Mammaioktober Skrevet 27. juli 2009 #1 Skrevet 27. juli 2009 Er det noen av dere som har det? Erfaringer ? Hvor fikk dere tak i sjalet deres? Jeg har en slags "bæreseleaktig-ting". Men den kan jeg ikke bruke før jenta er 3 mnd og opp. Jeg ønsker meg et sånt "sjal" om dere forstår
Gjest Skrevet 27. juli 2009 #2 Skrevet 27. juli 2009 Vi har et Moby Wrap sjal, elastisk, som vi brukte litt da minste var baby. Jeg synes ikke at elastisk sjal var noe særlig i hvertfall. Jeg hadde ikke noe problem med å knyte det på meg, var kjapt å lære seg, og jeg fikk fint babyen på plass i ulike stillinger, men vi fikk to problemer. ene var at sjalet sèg veldig fort, etter bare 15 minutter eller så følte jeg at babyen ikke lå så godt lenger enda jeg hadde knytt stramt og alt. Andre var at det ble sykt varmt veldig fort å bære i sjal, for oss begge. Kunne kun ha bleie på babyen inne og lite klær ute, ellers ble han våt av svette, og jeg ble også gjennomsvett av det. Men, de belastet ryggen og skuldrene fint da, var ikke noe ubehagelig å bære i sånn sett. Vi har også en MeiTai, og den er genial rett og slett, og kan brukes fra starten av om en vil. Veldig kjapp og grei å knyte på seg, og man blir verken noe særlig svett eller sliten av å bære i den, og den holder veldig lenge før den begynner å sige litt (og da er den lett å stramme igjen). Vi har kjøpt en ringslynge denne gangen for å teste ut, mest til hjemmebruk. Prøvde den litt på 2 åringen, og var utrolig praktisk til ham, men vet ikke hvordan den er til baby enda :-)
Fallerifallera Skrevet 27. juli 2009 #3 Skrevet 27. juli 2009 Gå inn på tettinntil.com, der får du masse hjelp til sånt! Selv har jeg kjøpt såkalt sjaltai - jeg liker godt meitai og synes sjal er vanskelig, så nå har jeg gått for en mellomting!
kirsty*2barnsmamma Skrevet 27. juli 2009 #5 Skrevet 27. juli 2009 Jeg kjøpte Moby Wrap på Lotus barn. De har nettbutikk også :-)
Mammaioktober Skrevet 27. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 27. juli 2009 supert! Dette skal jeg sjekke ut. Tusen takk
Bergene Skrevet 27. juli 2009 #7 Skrevet 27. juli 2009 Vi har båret masse første barnet vårt som nå er to år, så bæretøy i mange varianter ligger selvsagt klart til denne bebisen også! I begynnelsen kommer jeg nok til å bruke mest vevd sjal, liker best sjal når de er så små og foretrekker personlig vevd fremfor elastisk uansett alder på babyen. Vevd sjal kan brukes på mage, rygg og hofte og fra prematur til 3-4 år om man vil. Ekstra deilig til nyfødt er det med en type som er mykt og tynt, de som er myke er også litt lettere å få til å knyte. Meitai er også greit om du er en enkel sjel, det er enkelt å lære seg og går raskt å ta av og på selv for en nybegynner. Kan brukes på mage og ryggen og fra nyfødt til 3-4 år (kommer litt an på hvilken type du har, ikke alle er like god for de tyngste barna). Jeg foretrekker likevel sjal til nyfødt da jeg syns det omslutter barnet bedre og er så koselig, men så kommer vi nok til å bære flere timer i døgnet også da. Vi har kjøpt vårt bæretøy hos lotusbarn.no og krusedull.net
Bergene Skrevet 27. juli 2009 #8 Skrevet 27. juli 2009 Alva: Selvom du ikke likte elastisk så kan det godt hende du liker vevd. Vevd er luftigere og siger ikke =) Spesielt luftig er det om man har et med silke, lin eller gas i seg, tror ikke jeg kommer til å bli for varm i mitt tynne didymos med silke hvertfall =) Vatanai, hoppediz das leichte og didymos waves er også kjent for å være svale sjal.
Fallerifallera Skrevet 27. juli 2009 #9 Skrevet 27. juli 2009 Øøøh - "Meitai er også greit om du er en enkel sjel"??? Hva slags utsagn er det egentlig???
gutt06&09 Skrevet 27. juli 2009 #10 Skrevet 27. juli 2009 Anbefaler absolutt MeiTai jeg også! Vi prøvde først med en Baby Bjørn-sele, men ble aldri helt venner med den. Gutten vår var stor fra starten og innen været tillot det var han for tjukk for Baby Bjørn. Ikke minst trengte vi god støtte i bæretøyet for å orke å bære han noe særlig... Jeg sydde en MeiTai etter oppskrift på nettet og den ble helt SUPER!! Veldig lett selv for en amatør og man kan da velge farge, mønster etc og ikke minst størrelsen:-) Barna er forskjellige, men det er jommen meg mødrene (og fedrene!) også. Er stroppene alt for lange er de bare i veien og er de for korte, ja, det sier seg selv. Man har kanskje bomullstoff liggende (en gammel gardin eller arvet sengetøy?) MÅ ikke betale 500-1000 kr for en. Fin ting å bedrive ventetiden med!! Viktig å ta med i beregninga hvordan man kommer til å bruke bæretøyet, noen sjal etc er innmari mye tøy og drasse på når den ikke er i bruk OG ikke minst litt klønete å knyte på kjapt på f.eks når man nesten er på vei ut av trikken:-/
Bergene Skrevet 27. juli 2009 #11 Skrevet 27. juli 2009 Mente bare at om du liker det så enkelt og lettvint som mulig så er meitai lurt. Noen er nemlig opptatt av å ha et bæretøy som er enklest mulig å lære seg og går raskt å få på, da er meitai et bedre valg enn sjal. Var absolutt ikke frekt ment!!! Men ser jo nå at det lett kunne misstolkes =0 Beklager!
nr 2 i oktober? Skrevet 28. juli 2009 #12 Skrevet 28. juli 2009 kjøpte mitt bæresjal på tettinntil.no likte det godt og planlegger å bruke det med neste også, likte ikke bæresele
Gjest Skrevet 28. juli 2009 #13 Skrevet 28. juli 2009 Nå er nok ikke jeg en utpreget bærer, så jeg tenker det holder med MeiTai og evt ringslyngen om vi trives med den denne gangen. Var veldig praktisk å bære innimellom, f.eks på skogsturer og når jeg var alene med baby på handlesenter eller pappaen også var med, men ellers så er jeg nok avhengig av vogn. Jeg klarte ikke å finne noen behagelig måte å bære på i vestlandsværet her vi bor (mye regn og vind) der babyen ble godt nok beskyttet og jeg ikke følte meg gjennomsvett, og på lekeplasser, butikken, kjøpesenter ol ellers når jeg er alene med de andre barna trenger jeg vognen som hjelp rett og slett ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå