Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #1 Skrevet 28. juli 2009 Jeg testet possitivt på lørdag, og er altså gravid. Jeg fyller 18 dette året, og går fortsatt på skole. Kjæresten min er 26 og har et fint nybygd hus og har sitt eget firma. Nå er spørsmålet om vi skal beholde eller ta abort? Kjæresten vil helst at vi skal ta abort fordi jeg ikke er ferdig med utdannelsen min og at vi har vært sammen i altfor kort tid (har vært sammen i 1,5 år snart). Jeg selv er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Jeg mener at alt går hvis man vil. Jeg er veldig redd for at han kommer til å gå fra meg om jeg vil beholde barnet, noe jeg ikke vil, siden jeg klarer ikke dette uten han. Det eneste som bekymrer meg er økonomien. Hvordan kan vi få råd til dette? Hva burde jeg gjøre? Ta abort og fullføre skolen/utdanning, eller beholde barnet? Er så usikker og forvirret :S Håper noen vil hjelpe meg!!
patella Skrevet 28. juli 2009 #2 Skrevet 28. juli 2009 Hei... Du har havnet i en vanskelig situasjon og du er svært ung. Jeg synes du skal ta kontakt med Amatea... et senter for gravide, der du kan snakke med noen som ikke er følelsesmessig engasjert i den grad du og din partner er.... :-)
Sesilia Skrevet 29. juli 2009 #3 Skrevet 29. juli 2009 Må bare si meg enig her også - vi fikk hjelp av Amathea da vi ble gravide... Og det var til stor hjelp for både meg og mannen! Anbefales på det varmeste!
♥Tullerusk♥ Skrevet 29. juli 2009 #4 Skrevet 29. juli 2009 Dette er et valg dere må ta selv, med litt hjelp fra proffe... Bla, Amathea, eller så har dere også jordmor og lege... Om du tar abort så kan det hende at du angrer senere,eller ikke...Det vet man aldri...Kjenner par stykker som har tatt abort og de angrer men de tok det rette valget pga at de rett og slett ikke hadde råd til å fostre opp et barn...Og dette vil alltid ligge der... Hvis du deriom velger å beholde kan det gå utover forholdet og han går... Eller så kan det også forsterke forholdet deres og dere blir mer knyttet sammen...MEn du kan også senere angre på at du ikke tok abort, men likevel er glad for at du ikke gjorde det... Du går på skole, du har lov å få permisjon fra skolen et år og ta det opp igjen etter permisjonen din...Du er ung og du har mange år på deg til å ta utdannelse, selv med eller uten barn. Når det kommer til økonomien så får du jo litt fra lånekassa. Ikke mye men noe...Du kan jo også finne deg en jobb som du kan jobbe ved siden av studiene til du skal ha permisjon...Da får du også tjent opp penger til foreldrepenger. HVis du ikke jobber får du også et stødnat på ca 33 000 kr som skal holde til det dere skulle trenge av utstyr etc... Alt dette finner du inne på www.nav.no og på lånekassa sin side... Håper dere finner ut av dette og uansett hvilket valg du tar så er det riktige for dere...Det må du huske...Finnes ikke noe galt her... Lykke til...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå