Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 13 mnd skal snart begynne i barnehagen, og derfor har jeg noen spørsmål, gjerne til dere som allerede har vært gjennom det.

Jeg får veldig dårlig samvittighet når jeg tenker på at sønnen min skal være hele 8 timer hver dag i barnehagen. At han skal tilbringe mesteparten av dagen med andre mennesker enn foreldrene sine.

Jeg er redd at han vil tro at noen av kontaktpersonene i barnehagen er moren hans isteden, siden han nå vil se de mer enn meg....

Og når han er ferdig for dagen i barnehagen, så trenger han sikkert å sove litt når han kommer hjem, og så er han sikkert våken i et par timer før han skal spise kveldsmat og så legge seg.....

Så det blir ikke mye tid jeg/vi foreldrene kommer til å få med han. Det synes jeg er fælt å tenke på.

Jeg får se hvordan det blir når jeg begynner å jobbe, om jeg kanskje vil kutte ned på min 100% stilling. Pengemessig vil jeg helst ikke det.

Og tanken på at han skal gå i barnehagen i 5 år (før han begynner på skolen)!! Herregud, det er lenge!!

Skulle virkelig ønske jeg kunne vente med å sette han i barnehage til han er 3 år:-) Men den muligheten har vi ikke.

Men jeg har tenkt litt på at kanskje foreldrene mine kan hente han tidligere 2-3 ganger i uken i barnehagen:-)

Det synes jeg hadde vært en veldig deilig tanke - særlig i begynnelsen - slik at han ikke får så lange dager i barnehagen.

Hvis moren min kunne hentet han kl. 12 eller sånn..... Men da føler jeg selvfølgelig at vi bør betale henne for å ha han. Så da må vi ut med enda mer penger.... Men det blir sikkert ikke så mye penger....

Vi kommer i allefall ikke til å redusere stillingen i barnehagen pga dette, for det kan være greit å uansett ha muligheten til 100% stilling i barnehagen.

Noen som har noen tanker, erfaring eller lignende angående barnehagestart og alt dette medfører?

Fortsetter under...

Jeg er sikker på at gutten din kommer til å trives og at det kommer til å gå over all forventning. Synes ikke du skal være så bekymret for at det ikke kommer til å gå bra.

Om moren din kan hente han, så han får noen korte dager innimellom, så er det sikkert fint det.

Men tenk over at bhg er også et sted hvor barn tar imot læring og ikke bare et oppholdssted. Barn som ikke har gått i bhg og barn som har gått i bhg, de ser man tydelig når de skal starte i skole.

Når det gjelder soving, så er det lagt opp til at barn sover i bhg. I hvertfall når gutten din bare er 13mnd. Jenta mi på 2,5 år sover også i bhg.

Sønnen din vil ikke være i tvil om at det er du som er mammaen hans som er kjempe glad i han:) Han vil også få et nettverk med de andre voksne i barnehagen og venner. Som vil gjøre han veldig godt. Det å forholde seg til flere personer.

Jenta mi går på en 1-6 års avd. De spiser frokost kl 0900. Men om jeg levere kl 0730, så får hun spise litt før selve frokosten er kl 0900. Lunsj kl 1300. I starten så spiste hu tideligere lunsj og da tilpasset dem det så hun fikk litt i magen før hun skulle sove:) Frukt kl 1500.

Jenta mi var ikke vant til å sove i vogn, da hun alltid har sovet i senga si inne på dagen. Men det tok en stund før hun vendte seg til dette. Så jeg hadde med reiseseng. Tok ca 6mnd og nå sover hun kjempe godt i vogna si:) Fatter ikke hvordan de klarte det jeg hehe..

Jenta mi er kjempe glad i barnehagen og hun lyser opp når jeg sier at vi skal i bhg. For meg er det veldig godt å vite:)

Vil ønske deg lykke til. Fortell kontaktpersonen når dere begynner om hva du tenker og sånn, så tar de helt sikkert hensyn til det:)

Jeg synes du skal gå ned til 80% jobb, selv om du helst ikke vil det "pengemessig".

Ser ikke noe poeng i at du betaler foreldrene dine for å hente ham "kl 12 eller sånn" noen dager i uka. Hva hjelper det at han de dagene blir passet av enda en person i tillegg til bhg-personalet og deg eller bf?

Snart vil han sove én gang om dagen, og det vil være mens han er i barnehagen. Kan han være der i 6.5 timer hvorav 1.5 er soving, blir det 5 våkentimer i bhg, 5 våkentimer med deg, og en halv time transport i løpet av en 12-timers dag. Da er det ingen han ser like mye som deg (selv på hverdager) for hver enkelt av de ansatte kommer og går med sine pauser, møter og andre oppgaver.

Jeg jobber selv på småbarnsavdeling og har aldri opplevd at noen barn har vært i tvil om hvem som er deres foreldre.

De vet alle godt at vi som jobber der ikke foreldrene deres og samtlige blir glade for å se foreldrene sine og bli med hjem etter endt dag.

Barnet ditt får sove i barnehagen, vanligvis etter lunsjen i 11 tia og da får h"n sove så lenge h"n har behov for det.

Slik sett er det ikke noen vits i at foreldrene dine henter barnet ditt kl 12 da det nok er klar for å sove da.

Men om noen kan hente barnet i 2-3 tiden av og til, så er jo det flott

• 2 uker senere...

Nå er det snart barnehagestart for vår gutt på 17mnd også:) Da han var ett år var jeg sjeleglad for at vi ikke trengte å ha han i barnehage, og vi funderte også på om vi skulle vente til han var 2 år. Men utrolig hvordan utviklingen skjøt i været på noen få måneder! Jeg ser nå at jeg aldri kunne tilfredsstilt behovet hans for aktivitet, det å være ute, det å sosialisere... han har rett og slett godt av å komme seg ut blant andre barn:) Han blir helt vill når vi triller forbi barnehager og vil veldig gjerne bort og leke.

Tror det kommer til å gå veldig bra, overrasket meg - siden jeg tidligere har vært veldig skeptisk :) Vi er allikevel heldige da vi har mulighet til å hente han tidligere, slik at han ikke trenger å gå fulle dager, samt at vi også kan ta noen dager fri å ha han hjemme, jeg tror kanskje den tanken hjelper litt også - at jeg ikke føler at jeg nødvendigvis "mister" han på same måte som hvis han var nødt til å være åtte timer i barnehagen hver dag.

Jeg forstår tankene dine:)

Takk for mange positive svar, og etter å ha lest flere innlegg om barnehagestart her og hvor fint det går, så hjelper det masse:-)

Selvfølgelig er det ikke lett å gi fra seg det mest dyrebare man har til totalt fremmede, men som du Bunnies by the bay sier, og som jeg har hørt flere si, så er det nok sant at det er vanskelig å tilfredsstille behovet deres for aktivitet, sosialisering osv. helt alene (hvis jeg skulle gått hjemme med han).

Så det er veldig bra at dette er ordentlig tilrettelagt i barnehagen:-)

Jeg merker også det på gutten min. Han er veldig nysgjerrig på andre barn, og han vil være i aktivitet og finne på ting hele tiden. Sitter ikke mye rolig lenger;) Så barnehagen blir nok perfekt for han!

Men hadde det bare ikke vært så lange dager...... Men heldigvis er vel de fleste barna der hele dagen. Så det blir ikke bare han.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...