Gå til innhold

Noen om sliter med angst her? Panikkangst og hyperventilering?

Anbefalte innlegg

Og som kan svare meg på om dette kan være vanlig...

Har hatt det sånn i flere år,hyperventilering og anspenthet som gjør at jeg føler at jeg ikke får puste og puster overflatisk og spenner hver muskel i kroppen sånn at alt blir mye værre..I går hadde jeg ett "anfall" igjen,de kommer mye mer sjeldent nå heldigvis...Men altså,det ble skikkelig vondt å puste og jeg hyperventilerte og ble skikkelig anspent,plutselig så begynte det å pipe skikkelig i hodet/ørene og det suste,kjentes ut som jeg hadde "dotter" i øra og følte at jeg ble litt "langt" borte ett øyeblikk! Var nok pga panikken..Etter ca 1 minutt gir det seg og jeg sovner,sikkert mye fordi jeg hadde tatt en vival sånn at jeg skulle roe meg litt...Har ikke merket noe mere til dette idag,men sliter litt med pusten siden musklene i bryst og rygg har rukket og bli stramme...Men er det flere som sliter med det samme og som kan berolige meg med at dette følger med??

Fortsetter under...

Jeg har ikke selv angst, men jeg har vært mye borti problematikken.

Når du hyperventilerer så kan det hjelpe å puste inn og ut i en papirpose (brødpose).

Ellers så hadde det kanskje vært lurt å gå til psykolog for å finne ut hva det er som utløser angstanfallene. Beroligende medisiner er i hvertfall ingen god løsning på sikt, siden Vival og lignende er veldig vanedannende.

Jeg har vært hos 3 forskjellige psykologer og de sier selv at de får ikke hjulpet meg for jeg vet jo hva det er selv,ikke noe spesiellt som har skjedd,det dukker bare opp fra klar himmel sånn innimellom,kanskje hvis jeg gruer meg til ting osv..Men jeg får god hjelp hos psykomotorisk fysioterapeut som har klart å rette opp igjen en skjev kroppsholding og fått balansen min stabil,men allikevel så kommer disse anfallene innimellom,ikke ofte nå lenger heldigvis...Skal ringe å få ny time når hun er ferdig med ferie:) Og vival har jeg fått av legen som jeg kan ha som hjelp når det blir som værst og når jeg bruker 20 tabletter på 3 år så tror jeg ikke at jeg blir avhenig...trenger bare en i ny og ned,kanskje går det 6 mnd mellom hver tablett el enda lenger..

Ja - jeg slet endel med panikkangst før - så jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver:) Jeg slet med pusten - at jeg følte jeg ikke fikk pustet ordentlig - noe som ble forsterket fordi man blir redd selv om man kjenner igjen at det er angstanfall som kommer - svimmelhet - og følelsen av at man blir litt borte. Så bra at du får det mer sjeldent nå - og ikke minst bra at du gjenkjenner det som panikkanfall - det er gjerne et skritt på veien mot å bli kvitt det:)

Jeg fikk utskrevet sobril av fastlegen min, jeg er ikke spesielt glad i medikament - men det hjalp faktisk å vite at jeg hadde noe i vesken min som jeg i verste fall KUNNE ta hvis det ble ille nok - har vel tatt to stykker i løpet av en periode på fem år;) Og etterhvert følte jeg at jeg fikk mer og mer kontroll på hva som skjedde - og til slutt forsvant det - da gjenkjente jeg anfallet med en gang det kom og klarte å ta kontroll - og i dag er jeg kvitt det:)

Så bra at du har blitt kvitt det da:) Håper jeg blir det en dag og...

Føler at jeg ikke får puste ordentlig ja,og så blir jeg redd og sliter bare mer og mer,men nå gjennkjenner jeg det som regel så da går det fort over,men noen ganger får jeg det litt hardere og da er det vanskelig å tenke at det er bare ett angstanfall,og spesiellt i går når jeg fikk susing og piping i hører og følte at hele hodet var vakum og alle lyder ble langt unna...Men det gikk over og idag er jeg bedre,men borte er det ikke,sliter litt med pusten men ikke så jeg blir redd...

Hjelper å vite at jeg har vival i vesken hvis det skulle bli ille,har jeg glemt dem hjemme da er det jo bombesikkert at jeg får ett anfall som blir ille fordi jeg vet at tablettene et hjemme...

Men hittil i år har jeg tatt 2 vival og det er ikke så mye når det snart har gått 7 mndr av året..

Håper jeg er like heldig som deg og blir kvitt det snart,men det kan jo hende siden jeg begynner å få litt kontroll over det som skjer!!

Takk for at du tok deg tid til å skrive Bunnies by the bay,det setter jeg pris på:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...