Tingeling27 Skrevet 27. juli 2009 #1 Skrevet 27. juli 2009 sambo skal til doktor ken purvis, men om han ikke klarer og fikse det...hva blir vårt neste steg da?? prøverrør? hvor mye koster det?? mye tanker som dukker opp nå som vi har fått svar om at sambo har mye hodefeil og ingen ideelle spermier....
Lisa78 Skrevet 29. juli 2009 #2 Skrevet 29. juli 2009 Hei! Jeg tror vi har noen av de samme humpene på veien som dere, så jeg kan i korte drag prøve å gjengi hva vi gjorde for å komme i mål. Første sædprøven til mannen min viste litt få sædceller, og de svømte litt dårligere enn normalt, men begge disse faktorene var nesten innenfor normalen. Morfologien derimot, den viste 0% normale. Vi prøvde i 1 år før vi startet utredningen, jeg har ingen påviste "feil". Den lokale gynekologen vår henviste oss til prøverør, mens mannen min tok kontakt med Dr.Purvis. Dr.Purvis ga mannen behandling for en infeksjon, samt Pergo for å øke antallet celler. Behandlingen ga ikke de resultatene vi ønsket, men Dr.Purvis forklarte noe vi ikke visste fra før. I tillegg til få normale celler hadde mannen min et høyt antall hvite blodceller/leukocytter i sæde, og dette er visst et hinder på veien mot en baby. Etter endt behandling hadde mannen min færre sædceller enn ved starten av behandlingen, men han hadde komt opp i 2% normale og nesten ingen leukocytter. Vi endte med å måtte benytte prøverørsbehandling, utrolig nok klarte vi oss med vanlig IVF-behandling (ikke ICSI slik mange med lignende sædkvalitet må ha), og i dag har vi en frisk og fin baby. Siden jeg ikke trengte så store medisindoser (jeg er som sagt frisk, og er ganske liten både i høyde og vekt) kom vi unna med rundt 8000 kr for behandlingen. Ellers kan jeg kanskje nevne at mannen min kjørte på med en "vitamincoctail" i tillegg til den kuren han fikk hos Purvis, vi vet ikke om disse vitaminene gjorde noe nytte i det hele tatt, men han kommer til å gjøre det igjen når vi en dag skal begynne på søsken til babyen vår. Håper det ordner seg raskt for dere
lillehare Skrevet 29. juli 2009 #3 Skrevet 29. juli 2009 hei, måtet lese dette fordi jeg er i samme båt!!! Tusen takk for din historie!! Den gir masse håp til oss som sliter litt med å få et lite frø... Men kan du fortelle mer om denne coctailen??? Håper på svar
Tingeling27 Skrevet 29. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 29. juli 2009 åå tuuuuuuuuusen takk for at du orket å dele din historie. det setter jeg veldig pris på er det ikke ett godt tegn at normale kommer opp i over 2% da?? hva er forskjellen på IVF og ICSI da? vitamincoctail? hørtes intresant ut;) er det noe du vil dele med oss?? glemte ett spørsmål...hvor lang tid brukte dere etter det første året da?? klem klem
Lisa78 Skrevet 29. juli 2009 #5 Skrevet 29. juli 2009 Ikke noe stress å dele historien vår, jeg svarer mer enn gjerne dersom våre erfaringer kan hjelpe noen andre Jeg husker godt hvor glade vi ble da vi kom over en fyr som kunne mye om emnet på fertilichat.com (Dersom dere er komfortable med å lese engelsk, så kan jeg anbefale male infertility-tråden på denne nettsiden. Rich heter han som har veldig god peiling) Jeg vet ikke hvor stor betydning det har å komme opp i 2% normale, legen vi møtte under prøverørsprosessen mente at der er alltids en normal celle de kan bruke. Vi tenker likevel at det må være en fordel at der er flere normale. Litt forenklet kan man si at ved IVF så slipper man de beste sædcellene ned sammen med egget, men de borrer seg inn i egget av egen maskin. Dersom man må ha ICSI-behandling, så får sædcellen hjelp til å komme gjennom "skallet" til egget. Når det gjelder vitaminene så vil jeg nok en gang si at vi vet ikke hvor mye disse hjalp, men vi har lest oss frem til at de kan være til hjelp. Følgende vitaminer/kosttilskudd kan hjelpe mot nedsatt sædkvalitet: Pycnogenol: Dette er en antioksidant som er 45 ganger kraftigere enn c-vitamin. Forskning viser at denne hjelper for de med unormalt utseende på sædcellene. Dessverre kan man ikke få kjøpt den i Norge, men det er ikke noe problem å bestille den fra en helsekost i Sverige (for eksempel Naturlivs),da kommer det i posten etter noen dager. L-Carnitine: Dette er en aminosyre som også har vist positive tendenser hos de med unormalt utseende på sædcellene. (Jeg synes å huske at vi måtte bestille denne også fra Sverige) C-vitamin: Hjelper på antallet sædceller, og gjør slik at sædcellene ikke klumper seg sammen. E-vitamin: Hjelper både på antallet og bevegeligheten til sædcellene. Sink: Hjelper på antallet. Selen: Antioksidant som gjør slik at man kan få færre celler med unormalt utseende. Lycopen: Antioksidant som har blitt knyttet til bedring av sædkvalitet. Denne skal uansett være fin-fin i forhold til å unngå prostataproblemer. Dersom man ikke vil spise flere tabletter enn nødvendig, så kan man få i seg lycopen ved å spise varmebehandlet tomat (saus, bakte tomater osv) Quercitin: Betennelsesdempende kosttilskudd NB! Ikke prøv å bestille kosttilskudd fra land utenfor EØS. De blir stoppet i tollen, og man får ikke pengene tilbake. Fra vi ble henvist til prøverør til vi var gravid tok det syv måneder. Da hadde vi et avbrutt forsøk inni dette tidsrommet. Dersom dere vil prøve et ekstra triks, så la mannen drikke litt hostesaft (vanlig solvipect) noen dager før eggløsningen din. Dette forsøket har mannen min vært med på i regi av Dr.Purvis, det viser seg at han har alltid flere sædceller i de prøvene som er tatt etter å ha tatt slimløsende hostesaft. Grunnen er at hostsaften tynner ut sæden slik at flere sædceller kommer gjennom sædlederne. Oi... dette ble visst langt det.
Tingeling27 Skrevet 29. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 29. juli 2009 Igjen Tuuusen takk for svar og vidunderkur:) Det hjelper masse og se at det hjelper for andre:) hvor mye av disse tablette skal man ta om dagen da? Så med ventetid og insettelse så tok det totalt 7 mnd?? vet det ikke er så lenge, men vi har liksom prøvd så lenge fra før...så lyset i tunnelen er fortsatt så uendelig langt unna....uff... håper virkelig vi også kan få det til tilslutt...
lillehare Skrevet 29. juli 2009 #7 Skrevet 29. juli 2009 kaster meg inn i dette jeg! takk for supre råd! jeg skal til innkjøp av alt dette! mannen min tar dette med største selvfølge.. kan jeg spørre om hvilke sykehus dere har benyttet?? takk takk
Lisa78 Skrevet 30. juli 2009 #8 Skrevet 30. juli 2009 Jeg synes å huske at han tok en av hver av tablettene, bortsett fra pycnogenol, de tok han tre av. (Søk på pycnogenol på nettet, vi fant en del artikler om hvilke mengder som anbefales) Det som også kan sies er at mannen min kanskje fikk en virkning fordi han ikke er så glad i grønnsaker og frukt normalt, så kroppen hans var sikkert ikke proppet med vitaminer i utgangspunktet. Han ble veldig flink til å spise sunt mens vi holdt på med forsøkene, da gikk både knaskegrønnsaker og smoothieser ned på høykant ;-) Jeg vil nok en gang si at dersom dere spør Dr.Purvis eller lege ved en IVF-klinikk, så vil de mest sannsynlig svare at kosttilskudd ikke har noe for seg. (Kanskje med unntak av sink, den tror jeg er anerkjent her i Norge også.) Grunnen til at vi fant ut en del i tillegg, er at mannen min har vært en del i USAog er meget komfortabel med det engelske språket. Han fant raskt ut at der borte har de en annen vinkling på dette med dårlig sædkvalitet. Her i landet er det gjerne rett til IVF-behandling dersom kvaliteten er dårlig, og de fleste får ikke vite hvorfor den er dårlig. I USA er det mye vanligere å få en diagnose, mange menn blir henvist til androlog før de må benytte seg av prøverør. Her i Norge finnes det kun en androlog, og det er Dr.Purvis. Vi bor slik til at flere sykehus er naturlig å benytte, men vi valgte å bruke St.Olavs. Vi følte også at det virket lenge å vente fra henvisningen til uttaket, men det gikk mye fortere enn det jeg trodde det kom til å gjøre. Det er noen delmål i å komme i gang med sprayen, med sprøytene, ultralyden for å se hvor mange egg som har modnet, så fra henvisningen til vi kom igang med forsøket som fungerte gikk det under et halvt år. Fra henvisningen til forsøket som ble avbrutt gikk det bare litt over tre måneder.
lillehare Skrevet 30. juli 2009 #9 Skrevet 30. juli 2009 3 mnd er ikke så ille da. Vi skal jo vente i 6 mnd for å komme til en samtale... Var forresten hos gu idag. Fant en cyste på 12 cm, den var enorm!!! kjenner den stikker i magen og nedentil! så nå blir det ikke noe prøving i august fordi den må visst sprekke først...
Tingeling27 Skrevet 30. juli 2009 Forfatter #10 Skrevet 30. juli 2009 da får jeg bare sende mannen avgårde og kjøpe seg noen smoothieser....hvilke typer var det mannen din drakk ? en som er full av antioxydanter er sikkert lurt?? hva med den manai juicen som er av blåbær og druer...den vet jeg det er masse antioxydanter i iallefall:) men dersom alt er bra med meg, må jeg alikevel da begynne med sprøyter osv?? jeg er helt grønn på dette området jeg...vet ikke hva som gjøres osv ...derfor så mange spørsmål hehe..... bør vi kanskje sette oss på liste for prøverør samtidig som vi går til purvis?? uff...har så masse spørsmål....
Tingeling27 Skrevet 30. juli 2009 Forfatter #11 Skrevet 30. juli 2009 lillehare: huff, det hørtes ikke noe godt ut...når vet du når denne sprekker da?
lillehare Skrevet 30. juli 2009 #12 Skrevet 30. juli 2009 hei Tingeling 27 og tusen takk for vennlige ord vi sitter nok i samme båt. jeg er ferdig utredet og når det er sagt så er det slik at jeg må begynne på hormoner når vi skal i gang med ass. befr. Tror det er litt vanlig, legene må jo få oversikt når du har el o.l. En av legene deres henviser dere videre, i vårt tilfelle var det min gynekolog som gjorde det, men Purvis tilbød seg å gjøre det også. Hormon behandling må du sikkert ha så ikke bekymre deg over det. Men dere har klart det før så ikke så bort i fra at dere klarer det igjen .)
Tingeling27 Skrevet 30. juli 2009 Forfatter #13 Skrevet 30. juli 2009 jeg har ikke begynt utredning enda jeg da...jeg skal til legen på onsdag...hva er det man må gjøre etter man har vært hos legen da??? du er heldig som liksom er i gang iallefall...ser for meg at dette kommer til å ta år og dag jeg...huff...
Lisa78 Skrevet 30. juli 2009 #14 Skrevet 30. juli 2009 Mannen min lagde bare smoothies av det som måtte være i kjøleskapet av frukt og juice... og det ble som regel veldig godt på smak Alle damene må medisineres selv om de er friske. For min del foregikk et slik: Først fikk jeg en nesespray som skulle ta bort mine egne hormon, denne holdt jeg på med i omtrent tre uker - en dose om morgenen og en om kvelden. Etter tre uker fikk jeg sprøyter jeg måtte sette på meg selv en gang om dagen. Disse gjør slik at kvinnen får flere modne egg enn normalt. Dersom man synes det er ekkelt, så kan selvfølgelig mannen eller noen andre sette sprøyten. Jeg syntes det var greit å sette dem selv, for det ble minst vondt dersom sprøytespisse stod helt rett inni magehuden - og det var lettest å få til selv. Sprøytene tok jeg samtidig som jeg fortsatte på sprayen i litt over en uke. Seks dager før uttaket var jeg på UL for å sjekke hvor mange egg som var modne og 36 timer før uttaket satte jeg eggløsningssprøyte. Etter uttak av egg gikk det 48 timer før jeg fikk satt inn det befruktede egget, og til slutt var det ca. 14 dager med det kunstige progesteronhormonet i kapsler som man skulle føre opp i sjeden. Noen bivirkninger kan man få av medisinene, men jeg merket ikke så mye. Jeg svettet og fikk hodepine av sprayen, og så ble jeg oppblåst av sprøytene. Alt i alt har jeg ingenting å klage over, det var vel verdt innsatsen og jeg kommer ikke til å grue meg før en eventuell neste gang. Vi mistet aldri troen på at vi kunne få det til selv, så vi prøvde mens vi ventet på å komme til ved St.Olav. For vår del gjorde det jo ikke det, men jeg kjenner mange som har blitt gravide mens de ha har stått på venteliste
lillehare Skrevet 30. juli 2009 #15 Skrevet 30. juli 2009 hei, og tusen takk for nyttig info .) det godt å lese det og man får litt mer håp, spesielt etter en dag som dette. Var på gu idag og de fant en cyste på 12 cm. Men orker ikke tenke på det nå, den sprekker vel snart tenker jeg og håper vi er i gang da.. Men har du navnet på nettsidene som selger de coctail ingrediensene?? har prøvd å søke det men det var ikke så lett...
Lisa78 Skrevet 30. juli 2009 #16 Skrevet 30. juli 2009 Cyster av en slik størrelse høres slett ikke behagelig ut Håper det ordner seg raskt! De kosttilskuddene vi ikke fant på helsekost her i Norge, bestilte vi på en svens side som heter naturlivs.se
Tingeling27 Skrevet 30. juli 2009 Forfatter #17 Skrevet 30. juli 2009 tuusen takk for all hjelp jeg har fått:) setter virkelig pris på infoen:) det høres ut som ett styr...men er vell verdt det om man lykkes:)
lillehare Skrevet 30. juli 2009 #18 Skrevet 30. juli 2009 tusen takk, skal undersøke det øyeblikkelig husker du hvor mange bokser det er totalt? det er så mye på nettet, vet ikke hva som er bra og ikke... beklager at jeg maser med dette...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå