Gå til innhold

føde i seteleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg var på føden i natt pga regelmessige vonde kynnere. heldigvis var det ingen fødsel på gang, men på ul så legen at mini hadde lagt seg med hodet opp! (var på ul for 2 uker siden da lå han med hodet ned) jeg er 32+5, men de "skal" visst ha lagt seg med hodet ned på denne tiden. hun sa at jeg måtte sjekkes igjen om noen uker, og hvis han da fremdeles ligger med rumpa ned må de prøve å snu han inni magen( noe jeg har hørt er vondt!!) eller rett og slett bare føde i seteleie...

jeg bare lurer på om å føde i seteleie er noe vondere en vanlig, å om det er større sjanse for komplikasjoner da?

noen som har født slik som har noen erfaringer å dele?

huff.. håper han snur seg med hodet ned igjen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler at du ser på seteleiedebatten. Der er det mange fine innlegg. Babyer kan snu seg helt opp til uke 38, så din kan også fortsatt snu seg, håper det! Ellers er det mange som har en vellykket setefødsel. Sykehuset kan også hjelpe deg å svare på dine spørsmål og være med å avgjøre hva som gjøres i tilfelle seteleie nærmere termin.

Skrevet

Jeg fødte en gutt i sete for 2 mnd siden..

Fantastisk fødsel, og faktisk mye bedre fødsel enn min først som kom "riktig" vei:)

min fødselshistorie ligger inne på min fødselshistorie og seteleie debatten:)

Skrevet

Jeg var til ordinær kontroll hos legen i uke 32+4 og fikk beskjed om at det var for tidlig til å bry seg om leie. Men i dag (uke 35+1) var jeg hos gynekologen til UL (har ekstra pga. fosterdiagnostisk oppfølging) og han så det var seteleie men at det var 36 uker som var grensen for å melde inn til sykehuset for videre oppfølging. Men siden jeg var til kontroll så nære opptil dette sendte han melding til sykehuset likevel. Han sa at det ennå var god til spontan snuing så jeg fikk godsnakke litt med henne :) Men at 36 uker var satt som grense for å ha nok tid til å forberede evt. setefødsel eller planlagt keisersnitt hvis det er behov for det. Jeg har født to ganger vanlig før og denne er omtrent like stor, litt større i mageomkrets enn hode og har hørt at man er garantert epidural ved setefødsel så jeg tror jeg går for det istedetfor keisersnitt om det er jeg som har valget. Tidligere har jeg født så raskt at jeg ikke har rukket tenke på epidural, men har brukt akupunktur,lystgass og fentanyl og vært veldig fornøyd med det. Så det blir evt. en ny opplevelse :)

Skrevet

aha:) visste ikke at det fantes en egen setelei debatt! får gå inn der å lese litt da.

virket ikke på legen som om det var noe stort problem å føde i seteleie heller, jeg bare synes det høres så skummelt ut. fikk beskjed om at når hodet står i åpningen så får man bare en press ri på å presse babyen ut, og hvis man ikke klarer det så tar de han med sete tang, og at man derfor må ha epidural uansett. skal gå inn å lese fødselshistorien din:)

takk for svar begge to!

Skrevet

Hei. Er i samme situasjon jeg også. Er i uke 32 nå. Var på ul for en uke siden, og babyen lå i seteleiet. Krysser fingrene for at den snur seg. Viss babyen lå i setestilling når fødselen nærmer seg, skulle de sjekke bekkenet i forhold til størrelsen på babyen, evt vurdere keisersnitt.

Satser på at den snur seg av seg selv, å dermed får føde naturlig :)

Skrevet

Jeg hadde ikke tid til epudrual, men fikk fødesinal.

En litt mildere form av epudrual..

Og lystgass da:)

Men uansett så vil jeg bare si att jeg syntes det ikke var noe vondere med sete en vanlig fødsel!!

Så det er ikke noe å grue seg for jenter:)

Skrevet

Må bare legge til att det ikke ble brukt tang eller lagt inn klipp på meg,, legen skrudde rett og slett ut hodet mens jeg pressa!:)

Så jeg slapp unna med sying da jeg ikke revnet heller:)

Skrevet

er bare to uker siden han lå med hodet ned, så han kan nok ennå snu seg ja, håper nesten det. men jeg trodde hodet var festet og har hatt masse nedpress, så ble litt overasket! etter å ha hørt litt rundt virker uansett setefødsel ikke fullt så skremmende. jeg vil uansett ikke kunne velge keisersnitt siden jeg har født før (hun var stor, neste 4 kg), så de får prøve å snu han hvis det fremdeles er seteleie om noen uker, hvis ikke blir det setefødsel på meg uansett, hvis han ikke er for stor. håper såklart han snur seg selv da, det var visst masse vann, så ennå en god sjanse for det:)

Skrevet

okei, vi får håpe de snur seg da:) jeg får ikke keisersnitt med mindre han er veldig stor siden jeg har født tidligere. men det er okei, hadde jeg fått velge hadde jeg uansett villet føde vaginalt så lenge det ikke er noen fare for babyen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...