♀ i vente ♥ fødeklar :o) Skrevet 27. juli 2009 #1 Skrevet 27. juli 2009 Er det noen av dere som har erfaring med å føde i badekar? Veldig interessert i å høre andres erfaringer om dette, da jeg vurderer det ganske sterkt selv...
koala Skrevet 27. juli 2009 #2 Skrevet 27. juli 2009 Jeg brukte badekar hjemme før jeg dro til føden begge gangene og det lindret en stund. Men etterhvert ble effekten borte og det var mer ubehagelig å være i ro. Sto opp og var mer i bevegelse under riene, sto foroverlent over peisovnen og rugget frem og tibake med hoftene og det føltes godt. Vel framme på føden satt jeg på fødesengen mellom riene og hvilte men spratt opp ved hver ri og hang over et nattbord med lystgassen i nesa. Når pressriene begynte la jeg meg i senga og presset. Fungerte fint for meg. Lykke til
mia:-) Skrevet 27. juli 2009 #3 Skrevet 27. juli 2009 Hei Jeg har født i badekar og kan si litt om hvordan jeg opplevde dette kontra å ikke føde i badekar. 1 fødsel satt jeg i badekar under åpningsfasen. Dette var herlig men jeg synest at det var veldig mye vondere med riene når jeg skulle opp av badekaret. Dette var skikkelig nedtur for meg og det var aldri aktuelt å føde i badekar den gangen. Var mange år siden. 2 fødselen var det meningen at jeg skulle benytte badekar under åpningsfasen, men dette ble det ikke noe av. 3 fødselen satt jeg igjen i badekar under åpningsfasen. Jeg spurte pent om å få slippe å komme ut men heller føde i badekaret. Dette er det ikke alle jordmødre som tillater, men heldigvis for meg fikk jeg en jordmor som var åpen for dette. Hun hadde ikke erfaring fra fødsel i badekar så hun hentet inn en ekstra jordmor som kunne være med under selve fødselen. Det var en veldig fin opplevelse å føde i badekar. Når en kommer så langt som til at barnet skal ut er det ikke særlig hyggelig å måtte reise seg fra det behagelige, lindrende vannet og legge seg i en seng. Våt og kald er en også da:-( Følte at varmen fra vannet var med på å gi god smertelindring sammen med lystgassen. Under åpningsriene satt jeg foroverbøyd over badekarskanten mens min samboer maserte meg i korsryggen og spylte med varm dusjstråle akkurat der riene satt. Dette var veldig godt. Under utdrivningsfasen måtte jeg sitte/ ligge vanlig i badekaret. Det var veldig viktig at jeg ikke reiste meg opp eller fikk underlivet over vann da dette kunne medbringe stor fare for barnet om det skulle bli født over vann. Følte i motsetning til de andre fødslene at barnet gled mer ut av meg istedet for at jeg måtte presse så veldig som med de andre. Dessuten er dette den eneste fødselen hvor jeg ikke har fått en eneste rift eller et eneste sår nedentil. Trengte ikke å bli klippet heller. Jeg er overbevist om at dette er på grunn av vannets bløtgjørende effekt på vevet og at det har gjort det mer tøyelig. Venter nå mitt 4 barn og ønsker også denne gang å føde i vann. Kan anbefales på det sterkeste. Lykke til til deg!
Anne-mor har nå 2 søte jenter Skrevet 27. juli 2009 #4 Skrevet 27. juli 2009 Ja, jeg har født i badekar! .............. og jeg kan anbefalle det på det sterkeste! Jeg hadde en flott fødsel i badekaret. Da vi ankom Fødestuen sjekket de hvor stor åpningen var, jeg lå da på en seng. De tappet vann i badekaret. Fødselen skulle foregå i badekaret. Timene i karet gikk, var oppe av karet 2 ganger før fødselen var over, måtte skifte vann og stå litt ved en prekestol + ligge på sengen til undersøkelse. Det var behagelig å føde i badekar, flott måte å møte smertene i det varme vannet. Jeg har også gått på yoga for å være sikker på å kunne på mest mulig slappe av under riene. Det hadde jeg veldig god utbytte av under fødselen. Jeg håper at jeg får føde i badekar ved neste fødsel også. Jeg har termin i begynnelsen av oktober. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå