Gå til innhold

Hva med Oslo-Ålesund. E6 over Dovre eller Rute 51 via Lom?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg jobber som selger og har kjørt Oslo-Ålesund mange ganger, jeg kjører alltid over Dovre. Har kjørt over Lom en gang, aldri mer. Mitt formål er jo å komme fortest mulig frem, og det vil jeg tro er over Dovre, men hvis du vil ha en fin naturopplevelse er det vel mer å se over Lom.

vi pleier å kjøre om otta og stryn, så Videre gjennom Hellesylt, Stranda og sykkylven... gudbrandsdalen er jo gudbrandsdalen, litt ensformig og kjedelig å kjøre gjennom, men mange fine hus å se på:) nåe en kommer ned fra strynefjellet begynnerr den vakre naturen! veiene her er helt greie, ikke som østlandet, men ikke noe å klage på..

en kjører videre til Kjøs bru og kjører mot Grodås, her er veiene ganske dårlig til en når grensen til møre og romsdal, etter det blir det bedre på vei mot Hellesylt, der en ser inn gjennom Geiirangerfjorden (mulighet for å ta ferge helt inn og kjøre videre til Ålesund, men dette tar LAAANG tid, men er verdt det for syns skyld.. en tar ferge til Linge og kjører da utgjennom Storfjorden til Ålesund)

eller en kjører videre til Stranda, (litt veiarbeid, men ikke stengt vei) videre til Sykkylven og ferge til Magerholm, derifra er det ca 15min til Ålesund sentrum:)

dette er "turist-veien" med mye natur å se på, men en må regne med litt typisk turist-trafikk...

det går raskere å kjøre fra Stryn til Ålesund via Ørsta... men ikke like mye å se:)

Så det er bedre å kjøre over Stryn enn via Norddal?

Men ville du kjørt over Fagernes eller Lillehammer?

Jeg er forresten helt elendig i norsk geografi, må sjekke alle disse navnene på kartet her, har jo ikke peiling på hvor noe er jeg.... *flaut*

Annonse

hmm.. sliter litt selv, hvor er fagernes?:P vi pleier å kjøre Lillehammer, men det er kanskje fordi jeg ikke vet om noe annet:p

er ikke helt kjendt sør og utom Ålesund, men om en kommer fra Lom kjører en gjennom Stryn uansett, men man velger å kjøre av på Kjøs bru til Hellesylt og Norddal, eller til Norfjordeid og opp til Volda, så til Ulsteinvik og videre.

litt vanskelig å forklare, mange snirklete veier oppi her:)

fant det på Google, og på Kart-fuksjonen:)

jeg har tatt litt feil:P

her er link til det som er mest riktig! ikke hør på meg..! :P

http://maps.google.no/maps?q=google%20map&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=no&tab=wl

hehe, tror kanskje jeg burde sove litt snart..

:)

Ja, sitter på Google selv :) Fagernes er veien mer sør i Gudbrandsdalen (?). I stedet for å kjøre over Lillehammer kan man kjøre over Ringerike så man kjører ut av Oslo via Bærum/Sandvika og den veien der. Tenkte kanskje at det var finere natur oppover den veien, men jeg aner egentlig ikke. Vi får forhøre oss litt videre med folk som kjører bil... jeg pleier jo bare å ta tog eller buss...

For vår del er turen fra Oslo til Ålesund lang nok som den er, så ofrer naturopplevelser og kjører E6 til Dombås og videre til Ålesund. Uten barn bruker vi 7-8 timer. Med barn går det fort 9-10 timer. Vi velger i hvertfall å ikke forlenge turen enda mer for å se natur. Da må det i så fall bli med overnatting.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...