Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #1 Skrevet 28. juli 2009 Jeg har vært på glukosebelastning i dag, hadde grudd meg til det ganske lenge, men det var jo ikke så ille. Men det jeg lurer på er hva som egenltig er normalt blodsukker? Jeg hadde 4,7 på den første testen, men hun sa ikke hva det var på den andre etter jeg hadde drukket og ventet i to timer. Det skulle sendes til ahus. Grunnen til at hun sjekket på den første var at jeg ikke hadde fått miksturen hvis det hadde vært for høyt. Og hvor lang tid tar det fr man får svar på disse testene? Og hvis man har svangerskapsdiabetes, hva er i så fall konsekvensene? Noen som veit noe?
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #2 Skrevet 28. juli 2009 http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/sykdom/behandling/detaljer?p_doc_id=36247
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #3 Skrevet 28. juli 2009 Jeg har åsså vært på glukosebelastning idag, men jeg fikk ikke høre noe om hvordan det så ut, resultatet skulle sendes legen etter de var analysert, og hu sjekka ikke noe på den første blodprøven før jeg fikk sukkerlaken...... Skal til legen til uka, så da får jeg høre, men jeg vart innmari trøtt etter jeg hadde fått i meg sukkerlaken, og sov faktisk store deler av de 2 timene jeg skulle vente, vart du trøtt?
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #4 Skrevet 29. juli 2009 Nei, jeg blei ikke så trøtt egentlig, men det var jo kjedelig å vente. Men hun spurte om jeg var veldig trøtt. Veit ikke hva som er normalt jeg. Synes ikke det er så god informasjon rundt det man gjør hos lege jeg, mye mer fornøyd med jordmor.
Mixxi Skrevet 31. juli 2009 #5 Skrevet 31. juli 2009 Hei! hvilken uke i svangerskapet var du til glukosebelasningen? jeg fikk beskjed med jordmor at det skulle være i uke 26-28..men søstra mi var for bare 6 mnd sider og då var hun i uke 24... så lurer på hva som er rett?? Dersom legen ikke har denne "behandlingen" på legekontoret..hvor kan jeg da ellers "melde" meg for å få "behandlingen"?
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2009 #6 Skrevet 31. juli 2009 Den skal tas mellom 26 og 28 ja. Jeg var på laboratoriet på sykehuset å tok denne, etter henvisning fra fastlegen min.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2009 #7 Skrevet 1. august 2009 Jeg tror nok det stemmer med uke 26-28, slev var jeg der midt i uke 27. Men hvis det er mistanke om svangerskapsdiabetes tar de den kanskje tidligere? Jeg vet ikke helt. Hvis de tar blodprøver på legekontoret ditt, tipper jeg det er mulig å ta glukosebelastning der også. Det er egentlig bare en blodprøve først, drikke en skikkelig søt blanding med noe duresukker eller noe, så en blodprøve til. På legekontoret mitt sendte de prøvene inn til ahus, for de analyserer de ikke selv. Så får man svar i posten eller neste gang man skal til legen.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2009 #8 Skrevet 1. august 2009 bl.sukkeret skal være på under 7, -ett-eller-anna etter 2 timer. skal taes mellom uke 26-28 og hvis det er mistanke om sv.dia før så kan det taes tidligere enn de ukene. hvis prøven er positiv så blir man henvist til sykehus for tettere oppfølging men regelmessige målinger av fosteret så dvs UL. Får også kostholdsveiledning og evt insulin hvis det ikke hjelper å regulere diabetesen med kosten.
Gjest Skrevet 3. august 2009 #9 Skrevet 3. august 2009 Det er nye retningslinjer på at den skal taes så tidlig som mulig, også en ny mellom uke 26-28 hvis det er behov for det. Jeg tok min i uke 28, fordi jeg egentlig prøvde så godt jeg kunne å slippe unna etter å ha sjekket bl.sukker ørten ganger første året på sykepleien som jeg nettopp er ferdig med og vel vitende om at det ikke finnes noe sjans for at jeg har dia. Første testen var på 5,6 og etter 2 timer var den på 5. Jeg fikk resultatet med en gang, og trengte ikke vente på at noen lege så på det. Normalt er under 7,2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå