Gå til innhold

Utbetales det fødselspenger på helligdager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at det IKKE utbetales fødselspenger på helligdager/røde dager. Stemmer det? Hvor står det på NAV-sidene?

Man har rett på fødselspenger i 230 dager/46 uker. Og hvis 10 av de dagene er helligdager/røde dager der det ikke utbetales fødselspenger, får man bare fødselspenger for 220 dager? Eller blir utbetalingsperioden tilsvarende forlenget? Noen som vet?

Fortsetter under...

Skrevet

Foreldrepenger (regner jeg med du mener) utbetales 5 dager i uken uavhengig av helligdager..

Skrevet

Nei det utbetales ikke på bevegelige helligdager som faller på ukedager. Det utbetales dagsats x antall virkedager pr mnd.KAn variere mellom 18 og 23 dager.

Men du"bruker" heller ikke opp en stønadsdag på en hellidag. Man får 230 utbetalte dager totalt. Når antall utbetalte dager er 230 har du brukt hele permisjonen.

Når maksdato beregnes sees det ikke på antall uker, men på antall utbetalingsdager. Som jo er 230.

Mange feilberegner permisjonen sin fordi de kun teller ukene, men det blir ikke helt riktig.

Skrevet

Takk "nøtteliten", det var akkurat dette jeg lurte på :)

Så når jeg da plotter inn 230 permisjonsdager på kalenderen min, så hopper jeg over helligdagene. Da blir permisjonen strukket litt mer ut i tid.

Skrevet

skal man telle alle helligdager med da for å få forlenget permisjon? som så 17 mai og 1 mai osv? var innom nav sine sider for å lese om dette, men fant ingenting!!! hvordan kan jeg sjekke dette opp?

Skrevet

Tror ikke det er noen måte å få sjekket dette. Det eneste jeg vet er at når det utbetales gjennom infotrygd-systemet så telles kun utetalingsdagene. Når alle stønadsdagene er utbetalt er man nådd maksdato.(Datasytemet ordner dette på egenhånd men det finnes så vidt jeg vet ingen kalkulator man får sjekket dette.

Denne maksdatoen kommer opp på databildet når søknaden legges inn i systemet.

Man får vel egentlig ikke noe melding om denne maksdatoen før man får vedtaksbrevet noem uker etter fødsel ( det er først da mange ringer nav og tror dato er feil, utifra ukene de har beregnet selv.

Man kan jo ringe nav den mnd perm begynner å høre om søknaden er lagt inn i sysemet, da er det lett for dem å se maksdatoen.

Dersom man føder før termin blir jo og denne maksdatoen flyttet fram.

Så for å få korrekt maksdato på vedtaksbrevet venter de fleste forvaltningsavd med å sende ut brevet når fødsel er registrert i folkeregisteret.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...