Gå til innhold

Hvitevarer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan velge i havet av hvitevarer?

Jeg leter etter innbyggingsprodukter av god kvalitet og med fint utseende.

Hvordan finner jeg ut hva som er best?

Har en god følelse med AEG og Miele. Men finnes det noen nettsider hvor man får litt god info om fordeler og ulemper med de forskjellige? får dårlig hjelp i butikken...

Skrevet

Ja, HI, du får dårlig hjelp i butikken. Og en viktig årsak til det er at i de aller fleste butikker er det slik at dersom selgeren her klarer å selge deg et produkt butikken tjener godt på, blir hans/hennes provisjon høy (kanskje 20-22 % av salgspris), velger du et butikken tjener minimalt på, blir selgers provisjon 1 - 3 av salgspris %. Hvilke produkter tror du selgeren "anbefaler" kunden? Trodde du en selgers råd var upartiske, og gitt ut fra hvilket produkt selgeren selv TROR på?

Og for å gjøre forvirringen komplett: Zanussi, Elektrolux, Husqvarna og AEG har SAMME eier, og produktene produseres "om hverandre". Hvilket "merke" det til slutt står på produktet avhenger av hvilken "markedsprofil" man vil produktet skal ha. Kan godt være MYE mer Zanussideler i et produkt fra AEG (produserrt i Italia) enn i et fra Zanussi (produsert i Sverige)...

I tillegg har noen "merker" sine "signaturprodukter": Grepa på komfyr (tradisjonell), Gram på kjøleskap, Elektrolux på komfyr, Asko på oppvaskmaskin, Bosch/Siemens på vaskemaskin.

Akkurat samme forhold har du for produkter fra Bosch og Siemens. Fra Elto, Asko og UPO (og i tillegg Vølund, et merke som ikke selges i Norge). Fra Grepa, Hoover og Candy. Fra LG og Hitachi. Fra Whirlpool, Logik og General Electric...

I tillegg har flere av disse merkene fabrikker i flere land: Noen gode, noen mindre gode.

Komplett forvirret nå, HI. Du er i tilfelle ikke alene....

Beste utgangspunktet er følgende. Velg først produksjonsLAND Kokeplater/topper

bør være produsert i Norge, nest beste land er Tyskland (bedre på induksjon), så Italia/Portugal, så div østblokkland, så Storbritannia.

Stekeovner

bør være produsert i Norden (aller helst Norge/Finland, deretter Sverige/Danmark), nest beste alternativ er Tyskland, så Storbritannia.

Kjøleskap

bør være produsert i Danmark, deretter Sverige/Norge, så Tyskland, så Italia, så div østblokkland (bråkebøtter, men soliden nok), så Storbritannia (lekker som en sil i pakningene etter få år).

Oppvaskemaskiner

bør være produsert i Tyskland, deretter Sverige, deretter Italia.

Vaskemaskiner

bør være produset i Danmark, deretter Tyskland, deretter Sverige, deretter Italia/Storbritannia.

Så fokuserer du på en anerkjent produsent med "rett profil" innen ditt sortiment. Ville selv fokusert på Bosch/Siemens ved vaskemaskin, Gram/Grepa/Upo kjøleskap, Asko/Bosch/Siemens oppvaskemaskin, Asko/Eletrolux/Grepa ved komfyr.. : Men ville fokusert mye, MYE mer på "produksjonsland" enn på "merke".

Miele (og til dels Whirlpool) havner "litt for seg" ennå, disse er stort sett produsert ved egne fabrikker (Miele alltid ennå, TROR jeg). Miele er "gode varer", men har sin styrke på vaskemaskin og til dels oppvaskemaskin (her er det vel knapt noen bedre, du finner andre like gode). Og også Miele har virkelig svake produkter, støvsugere f eks. Så navnet er ingen garanti..... Whirlpool er mer middels gode, svake på kjøleskap (siden dette stort sett produseres i Spania/Storbritannia).

Var dette kartet til NOE hjelp i jungelen, HI?

Skrevet

Ja, tusen takk. Har selv jobba i Elkjøp, så jeg vet om provisjonssystemet, men det pleier jeg fint å parere.

Men tusen takk for oversikten - det eneste er at da blir det ENDA flere forskjellige modeller å velge i :))

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...