Gå til innhold

Hvordan vasker man et gulv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri vasket et gulv, men nå er mannen min på reise og jeg alene hjemme og det har jeg vært i 2 mnd nå. Kjøkkengulvet ser ikke ut og minsten krabber og putter i seg alt så nå er det nød og jeg vurderer å vaske. Jeg har ikke langkost og kun jiff skurekrem som såpe. Går det greit? Har ikke klut til å vaske med heller, kan jeg bruke et håndkle? Jeg er 32 år så jeg burde kunne dette, men nå som jeg kan være anonym kan jeg vel spørre her, for jeg er sikker på at noen av dere kan litt om vasking.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelpe meg, 32 år og ikke vasket et golv, er det MULIG :) Hadde du ikke heimkunnskap på skolen? Hadde da rikelig golvvask der.... Sjøl hadde jeg vasket mange golv til jeg var 12-13!

Med et kjøkkengolv som ikke har vært vasket på to måneder høres det heller ut som om det bør SKURES enn vaskes, spør du meg, her vaskes det golvet daglig, i noen tilfeller to ganger pr dag. Så her tror jeg det er en FORDEL at du ikke har langkost! Langkost er ellers bare videre arbeidsbesparende på store flater som er "nesten rene", bruker sjelden og aldri langkost på kjøkkenet sjøl, har kjøkken på ca 8 kvm uten spiseplass.

Først: Du bør støvsuge golvet for å fjerne mest mulig løs skitt, GRUNDIG. Ellers kommer du til å bruke mange vannbøtter og mange golvkluter!

Du kan sjølsagt bruke et gammelt avlagt håndkle, men du kan sikkert regne det som varig ødelagt etterpå, særlig med et golv som ikke har vært vasket på to måneder. Så du bør nok skaffe deg noen golvkluter. Koster 10-15 kr/stk i nærmeste kolonialbutikk. En skurekost (som du også får på de fleste kolonialbutikker, koster 20-30 kr) kan komme vel med.

Skurekrem skal brukes på emalje, og ikke på et golv (det kan brukes om du har en liten, svært gjenstridig flekk, på noen typer golv). Du skriver ikke hva slags golv du har, jeg må derfor ta utgangspunkt i et "robust kjøkkengolv" som vinyl.

Det du trenger er:

Vaskebøtte

Noen (absolutt minst 2) golvkluter

Tørkepapir

Salmiakk (til nød KAN du bruke flytende håndoppvaskmiddel (i tilfelle tre ganger så mye som til en oppvask), men da kan du regne med mye skuring.

Skurebørste (antagelig). Har butikken 2 typer: Du skal ikke ha "ståltrådtypen", du skal ha den "milde":

Ett sett gummihansker er heller ikke dumt, om du ikke er vant til å arbeide i virkelig VARMT vatn!

Kolonialen har det hele, KANSKJ E unntatt vaskebøtte.

To bøtter er ikke dumt, da kan du "hente vatn" i bøtte 1 og "vri ut kluten" i bøtte 2, sparer deg for en del vatnbytte underveis. Men slett ikke nødvendig, veien til kranen er ikke SÅ lang.

Da gjør du SLIK:

1. Støvsug golvet. GRUNDIG!

2. Fyll vaskebøtta halvfull med godt varmt vatn (så varmt du kan klare!!) og en skikkelig dose salmiakk (lukter mindre bra, for å si det pent, men er nødvendig på slike golv) Og husk. VANN i bøtta først!! Ellers sier det lett "Pang"! (Da får du repitisjon av leksjonen "Syrer og baser" fra naturfagstimen på ungdomsskolen i praksis....)

3. Væt en kvm eller to av golvet ved å dra over det med kluten, i temmelig våt tilstand. La dette virke noen minutter. Så væter du neste bit før du går til pkt 4. Begynn arbeidet "lengst borte fra" kjøkkendøra".

4. Ned på kne, væt kluten og vri den GODT. Så tørker du først opp mens du "samler kluten" (og dermed skitten) fra begge sider og "flytter denne" over i bøtta. Etter dette antar jeg at det vil være en del fast skitt som sitter igjen. Da gjelder EN regel. Gni. GNI!!! Først med kluten, hjleper ikke det, med skurebørsten (her kan noen dråper JIF være på sin plass om golvet tåler det, men pass på å ikke blande JIF og vaskevatn, da er det fare for at det tar fyr (faktisk!). Så tørk godt opp rundt flekken og bruk Jif på tørkepapir om du må til med denne). Og når du har fått løst denne skitten, vri kluten igjen i bøtta igjen. Rist ut skitten i bøtta ved å holde kluten "etter to fingre i et hjørne" og rist godt. Løft gjerne opp av vannet og ned igjen, et par ganger, så kluten blir godt skylt. Akkurat slik du skyller ut av en litt "brun" tøybleie..... Så går du videre til neste område. Siden du var lur og vætet "område 2" før du startet skuringen av område 1, skulle dette nå være gjennomvått og skitten så oppløst den kan av vatn alene. Klar for nr 4) her også.

5. Bytt vatn i vaskebøtta ofte. Du kan trenge både to og tre bøtter på et kjøkkengolv som er virkelig skittent. Kanskje må kluten skiftes ut underveis også....

6. Etter at du har fått tatt hele golvet, skyller du bøtta godt, finner en NY golvklut, fyller bøtta med rent vatn, vrir kluten ganske godt i bøtta og "tørker av" golvet (akkurat som du gjør med bordet). Hensikten er å tørke bort rester av salmiakkvatnet. Du må gjenta proessen to ganger og kan gjerne gjenta den tre. Nytt vatn i bøtta for hver gang, men kluten kan være den samme. Dette vatnet behøver ikke være spesielt varmt.

