legen min om dette...

Skrevet

Har ikke peiling om det er noen måte,men jeg hadde så definitivt ikke melk til min første!! Ammet 3 dagen på sykhuset i 5,5 t og da sa JM til barnepleier at nå var det nok, så lillegutt fikk da tillegg. Han tålte da ikke kumelkprotein og måtte på sykhuset igjen etter vi kom hjem og fikk soyatilskudd..

Noe melk hadde jeg til han var 5 uker ca,men da ble jeg lagt inn på sykhus og fikk påvist MS,og mistet resten av den lille melka jeg hadde pga. stress,men han har da vokst og klarer seg veldig bra han også,var også ikke syk før han var 11 mnd gammel.

Så jeg stresser ikke med amming, for går det ikke vokser dem opp på tillegg også, blir like fine barn som de som er ammet!! Men forskjellen denne gangen er at jeg har litt melk allerede og hadde ingen antydning til melk før fødsel med nr.1. Så det kan jo hende det blir melk denne gangen,men å slite meg ut for å amme gjør jeg ikke, for det er ikke bra verken for barnet eller meg, eller den jeg allerede har så det får vi se da denna kommer!!

Lykke til med fødsel og valg av amming eller ikke

Skrevet

Den nesesprayen er gull verdt i starten.

Den inneholder et hormon som starter utdrivnings refleksen så babyen slipper å suge så himla hardt i førsten. Var såååå sår i starten, så det hjalp veldig. Hjelper jo ikke på mengden melk, men om melken slipper lettere kan det kanskej stimulere til mer produskjon.

Skrevet

Amming handler mye om teknikk, er ikke bare du som skal kunne det, den lille må også lære å suge riktig :) Tenkte etter førstemann at dette kan jeg! Men den lille andremann kunne det jo ikke, så måtte jobbe litt for å få henne til å skjønne hva som måtte til :)

Ellers er det viktig med mye ro og avslapning, ikke masse besøk og farting i starten. Rigg deg til med en halvliter vann, amme-te (eller rooibosh-te) og slapp godt av i en god stol eller liggende på senga. Sprayen dere nevner er kunstig oxytosin hormon som trigger utdrivingsrefleksen og brukes bl.a. ved brystbetennelse.

Er enig at ungene klarer seg fint på MM men det er faktisk ennå bedre med morsmelk hvis man kan få til det, og det er ufattelig koselig når alt går i orden. Lykke til!!!

Skrevet

Hei Simla+kalv:o)

Jeg vil bare slå et aldri så lite slag for MME... Ikke at jeg mener det er bedre enn morsmelk, MEN for dem som ikke får det til av ulike grunner; det er bedre for baby og mor å kose seg og gjøre det som er best og føles riktig for begge to, istedet for å slite seg fullstendig ut på å prøve og prøve til bryster er ødelagt, og selvtilliten er på bunn...! Jeg var hellig overbevist om å skulle fullamme med min første, hun kom plutselig til verden mange mange uker for tidlig, men likevel fikk jeg informasjon på sykehuset om at amming var fullt mulig dersom jeg bare pumpet nok. Og det er det nok, om jeg bare hadde hatt melk... Jeg pumpet og pumpet, og fikk råd etter råd fra utallige sykepleiere...jeg prøvde ALT. Pumpet til jeg var grønn i trynet hver 2 time hele døgnet, sleit meg fullstendig ut på det istedetfor å bruke verdifull tid på min lille skatt som kjempet for livet der hun lå i kuvøsen.Tilslutt skulle jeg på møte med ammeveileder, og forventet jo å endelig få rådene som virket. Neida, hun ba meg om å slutte tvert!!!! Og jeg må si at det var mange kilo lettelse som rant av meg da...til tross for at jeg ble lettere sjokkert... Gi opp ammingen?? Hvordan går det an da?? Men jeg hadde jo ikke melk, fikk presset ut ett par milliliter hver gang jeg pumpet, og må si jeg følte meg ikke så veldig høy i hatten da andre mødre trippet ut av melkerommet med 2 fulle flasker... Men, uansett, jeg kommer til å prøve mitt beste for å amme denne gangen, men jeg vet også at går det ikke, så går det ikke. Jeg synes ikke det er verdt å ofre dyrebar tid med gullet dersom man må slite seg ut for å få ut ett par dråper. Da kjøper jeg heller MME med god samvittighet, og koser meg med babyen i barseltiden:o) Ønsker deg lykke til med ditt valg, gjør det som føles rett for deg og babyen din:o) Klemmer:)

Skrevet

Vet ikke hva du kan gjøre utenom å amme, amme og atter amme :) Men jeg må helt ærlig si at jeg ikke gleder meg til ammingen jeg heller! Nr 1 ble ammet til hun var 3 mnd, men fikk tillegg hele tiden. Nr 2 har bare fått tillegg. Jeg har bestemt meg for å gi ammingen en sjanse, men kjenner jeg at jeg ikke føler meg vel med det, blir det nok flaske denne gangen og.

Skal ihvertfall kose meg med babyen, og sånn som jeg hadde det med nr 1 var IKKE kos, bare styr!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...