Gå til innhold

Noen andre som er helt utslitt? (samme som 2. tri)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nå i uke 14, var sykemeldt i 1 1/2 uke i uke 10-11, da var jeg så trøtt at jeg netsen stupte. Jobbet så i fire (halve)dager før det var en uke ferie. På ferien har jeg vært i Danmark og kost meg masse, men sovet 2 timer på ettermiddagen hver dag.

Nå er det ny arbeidsuke og jeg følte meg helt fin frem til i dag tidlig. Stod opp og dusjet som vanlig, smurte meg med bodylotion(er så tørr som Sahara) og begynte å sminke meg. Da fikk jeg pluteslig følelsen av å bli 'kvalt' og å bli overopphetet.(akkurat som å sitte i badstu eller i et alt for varmt badekar sånn at hele kroppen bare snører seg, har kun varmekabler i gulvet på badet på 15 grader og døra var oppe så det var ikke varmt der inne). Jeg gikk på kjøkkenet for å ta noe å drikke og stupte mot kjøkkenbenken som heldigvis var innen rekkevidde. Fikk tatt to glass juice og satt meg ned og måtte bli sittende i 20 min før det ga seg og jeg ikke var svimmel mer.

Har nå vært oppe i to timer, drukket tre glass juice og spist tre grove knekkebrød, men svimmelheten kommer og går enda. Sitter og venter på at legekontoret skal åpne da de hadde glemt å ta en blodprøve sist. Skal nå få en hastetime for å få sjekket dette mer grundig.

Har normal blodprosent, godt jernlager(52) og synkende blodtrykk på hver kontroll. Var sist(i uke 12) nede i 100/50, men det er jo ikke faretruende lavt heller.

Er ganske liten og tynn, 160cm og 49kg før jeg ble gravid, og har kun gått opp 0,5 kg på 14 uker. Hadde en 'fin' periode i Dk hvor jeg la på meg 600g på en uke, men siden jeg kom hjem på torsdag har jeg gått ned 700g igjen. Jeg spiser som en het om dagen, har ikke vært kvalm og klarer bare ikke å legge på meg.

Det eneste som holder hodet oppe nå er at lille bebis er frisk og akkurat så stor som h*n skal være. Var på UL på Rikshospitalet på torsdag og alt står bra til med den lille i magen. Det er jeg som tar støyten for dette her.

Vær så snill å si at det er flere som har det sånn.....selv om jeg selvfølgelig ikke unner dere det for alt i verden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

trøtt å sliten æ også.

spiser mye men legger nesten ikke på mæ,det æ legger på mæ går bort like fort.

e 1,65 cm å veier 52kg

er 14 uker påvei

Skrevet

Jeg er 15+5 og er trøtt som bare søren, håper på bedring snart. De "hetetoktene/kvelningsfornemmelse" har jeg opplevd mange ganger i dette svangerskapet. Det er utrolig ubehaglig, men godt å vite at det går over. Fikk du noe svar fra legen din hva det kunne være?

Skrevet

Heihei! :)

Har vært hos legen i dag, har veldig fine verdier av alt, men lavt blodtrykk 100/50. Svimmelheten og 'anfallene' kommer mest sannsynlig av blodtrykksfall og det eneste som hjelper er å legge seg ned med bena høyt for å få blod til hodet. En mager trøst.

Ellers var det lite fornuftig å få ut av legen. Skal til kontroll hos jordmor i morgen og håper på en bedre 'forståelse' der. :)

Skrevet

Godt å se at jeg ikke er den eneste som er utslitt. Har nylig hatt to uker ferie, men er fortsatt så sliten som aldri før. Verker som f... i bena også. er 17 + 2. Legen min mente at de fleste blir så kvikk som aldri før i 2 trimester, desverre har jeg ikke sett snurten av energi siden jeg ble gravid. Men det er vel ganske forskjellig.. Ang. vekten har jeg ingen problem. Tror jeg har lagt på meg rundt 3 kilo, å det er jo helt passe.

Skrevet

Jeg er i uke 15 og er plaget med å være veldig trøtt. Har hørt hele veien hørt at det vil gi seg i andre trimester og at jeg vil boble over av energi. Skulle virkelig ønske det var sånn da! Trøttheten kom vel rundt uke 8 og kommer snikende etter jobb. Jobber jeg dagvakt pleier jeg å legge meg nedpå et par timer når jeg kommer hjem, jobber jeg kveld presser jeg meg selv til å holde meg våken til rundt 22..

Det jeg ikke synes er like moro er at jeg sliter med vondt under bena og i leggene når jeg får tid til å slappe av. Har byttet skopar for å finne noe som passer, men ikke noen suksess ennå. Jobber i butikk med betonggulv og store flater, står og går hele arbeidsdagen. Ser at dette ikke vil fungere like bra hele svangerskapet. Siste tipset jeg fikk var å prøve crocks- så det skal jeg annskaffe meg i helgen.

Noen andre som har noen gode tips eller råd?

Skrevet

Arbeidsgiver er pliktig å tilrettelegge for gravide, har dere avlastningsmatter på butikken? På steder du står mye er det fordel å ha litt faste matter, men om en står lite i ro er myke matter ok. Se også om det er mulig å ha en stol å sitte på. Det finnes mange stoler som er diskrè. Floortec har både gode matter. Stoler er det er HAV av, Floortec har en del, men elles er det også uendelig mange andre leverandører. en kan prøve å søke om tilretteleggingstilskudd, dersom bedriften har skrevet under på IA-avtalen. Da betaler ikke arbeidsgiver.

Ofte er det godt å ha to par sko, så du kan bytte til pausen el.l.

Er for øvrig i uke 14, og kjenner på lite energi jeg også. Heldigvis har eg en veldig forståelsesfull arbeidsgiver, men det skulle bare mangle, siden jeg jobber i en bedriftshelsetjeneste:)

Husk at det ofte ER noe som kan gjøres for at en skal holde seg i arbeid. det er kjipt å værer sykemeldt pga graviditeten, da er det evt viktig å bli sykemeldt pga t.d. lavt blodtrykk/svimmelhet o.l. Om en er sykemeldt pga graviditeten går det visstnok på fødselspengene (eller hva det heter), og ikke vanlige sykepenger.

Håper du har fått tips som kan hjelpe deg, lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...