7. Til slutt finner du "noe" (kan egentlig være hva som helst) og tørker av golvet, så godt som mulig.

8. Så gløtter du på vinduene (om du ikke har gjort det allerede...) setter du kjøkkenet til lufting og tar en vel fotjent dusj/kopp kaffe.

Og så tar du golvet oftere etterpå. Da slipper du salmiakkvatnet, og kan bruke vanlig grønnsåpevatn i stedet. Mye mer mer behagelig å arbeidet med. Skylle bare en gang trenger man også.

Om du i tillegg, umiddelbart etter en vask (vent til golvet er tørt, ikke gå på det før), boner golvet (akkurat slik man polerer bilen, man behøver bare ikke gni mer enn halvparten så mye, om ikke målet er "blankest mulig golv") får du et mye mer lettvaska golv framover......

Skrevet

Begge disse innleggene er vel tulleinnlegg...

Men, hvis formålet er å få gulvet reint, kan du like gjerne bruke håndkle/klut/vaskefille (kjøkkenklut) og jif/jif universal el siden du ikke har noe annet. I morgen bør du kanskje handle langkost, mopp og grønnsåpe eller annen gulvvask:)

Skrevet

32 år gammel og ikke vaske gulv.. ?? men derimot hadde du vært 23 hadde jeg faktisk trodd på deg..

Skrevet

Tusen takk for godt svar. Jeg tror jeg skal prøve det i dag. Grunnen til at jeg ikke vasket i heimkunnskapen var at jeg byttet bort gangen min for en sjokolade, men jeg gjorde det sikkert en gang eller to, det begrenset seg dog til et par kvadrat. Igjen takk for langt svar.

• 1 måned senere...
Skrevet

Vi vasket aldri gulv på heimkunnskap, vi laget mat og vasket opp det vi hadde brukt til matlagingen.

Men at det går an å være 32 år og aldri ha vasket et gulv, høres rart ut. Og i tillegg ikke ha noe vaskeutstyr og rengjøringsmidler - merkelig.

Skrevet

Tulleinlegg? Nei, noen er så, ikke dumme, men uvitende, at de faktisk ikke vet hvordan man vasker gulv.

Jeg er ikke HI men har sett mye rart. Jeg er mye eldre enn hun som ikke kan å vaske gulv, og jeg har vasket mange gulv i min tid.

Jeg gjør det på en mye lettere måte. Jeg går ikke ned på kne. Jeg skurer ikke. Jeg har mange håndduker som er utslitte, og disse klipper jeg opp i passe stykker, som passer akkurat i en sånn swiffer-sak.

Jeg bruker sterkt vaskevann i ei sprayflaske! Så sprayer jeg vinylgulvet mitt, lar det sitte i et minutt eller to, og deretter vasker jeg over gulvet.

Jeg kjøper sjeldent serviettene som hører til swiffer`n! De er for dyre, og klipper man opp enten gamle frottèlaken eller tynnslitte bomullshåndduker, så gjør det den helt samme nytten.

Og gulvet blir rent, det.

Lettvint og greit.

Men hadde det vært så skittent som HI sitt gulv, er jeg helt enig med hun som svarte. Og støvsuging/kosting er en selvfølge først, når det er masse smuler og løs skitt som ligger utover.

Skrevet

lurer ogsåå litt... er det mannen som alltid vasker da eller?

eller er det aldri noen som har gjort det hjemme hos dere?

Skrevet

Det må jo være mannen hennes.

Men rart da, at hun aldri har SETT PÅ??

Skrevet

"This is not the way to clean a poly urethaned hardwood floor......You will have adhesion problems when you try to recoat that floor...Murphy's Oil Soap is about the worst thing you can use"

Skrevet

Og siden det var JEG som svarte først på HI,en kommentar til innlegget ditt 17:05.

Metoden din går greitt på et golv som er "nesten rent", men egner seg lite på et skikkelig SKITTENT golv. Som du for øvrig selv også er inne på.

Selv foretrekker jeg å ikke bruke noen kost, men gå ned i knestående når et golv er såpass lite som et kjøkkengolv (har selv kjøkken på 8 kvm brutto). For du må likevel ned i knestående for å vanske i hjørner, vinkler og langs lister, om du ikke skal ende med et golv som er "rent midt på". Selvsagt KAN man bruke kost likevel, men jeg mener selv at jeg ikke vinner tid på det, og har derfor valgt å la kosten være til de store golvene. Resultatmessig har valget ikke noe å si, det blir mer et spørsmål om hva man selv mener man bruker minst tid på mht golvet som skal vaskes.

Og selv liker jeg best grønnsåpevatn, golvklut og vaskebøtte. Det fungerer utmerket på de fleste golv (vinyl også, faktisk, om man bare SKYLLER etterpå). Men dette er langt fra eneste middel. Sterkt oppvaskvann, Sunlight-såpe, Salmiakk (om man vil seg selv unødvendig vondt...) , Ajax Golvvask, det finnes mange alternativer som gjør jobben på et "nesten rent" golv om man har sansen for golvklut og vaskebøtte. Og det finnes jo også andre alternativer, som 17:05 er inne på. Swiffer, Microkluter, mopper.... Fritt valg.

Skrevet

Bare det blir rent ;)

Metodene er egentlig mange.

Skrevet

Fukt ei fille og legg under magen til babyen, så vasker babyen for deg når den kryper rundt! Genialt spør du meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...