Gå til innhold

kontakte legen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med sår på brystvorten, eller er vel egentlig mer dype kutt. Har kjøpt skjold jeg bruker når jeg ammer (håper hun får i seg like mye da, pumper det brystet som er verst innimellom, og fryser ned denne melken), og prøver i støst mulig grad å lufttørke de med først mm, så brystvortekrem. Nå svir de, så det gjør vondt om lille jenten kommer borti de. Bør jeg kontakte lege? Eller vil det gå over? Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har MYE erfaring med såre brystknopper, ja...

Smøre brystknoppene inn med morsmelk og la de lufttørke- det er vitkig!

Jeg kan anbefale albueskjell, de funker bra (men skal ikke brukes ved mistanke om sopp).

Ellers kjøpte jeg saltvannspipetter og engangskompresser (etter tips fra jordmor) som jeg la på brystknoppene 2-3 ganger om dagen (til sårene var grodd), lot de ligge på i to-tre minutter.

Lillegutten min hadde trøske i munnen, så jeg hadde ant sopp på brystknoppene- derfor ville ikke mine sår gro. Jeg hadde derfor ammepause på fem dager, da var sårene grodd og jeg kunne begynne å amme igjen.

Fikk hjelp til å korrigere ammestilling/teknikk og har ikke være sår siden!!!

Vet hvordan det er å ha dype, vonde, blødende sår- men det går over!!! Spør gjerne hvis det er noe annet du lurer på- føler meg nesten som ammeekspert etter å ha hatt "nesten alt" av ammeproblemer, og har snakket med flere ammehjelper (de kan du jo kontakte også- ammehjelpen.no), jordmødre, helsesøstre, ammepoliklinikken...

Skrevet

Bestilte to par med albueskjell som jeg ikke har fått brukt pga mistanke om sopp, kan sende de til deg (gratis selvsagt) hvis du er interessert - send meg i så fall en pm med adresse! Ellers kan de bestilles fra albueskjell.no (der jeg kjøpte de), og noen få apotek selger kanskje også...

Skrevet

Har svart deg med pm :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...