trolly Skrevet 28. juli 2009 #1 Skrevet 28. juli 2009 1) Hvordan gjør dere det med steriliseing av termosen? Den bør vel være kokt den på lik linje med annet utstyr? 2) Og dere som bruker vannkoker - bruker dere en vanlig vannkoker ellere en kjele med tut om dere skjønner? Blir vannet nok kokt i en vanlig vannkoker? Bør ikke vannet koke et par minutter i hvertfall? Jeg prøver å finne praktiske løsninger til mating på natta... 3) Og siste spm: Er det flere som har babyer som har snudd døgnet? Gutten min sover så utrolig mye på dagen. I dag gikk det 8,5 timer mellom to flaskemåltid. Han er 11 uker nå. Bør jeg vekke ham på dagen for å få snudd døgnet? Eller bør jeg vente til han er 3 mnd? På natten kan han være våken ganske lenge, sovner ikke mellom to flasker.
Prusseluskan Skrevet 28. juli 2009 #2 Skrevet 28. juli 2009 Jeg vasker termosen med flaskebørste og zalo ca en gang i uken, og skylder med varmt vann og så med kokende vann (heller i kokt vann og tømmer ut et par ganger). Når termosen er tom og ikke må fylles en gang igjen, lar jeg den alltid stå med korken av slik at den tørker skikkelig. Jeg tenker at siden man heller på kokende vann vil jo det drepe evt bakterier som måtte ha funnet veien i flasken. Jeg vet ikke om jeg er i overkant nøye, vil liksom ikke ta noen sjanser, men tror egentlig ikke det er stor fare for bakterier i en termos som kun er brukt til kokende vann. Jeg bruker vannkoker, men tar av lokket slik at vannet får koke lenger. Når lokket er av fordamper vannet og "stoppmekanismen" funker ikke, slik at vannet koker litt lenger enn noen sekunder (gjelder ihvertfall min). På natten hadde vi ferdig oppmålt pulver i flaske, termos med kokt varmt vann og en flaske med kokt kaldt vann stående klar. Helle litt varmt vann i flasken, riste, riste, helle i kaldt vann til riktig mengde, klar ferdig ferdig:) Når det gjelder om du skal vekke eller ikke kan jeg bare gjenta det min HS sa til meg; det er vi som bestemmer når det er natt og dag og ikke babyene (til en viss grad naturligvis), så jeg ville kanskje vekket for mat på dagtid? Tror ikke det kan skade å prøve ihvertfall:) Dersom du ikke har vært innom flaskeposten.org kan jeg anbefale siden, gode tips til praktiske løsninger og god informasjon. Boken "Flaskemating" av Margrethe Vik (som startet Flaskeposten) anbefales også. Lykke til:)
Trollemor75 Skrevet 29. juli 2009 #3 Skrevet 29. juli 2009 Jeg er ikke full flaskebruker, så 1) og 2) er mer til info enn noe annet. 1) Jeg kokte aldri termosen. 2) Vanlig vannkoker, kokte ikke lenger enn til det stoppet av seg selv. 3) Jeg prøvde å holde han på en 3 timers rytme når han var liten: 1-1,5 times lur, deretter mat, stell og lek, deretter lur, osv... Var han veldig trøtt, fikk han sove videre, men aldri mer enn 3 timer i strek (en "syklus"). Han sov om natten fra han var 3-4 uker gammel, våknet som regel 1 gang mellom 23.00 og 06.00. Jeg gjorde ingenting for å få han til å sove om natten, annet enn å holde han i aktivitet på dagtid. Mye sang, lek og kos på lekematten, minimalt med "parkering" i vippestol e.l. Han er 5,5 mndr gammel nå og sover opptil 3 timer i strek om formiddagen. Sover fryktelig lite på ettermidagen, men sovner uten problemer i 19.00-tiden og klarer seg gjennom natten med drømmemåltid når jeg legger meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå