Tarzan06 Skrevet 27. juli 2009 #1 Skrevet 27. juli 2009 Jeg har ikke fått tid til å undersøke så mye enda, men håper at noen her inne kanskje kan hjelpe meg i gang. Jeg er 37 år og ønsker et barn til, har allerede et barn på halvannet år, men er i ferd med å skilles fra min mann som ikke ønsker flere barn. Skal jeg gå til fastlegen først? Det er vel en del tester som skal tas. Hvilke klinikker finnes? Leser her at mange har vært på Stork i København, er den regnet som en av de beste? Trenger man henvisning? Hvor mye koster det? Hvor mange forsøk må man regne med? Jeg ble gravid etter et par måneder sist gang, så jeg håper at alt fortsatt står bra til med "utstyret" mitt :-) Argumenter for og imot anonym og åpen donor? Og hva må jeg ellers tenke på???
bumpi de bump Skrevet 27. juli 2009 #2 Skrevet 27. juli 2009 Hei Tarzan06. skal prøve å svare på noen av dine spørsmål, så kommer du kanskje igang med å finne ut mer på egen hånd : ) Du må til fastlegen for å få tatt tester som klinikkene krever for å gi deg hjelp. Jeg har brukt Nordica, nå Copenhagen Fertility Center: www.copenhagenfertilitycenter.com Les sidene deres, der står det hva som kreves av tester, prislister og mye annet nyttig. Tror alle klinikkene krever samme testene (EU-standarder). I Danmark velger mange Storken, som er jordmordrevet. Jeg har ikke vært der, men har forstått at det er mer "seremoni" og ro rundt inseminasjonene der enn på Nordica. Nordica er samlebånd, lite personlig, akkurat hyggelig nok og du blir jaget ut av gyn.stolen før du har fått pustet ut etter ins. En fordel med dem er at dersom du trenger mer enn vanlig inseminasjon, er at den er legedrevet. De er vel også litt rimeligere enn Stork. Du finner lenker til andre klinikker i Danmark her: www.onskebarn.no/index.php?option=com_weblinks&catid=47&Itemid=71 Du trenger ikke henvisning fra lege her i Norge, men kontakter klinikken du ønsker å bruke direkte. De velger donor for deg ut fra dine ønsker om hårfarge, øyenfarge og høyde. Antagelig får du ikke full pott på alle, jeg sa hvilket kriterie som var viktigst for meg og det har de tatt hensyn til hele veien. Prisen per forsøk varierer fra klinikk til klinikk, om du bruker åpen eller lukket donor, hvor mye du må betale for reisen fra gang til gang, om du går til gyn og får målt folikler foran hvert forsøk, om du må overnatte i utlandet ifm forsøket. Prislistene for behandlingen alene finner du på klinikkenes hjemmesider. Statistikken viste at jeg måtte regne med seks forsøk (jeg var 39 da jeg startet). Jeg har seks forsøk, 0 baby i magen. Er folk her inne som ble gravid på første forsøk også : ) Men mener at de var yngre en meg. Kristisk alder for fertilitet er (statistikk igjen) 28 år. Fruktbarheten synker dramatisk etter det. Håper dette var litt hjelp til å få deg igang, spør bare videre! Og: Velkommen hit og lykke til dersom du reiser! Hold oss oppdatert, da!
Tjorven1 Skrevet 28. juli 2009 #3 Skrevet 28. juli 2009 Hei Tarzan Du har fått veldig god info over av bumpi de bump. Jeg leste meg til mye info (bla pris overnatting etc.) på http://www.storkklinik.dk/ Og tok kontakt med dem. De veiledet meg gjennom hele prosessen, og jeg vil anbefale dem på det varmeste, om du ikke vet at du trenger lege hjelp. Jeg trengte det viste det seg senere, men fikk det i Norge. På www.Aleris.no (Dr.Magnus, der trenger man henvisning fra fastlege) På stork får du en liste av tester du må ta, denne "lappen" tar du med til fastlegen din, så fikser han det du trenger av tester. Eneste jeg IKKE var fornøyd med på Stork var EL testene jeg fikk i forkant, og at de ikke opplyste at de kan være vansklig å teste. Billige el tester funker ikke på meg, og jeg måtte Bruke Clear blue digital - de fant el perfekt 3 ganger, hvor jeg ble gravid alle gangene! De kjøper du billig på nettet: http://www.billige-tester.no/eggloesningstest_clearblue_digital-c-4_31.html og du får de rett hjem i posten på ett par dager. De koster nesten 400,- på apoteket! Test gjerne ut mnd før du skal "til pers" om du har tid. da lærer du syklusen din å kjenne. Og igjen, les gjern bloggen min for tips :-) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #4 Skrevet 28. juli 2009 Jeg glemte argumenter for og mot åpen og lukket donor, det har vært heftige debater på det her inne tidligere, og det har satt mange følelser i sving, jeg skal forsøke å dytte opp en av de tidligere debatene..
MAXlykke *gutt utenfor magen* Skrevet 28. juli 2009 #5 Skrevet 28. juli 2009 Vi søkte om donor via fastlegen, men vi har da vært på Riksen under disse to forsøkene.. Vi har da altså ikke valgt anonym donor.. Det er det vi har valgt, egentlig ikke noe spesiell grunn til det, bortsett fra at det passet oss, siden vi har valgt å være åpne om dette til familie og barnet...
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #6 Skrevet 28. juli 2009 Single får ikke donorbehandling i Norge.
Tarzan06 Skrevet 29. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 29. juli 2009 Tusen takk for god hjelp på veien! Jeg leser her så snart jeg har en ledig stund. Jeg har en foreløpig plan om å prøve til våren, må først flytte ut, komme i orden og jobbe litt slik at jeg får fødselspenger - jeg har tatt et år ekstra permisjon nå. Da har jeg god til til å undersøke ting og tang, og komme med mange spørsmål her - kjempeflott forum :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå