Gå til innhold

Utredning, men positiv test....?!?!

Flo_Isak

Anbefalte innlegg

Jeg venter på svar fra blodprøvene jeg har tatt i forbindelse utredning til habituell abort. Har regnet meg frem til at blodprøvene vil være ferdig analysert i september - MEN i dag lyste graviditetstesten POSITIV!

Hva gjør jeg da? Avbestiller jeg utredninga? Venter jeg til september for å se om jeg evnt mister igjen for så å avbestille rett før, eller drar jeg inn til undersøkelse og svar på utredninga.. Dukket opp masse spørsmål her gitt... Skriv gjerne din erfaring her, dersom du har opplevd det samme som meg.

Fortsetter under...

Jeg skal til utredning på Riksen i september. Men har tenkt som så, at om jeg skulle bli gravid før det kommer til til og stille til timen. Dette for å få råd videre i svangerskapet.

Jeg mistet en liten gutt i uke 19. Kort tid etterpå fikk jeg blodpropper i venstre ben og i begge lunger, to ganger. Obduksjon av barnet viste mange infarktforandringer i morkaken. Jeg har fått noe som heter Antifosfolipidsyndrom. Må bruke blodfortynnende hele livet. Nå som vi prøver å bli gravide bruker jeg to sprøyter Fragmin om dagen. Ble raskt gravid igjen, men fant aldri hjerteaktivitet. Ble en MA i slutten av mai. Da hadde jeg startet med Alby-E i uke 6, mulig dette var for sent??

Nå tar jeg mine sprøyter og Albyl-E og håper på det beste:)

Jeg skal på kvinneklinikken, skal du også det????

Og ikke minst: UTROLIG MASSE TIL LYKKE MED POSITIV TEST DA:) Kos deg videre i rugeverden.

Har du mistet tidligere, og hvor mange ganger?? Hvor langt var du på vei da? Jeg var som sagt i uke 19 med den første og i uke 9 med nr. to.

Klem fra

Hei igjen.

Jeg har mistet 3 ganger tidligere, alle tre gangene i løpet av de siste året. Første gangen var jeg 13 uker på vei, andre og tredje bare fem og seks uker.. Men alikevel så vondt. Jeg vet ikke noe om noen årsaker, og håper virkelig det går denne gangen. Er sykehuset buskerud jeg er på også, kvinneklinikken der regner jeg med. Men jeg er såpass ung, at jeg står sist i alt som fins av køer, så veien har vært utrolig lang for meg...

Men kjære deg, når du har mistet såpass mange ganger på kort tid, ville jeg tatt en time til Riksen (er det der du skal på videre utredning?) å si at du er blitt gravid og høre om du ikke kan komme inn litt før. Er du en kandidat som sal begynne på blodfortynnende, skal man jo starte så fort man vet man er gravid. Dette gjelder jo også Sykehuset Buskerud om det er ditt du skal........

........også hadde jeg ikke gitt meg så lett før jeg hadde fått en time!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Masse lykke til:) Hold meg oppdatert.....

Klem fra

Ring sykehuset og forklar situasjonen. Dette skjedde med meg også, jeg ble gravid igjen før jeg rakk å ta noen av blodprøvene til og med - ventet på mensen etter utskrapning - den kom ikke og jeg var gravid igjen.

Jeg fikk snakke med lege på telefonen, fikk tilbud om lett blodfortynnende (albyl-e) og progesteronstøtte (crinone). Ikke sikkert om noe av dette har hatt noe å si for meg, men er i hvert fall 14 uker på vei nå og stadig mer optimistisk!

Jeg ville også bedt dem om svaret på koaguleringsprøvene - hvis du trenger blodfortynnende må du begynne på det omgående. Disse prøvene tar det bare noen dager å analysere, så det er godt mulig de foreligger. Hvis ikke kan du få ordnet det ila få dager hos fastlegen.

Lykke til!!!

Annonse

Hei igjen damer!

Tusen takk for flotte svar av dere her inne! :) Glad det fins et slikt sted.

Har legetime neste onsdag, men det kan jo faktisk allerede være for sent å komme i gang med noe da.

skal få ringt sykehuset buskerud i morgen å snakke med de, har noen telefonnr jeg skulle ringe i forbindelse med utredninga så da ordner det seg nok.

Jeg tror ikke jeg skal på Riksen, har ikke helt fått taket på det, men papirene er sendt ut fra bss i allefall bortsett fra sædprøvene til samboeren min. Han har ikke fått tatt sin del av prøvene da, fordi de som utførte sædprøver har sommerstengt til 12 august.

Skal skrive mer her inne i morgen etter jeg har vært i kontakt med sykehuset jeg!

Lykke til til deg også lioness* (forsto det som du også var gravid du også?)

Hva er koaguleringsprøvene forresten?

Koaguleringsprøver er tatt med tanke på om blodet ditt er litt tykt for å si den enkelt. Mange som mister gang på gang har noen feil med blodet, og dette kan lett ordnes ved at man går på blodfortynnende under svangerskapet. Da må man ta Fragmin sprøyter og ikke Marevan tabletter, da dette ikke kan brukes under graviditet:)

Masse masse lykke til, og ikke gi deg før du får en time:)

Klem fra

Gratulerer med ny graviditet.

Jeg var i ganske lik situasjon som deg, har mistet 3 ganger i løped av siste året, og ble gravid før vi hadde fått svar på blodprøvene fra utredningen.

Fikk etterhvert svar på noen av blodprøvene (alle utenom DNA) og ingenting galt.

Men siden jeg har hørt så mye positivt om folk som går på blodfortynnende, uten at de har påvist noe "feil" med blodet, ville jeg prøve det.

Sykehuset ville ikke gi meg disse sprøytene, fordi det kostet dem for mye penger (!).

Så jeg ringte til Volvat, og går jevnlig til kontroller der, i tillegg til ekstra UL på sykehuset. Dyrt, men verdt det!

Nå er jeg 9+2, det er det lengste jeg noen gang har kommet, og jeg er sikker på at det er blodfortynnende som har gjort at det har gått så bra nå.

Håper du får rikelig med oppfølging denne gangen, og at svangerskapet går bra!

Hei igjen.

Dagen i dag har vært tung og kronglete for meg. Startet i dag morres halv elleve da jeg først ringte sykehuset for å ta en fin og uformell prat, spørsmål ang prøvene, om det var kommet svar på noen av de osv. Møtte en lite hyggelig telefondame, som etter mye om og men gikk med på å legge igjen telefonnummeret mitt og ta en prat med en lege på Sykehuset Buskerud om situasjonen min. Noen som hun i utgangspunktet ikke ville gjøre, fordi jeg ikke hadde fått tildelt en lege der inne, fordi resultatene på prøvene ikke var kommet og dermed timen til meg ikke satt opp ennå.

14.40 ringte telefonen tilbake fra Sykehuset og jeg var glad for faktisk å høre noe fra dem. Fryktet innerst i mitt sinn at de ville la meg forbigå i stillhet. Samme lite hyggelige telefondamen fortalte meg at hun hadde tatt opp situasjonen min med tilstedeværende lege, og de hadde blitt enige om å stryke meg fra hele utredningsventelista!!!!

Fordi jeg hadde greid å bli gravid helt på egenhånd, og det var mange andre som hadde mistet som sto på vent til time/utredning, og de ville ikke bruke opp plassen på noen som var gravid. Jeg prøvde da pent å spørre om de ikke kunne ha navnet mitt stående, slik at samboer kunne fullføre sine prøver, og resultatene ble værende der inne slik at jeg ble satt opp til en time, som jeg da heller kunne avbestille dersom det viste seg at svangerskapet skulle forløpe uten noen spontanabort, men det var da ikke mulig.

Klarte tilslutt å få svar på at de prøvene mine det hadde kommet resultat på, var helt fine og at de ikke kunne se noe galt med dem. Så noe abyl-e (?) var ikke noe jeg trengte tenke på.

Jeg har bare en setning å avslutte innlegget mitt med jeg - norsk helsevesen kan vel ikke sjokkerer meg stort mere.

Annonse

Herregud, for en behandling du har fått!

Hvis du har råd, anbefaler jeg deg å ta det privat, jeg! Da følte hvertfall jeg at vi endelig ble hørt! Og ikke minst -vi fikk hjelp!! Og merkelig nok fikk vi bedre oppfølging på sykehuset når jeg fortalte dem at jeg hadde valgt å dra på Volvat, pga jeg følte meg dårlig behandlet.

Lykke til med svangerskapet!!

Jeg betaler ca 800-900 kr pr undersøkelse. Da er det inkl UL, og legen er kjempeflink, forklarer og tar seg god tid. Hvor ofte du vil til UL der, er jo litt opp til en selv. For de sprøytene har jeg frem til nå betalt ca 160 kr for 10 dager. Men legen hadde visst ikke lov å skrive dem på blå resept, så nå må jeg betale ca 400 kr hver gang. Det er jo litt dyrt, men jeg fikk sånn frikort-lapp på apoteket, så når jeg har betalt opp til 1790 kr, (tror jeg beløpet er), blir det jo gratis.

Litt usikker på om det er Volvat i Oslo, men det regner jeg med:) Selv går jeg på Hamar. Gå inn på Volvat.no, så ser du hvor de holder til;)

Jeg ringte en fredag ettermiddag, og fikk komme inn mandagen etter. Så her var det veldig kort ventetid. Angrer ikke ett sekund på at vi tok det privat, selv om lommeboka mi ikke alltid er enig:P

Uffda, det var trist og høre Flo.

Jeg harvært veldig fornøyd med behandlingen her på Sykehuset Buskerud, men nå ble det ikke noe kjekt for deg forstår jeg:/

Da hadde jeg også prøvet og komme meg inn privat. Jeg har best. time hos dr. Willumsen her i DRammen. Hun er kjent for å være veldig flink, men det er laaaaaaaaaang venteliste for og komme inne til akkurat henne, jeg har ventet over to mnd. nå (men så har det jo også vært ferie) Til henne må du ha henvisning fra fastlegen. Men det er andre flinke på kontoret der også som du ikke trenger henvisning til. Du kan jo bare ring og snakke med kontordamen der, hun er veldig hyggelig:) Og si du kan stå på en liste hvis de får en avbestilling så kan du komme på kort varsel. Eller så er de hygelige på kontoret til Dr: Hesla også.....

Lykke til iallfall:)

Klem fra

Fortsatt tegn til liv i magen, og jeg koser meg for hver dag som går. Jeg greier endelig å slappe av litt mer, kjenner enkle symptomer som ømme pupper og do-løping - noe jeg kun har opplevd i det første av 3 tre svangerskapene som endte med sa i uke 13.

Er 6 uker på vei i morgen, og har time hos fastlegen min da. Gleder meg til å snakke med henne om opplevelsene jeg har hatt, og høre hva hun mener.

Hvilke lege har du vært i kontakt med på sykehuset Buskerud når du har vært på gyn.pol der? Jeg har hørt mye positivt om askerklinikken også, som drives av to gynokologer, og tror ikke de skal ha så altfor lang venteliste heller. Skal ringe og forhøre meg litt etter i morgen. Tenker jeg skal prøve komme meg inn til tidlig ul rundt uke 8 i allefall...

Jeg er virkelig sjokkert over behandlingen du har fått på sykehuset!! At de stryker deg fra listen over utredning er jo helt utrolig - det er jo ikke ufrivillig barnløshet du utredes for, men habituell abort! Da er det jo ikke noe rart at du er gravid igjen - det er jo å fullføre svangerskapet som er utfordringen.

Hvordan har det gått hos fastlegen? Håper du får mer støtte og hjelp derfra. Hvis ikke er det jo fritt sykehusvalg - jeg ville bedt fastlegen om å kontakte Ullevål eller Riksen for deg om det er mulig, kanskje du kan få bedre veiledning der. Jeg har blitt utrolig godt behandlet på Ullevål nå i dette fjerde svangerskapet - de er virkelig omsorgsfulle og snille på IVF-avdelingen (som også steller mer habituell abort).

Lykke til!!!

Hei til HI - har ikke lest alle svarene på innlegget ditt, men ville bare si at i brevet jeg fikk med alle papirer til blodprøver i forbindelse med utredning av habituell abort (på Ullevål, IVF-avdelingen), stod det uttrykkelig at ***hvis jeg blir gravid før jeg kommer til første time, tilbyr de hyppige UL-kontroller fra 6. til 12. svangerskapsuke, og jeg skal ta kontakt så snart jeg har positiv test***

Hallo, det er da nettopp habituell abort vi skal utredes for... problemet er ikke å bli gravid, men å *forbli* gravid. Nei nå ble jeg oppgitt altså!

Hei og nok en gang tusen takk for alle svarene deres.

Jeg kjenner meg stadig mer oppgitt over måten jeg ble møtt på på sykehuset i drammen.

Var som nevnt hos fastlegen min på onsdag sist uke, og der mente hun at dersom jeg hadde kommet lenger i mitt svangerskap nr 2 og 3 så hadde jeg nok blitt fulgt tettere opp ved sykehuset. Men siden jeg mistet i uke 5 og 6 så var jeg ikke i kategorien til å bli fulgt gjennom hele svangerskapet.

Jeg er lei alt sykehus greier nå, så har i dag ringt en privat gynekologklinikk hvor jeg skal på time tirsdag om ei uke. Håper å få bra oppfølging der, og har i tillegg mulighet for ultralyd når jeg måtte ønske det der. Så jeg håper at det kan være løsningen for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...