Gå til innhold

Hvordan skal man løse detta da tro?

Gjest

Anbefalte innlegg

Håper det er noen der ute som kan hjelpe meg!

Jeg skal etter planen være ferdig med min profesjonsutdannelse, og jeg og min samboer har i en lengere periode prøvd å bli gravide. Jeg håper veldig på at det snart skal sitte en spire, og i den forbindelse er jeg litt usikker på hvordan jeg skal forholde meg til lånekassa og fremtidige studier..

Jeg har lest her inne at det kan lønne seg å melde seg opp som student og at lånekassa ikke stiller noen krav til at man da skal hverken stå eller møte opp på eksamen.

Er det da slik at man skal melde seg om i 1års studie, 60 studiepoeng feks en årsenhet, eller kan det være enkelt emner?

Jeg har studert i 4,5år i Oslo, og starter nå ved mitt andre år ved et universitet i utlandet. Er det et max antall år man har krav på støtte fra lånekassa tro? Er litt redd for å melde meg opp som student etter ferdig utdannelse, og så kanskje har jeg ikke krav på det, og ender opp med ingenting.

En anna ting er at samboeren min er selvstendig næringdrivende, har det noen påvirkning?

Håper virkelig noen kan hjelpe meg her :)

Har ikke så veldig lyst til å ringe til lånekassa og spørre når jeg ikke er gravid enda heller. Har også en litt følelse av at de kanskje er mer int i å passe sine egne interesse enn mine.. men mulig jeg tar feil ;)

Fortsetter under...

Melder du deg på et årsstudium, har du krav på penger fra lånekassen for de 2 semesterene. Du må ha hatt krav på penger fra de de siste 6 månedene, og det er riktig at de ikke stiller noe krav til deg som student at du hverken møter opp eller består eksamen.

Hvis du tar enkelt timer, altså som deltidsstudent får du lån og stipend utifra hvor mye du studerer.

Fødselsstipendet har du krav på inntil 44 uker, også i sommerferien hvis du går gravid da, og alt lån blir omgjort til stipend.

Fødselsstipendet avhenger også hvor mye din samboer tjener - det står detaljert hvor mye du har krav på utifra hvor mye din samboer har som mnd inntekt. Siden han er selvstendig, er jeg usikker på hvordan de regner det ut, men mulig de tar et gjennomsnitt av de 3 siste mnd av inntekten hans eller noe..

Jeg er usikker på om de har noe regler på hvor mange år du kan få støtte.. Dette burde i så fall stå på deres nettsider, ellers så kan du jo bare ringe dem og spørre ang akkurat det?

Lykke til :)

Tusen takk for svaret!

Jeg har lest litt mer på lånekassen sin side og funnet ut at man har rett på lån og stipend i max 8år (da gjelder ikke sykdom og graviditet).

Så får vi vel prøve å sjekke ut litt med både nav og lånekassa i forhold til at samboeren er selvstendig.

Jaggu ikke lett å finne fram i denne papirjungelen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...