Gå til innhold

Dere som jobber turnus hvordan gjør dere det med barna?

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Min mann jobber dag, men har over 1 time pendling hver vei. Siden han har arbeidstid fra kl 8 får ikke han levert i barnehagen.

Jeg jobber turnus og får ikke levert hver dag i barnehage heller, bare en gang imellom (og ikke faste dager i uken).

Har dere dagmamma? Er det i tilfelle vanskelig å få tak i en dagmamma som er villig til å ta et barn som trenger barnepass fra alt mellom 6 om morgenen til at ungen kommer rundt kl 12? og da vil det jo bli variabelt hvor mange timer ungen kommer til å være der også...

I forhold til henting så vil jo det også bli variabelt alt fra hvilken vakt jeg jobber....

OG evt noen som vet hvordan el hvor mye man betaler for en slik dagmamma? Timesbetalt, evt hvor mye i timen?

Uff mange spørsmål dette, men ikke enkelt når det blir slik :-(

Skrevet

Jeg har blitt nødt til å si opp min jobb faktisk. Mannen min hadde vanlig arbeidstid før, men nå er han bonde, og vel aldri helt fri :(. Vi skulle alltid fått det til med hjelp av besteforeldre og søsteren min, men det hadde blitt et styr med henting og bringing hit og dit, og det hadde blitt veldig ustabilt og uforutsigbart for jentene. Jeg har ikke lyst til å legge så mye beslag på andres tid, og har heller lyst å bruke barnevakt til å gjøre ting i lag med gode venner og mannen, pleie parforholdet og til å ta litt "fri" fra barna med god samvittighet. Jeg er sykepleier, og i området her jeg bor kan jeg få gå så mye ekstravakter som jeg bare ønsker, så det er planen fra høsten av. Da kan jeg regulere selv når og hvor mye jeg vil gå. Jeg mister noen rettigheter, og det blir jo uforutsigbart, men det skal jeg kunne leve med. Bedre at jeg har det uforutsigbart enn barna. Og heller det enn å jobbe hver 3 helg, julafter, påske osv. Det var jo ikke akkurat svar på det du lurte på, men det er slik vi har valgt å "løse" det :)

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Ja jeg har perm uten lønn nå mens jeg søker på nye jobber, men det er jo veldig vanskelig å få noe :-(

Jeg har vært på jobbintervju på et jobb som fortsatt har turnus, men en mere oversiktlig turnus enn den jeg har pr. dags dato.

Vil jo evt hjelpe litt dersom jeg får den, men fortsatt vil det bli vanskelig i forhold til barnehage :-/

Mine svigerforeldre stiller opp de også, men som deg ønsker jeg ikke å "bruke opp" den barnepassen til slikt :-p

Noen andre som har fått dette til å gå opp?

Skrevet

Jeg skal fortsette med å jobbe turnus (treskift) når jeg er ferdig med permisjonen. For at vi skal få til dette har samboeren min byttet arbeidsplass. Snille mannen...:)

Skrevet

jeg måtte si opp min stilling pga at mannen min er sjømann å jobber fra 6 uker til 3 mnd i slengen. å jeg har ingen å passe barna mens jeg jobber. d var eneste løsning hær. så nå søker jeg som bare F.. etter dagjobber.. har jobbet som vikar i barnehage siden sep.i fjor men nå er vikariatet ferdig:(

Skrevet

Vet om et par som fikk til dette ved at tanten til barnet som gikk på høyskole hjalp til. Det ble en liten ekstrainntekt for henne, hun fikk timebetalt..

Men ellers er det vanlig at en av foreldrene rett og slett bytter jobb, ellers går det ikke opp. Her i huset var det mannen som byttet jobb, men hos f.eks søsteren min var det hun som byttet jobb.

Når man har små barn må den ene av foreldrene jobbe bare i barnehagens åpningstid, sånn er det bare..

Skrevet

Hvorfor kan ikke mannen din hente og bringe selv om han er bonde. Jeg vet det er mye jobb, jobber i jordbruket selv, men fordelen er jo en ganske stor fleksibilitet til å ta fri noen timer innimelom og heller state tidlig eller jobbe mer om kvelden.

Skrevet

Eh.... Jeg sa da vel aldri at ikke han kunne hente og bringe...? Men når vi har en bil, og jeg trenger den på jobb, så blir det et styr å få til.

Og vi er allikevel like avhengig av barnevakt. Han kan ta fri noen timer, men da må han ta det forsømte igjen en annen gang, så da går det igjen utover den tiden vi har sammen som familie. Det er ikke rett ovenfor barna. Det hadde allerede blitt lite tid ilag som familie viss jeg skulle arbeidet turnus, viss det ikke i tillegg skulle blitt begrenset pga arbeid han måtte tatt igjen. Det er ikke noe småbruk vi driver.

Dyrene krever også sitt stell, både kveld, helger og helligdager, kan ikke hoppe over det en kveld. Går jeg kveldsvakt kommer jeg ikke hjem før nærmere 11, og det er alfor sent til å begynne.

Skrevet

Da forstår jeg bedre hava du mente, selv om jeg ikke synes annet enn det med bilen var noen god grunn, bare min mening da :-). Jeg tenker litt sån at det må jo være idielt for ungene de dagene mor jobber sent. Da kan de dra sent i barnehagen og ha masse tid hjemme sammen med mor først og så henter far og de har tid med far om kvelden. At det blir mindre tid for deg og mannen sammer forstår jeg, men for ungene tror jeg ofte det ville vært flott.

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Ja min mann jobber jo forsåvid innen barnehagens arbeidstid, bare at det tar over 1 time å pendle hver vei :-p

Problemet med å bytte jobb er at det er flere hundre som søker på de få stillingene som blir utlyst her jeg bor :-( Ikke så enkelt å få seg ny jobb da. Spesielt siden det virker som om man må kjenne noen for i det hele tatt å bli vurdert :-(

Men tenkte jo evt å ha dagmamma for da skulle det vel gå, vel og merke dersom dagmammaer er villig til å ta henne til varierte timer.....

Skrevet

Vi får det til å gå i hop siden mannen har flexi-tid. Så da takket jeg faktisk nei til dagstilling og velger å gå turnus, på den måten har barna mer tid hjemme, selv om det bare er med en av foreldrene...

Hva med at du går fast nattstilling da? Om du jobber en 70-80% natt så tjener du vel omtrent det du tjener på 100% rundturnus. Da er det ikke mange morgener du behøver å dekke opp. Og de morgenene så kan kanskje du spørre arbeidsgiver om å slutte en time før? Mannen spørre om å få begynne en time senere? Mannen levere barna til deg på jobb og du så ta dem med i barnehagen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...