Gå til innhold

Hva koster en snekker/tømrer i timen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da bør en dagmamma få 50kr timen (hvitt) pr barn. Og etterpå klager over at hun har 8 barn for å komme opp i en timelønn på 400 (hvitt).

Nei forresten, nå blander jeg sammen kvinnelønn og mannelønn.

La oss heller si at en KVINNELIG snekker bør få 100 kr timen alt i alt.

Annonse

Sammenhengen var at vi bør reagere på at manne-lønninger er såpass høye. Med mindre vi har en mann selv, da, og kan bruke hans lønn :-)

Det er nemlig IKKE uavhengig av kjønn at tømrer tjener såpass mye mer enn den som bare har et kvinnfolk-yrke.

Men hva vil være mest typisk her på Dib? Å beklage seg over at man må ut med 400 timen for tømrer, eller at man må ut med 50kr timen for barnepass?

Og hva hindrer så en kvinne i gå inn i tømreryrket, i stedet for å være opptatt av at andre yrker er så mye bedre betalt enn det man selv har? Er en del dyktige kvinnelige tømrere etterhvert. Og man er ikke velkommen på ALLE arbeidssteder ennå, men i de fleste tømrerbedrifter mottas man med åpne armer som kvinne i dag! Om man gjør nøyaktig samme jobb som mennene! At arbeidsgiver har interessert i kjønnet på "det" som er inni kjeledressen er en myte svært mange steder! Den som duger i jobben er velkommen!

Dessuten. Timeprisen er ikke tømrerens lønn. Den ligger på mellom 170 og 200 kr pr time etter at man mottok fagbrevet de fleste steder (ofte 10-15 kr pr time lavere første 6 måneder). Men sammenlignet med mange kvinneyrker er jo det god lønn!

"Kort" utdannelse er det også, 4 år etter ungdomsskolen. Ofte to av dem betalt. Ikke godt betalt, men like godt som et studielån. Og man slipper tilbakebetaling!

HI her, ønsker ikke beklage meg over noe som helst som har med lønn å gjøre, men vi driver å fikser opp huset og lurer på om vi skal leie folk til å gjøre deler av jobben. Og siden jeg nå først satt her foran pc kunne jeg jo spørre på forumet! Verre var det ikke......

Og den respekterer jeg fullt ut, HI!

Timeprisene varierer mye fra firma til firma men ikke fokuser FOR mye på timeprisen. Ikke alle tømrere arbeider like fort! Særlig ikke på timepris. Så det er ikke sikkert at "lavest timepris" betyr "lavest sluttregning" nei. Forskjellen på en dyktig tømrer (m/fagbrev eller LANG erfaring) og en "fusker i faget" (sannsynligvis uten noe av delene) er STOR.

En typisk timepris ligger i dag på rundt kr 500 (inkl mva), noe høyere i Oslo-området og nærmeste omegn. Om vi snakker om rutinerte tømrere.

Ja, det var nettopp derfor jeg reagerte på den plutselige reaksjonen om kvinne- vs. mannslønn. Du ville jo bare ha prisen på en tømrer, kjønn var jo ikke med i bildet en gang.

Lykke til med fiksingen av huset! Vi er akkurat ferdig med èn etasje, og siden jeg er forlovet med en tømrer så har alt blitt skikkelig gjort. Man må velge sin partner med omhu, hi hi ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...