Gå til innhold

melk og eggallergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått påvist allergi for melkeprotein og eggeprotein på snuppa. For et styr. Hun har spydd MINST en gang om dagen de siste 4 mnd. Hun er 8 mnd. Vi har snakka med lege og HS og de sier at bare hun legger på seg og ikke har redusert almenntilstand gjør det ikke noe. Men nå har vi holdt oss unna ALT med melk og egg og nå har det gått bra.

Grunnen til at vi fant ut dette var at hun hadde en skikkelig alvorlig reaksjon på en grøt. Hun hovna opp i øyne og ører, ble rødflammete på kroppen, klødde som besatt i øynene, snørret og da vi kom på legevakta begynte det å surkle i brystkassa hennes. Skummelt! På legevakta sa de at hun ikke kunne sjekkes for allergi fordi hun var for liten. hun var vel 5 mnd da. HS sa det samme, men de sendte oss til sykehus bare for å få en samtale. Der fikk vi vite at det ikke var noe problem å finne ut om barn over 3 mnd var allergiske mot mat. (at verken legevakt eller HS visste noe om det!)

Vi har brukt prosorbee som mme til grøt, men nå er den ute av markedet og nutramigen er erstatningen. Den tåler hun ikke, fordi hun er ekstremt allergisk mot melk. Har gudskjellov funnet en som funker nå. Men det er jo sinnsykt dyrt detta her og da, men får vel dekka noe...

Noen fler her med barn med denne allergien?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jenta mi ble testa for egg og melk-allergi da hun var ca 5mnd fordi hun la på seg så dårlig og hadde kraftig eksem over hele kroppen. Testen ga ganske stort utslag på egg og litt på melk. Hun hadde til da kun fått i seg egg og melk gjennom morsmelka.

Så da måtte jeg slutte å spise egg og melk og hun måtte få spesiell mme (profylac) og grøt (sinlac). Da ble det mye bedre, hun la på seg, men eksemet gikk litt opp og ned likevel.

Etter en stund skulle jeg begynne med egg og melk i kosten igjen for å se. Ingen forandring. Da hun var 8mnd var vi hos lege og ernæringsfysiolog på sykehuset og de sa begge at vi kunne prøve oss fram med forskjellig mat med både egg og melk i. Og se om hun ble verre.

Hun er nå 9mnd og får en porsjon med vanlig babygrøt hver dag, det går helt fint. I tilegg får hun smake på det vi spiser uten at vi henger oss opp i hva det inneholder.

Eksemet er bedre enn noen gang, hun får utbrudd noen ganger helt uavhengig av hva hun har spist (hun reagerer veldig på støv og forskjellig) og hun nærmer seg 8kg, noe som er bra for henne.

Vår situasjon er ikke lik din, men jeg vet hva det vil si å få den beskjeden om egg/melk-allergi, men jeg ser også at de kan vokse det av seg fortere enn man tror.

Du har krav på å få dekka den mme-en, men da må legen sende noe papirer til nav. Spør legen din.

Skrevet

lisasmurf, har sendt deg en pm.

:)

Skrevet

Gutten min (9 mnd) fikk kraftig utslett over hele kroppen da han nylig fikk litt eggerøre... Det kom i løpet av en time på kvelden, over omtrent hele kroppen, og forsvant til neste morgen. Det virket ikke som om utslettet klødde, og han var i fin form forøvrig.

Vi er altså ikke 100% sikre på om det var egg som utløste det, men mistenker det sterkt - og må vel teste det igjen om en stund. Har andre lignende erfaringer? Ellers spiser han "alt" av grøt, brød, middagsglass etc uten problemer.

Jeg har hørt at MMR-vaksinen er dyrket på egg, og ikke skal gis til eggeallergikere? Evt med forsiktighet? Jeg er ikke sikker på dette, altså - noen som vet? Det samme gjelder visstnok influensavaksinen...

Skrevet

Nutramigen inneholder melkeprotein.

Gutten min på 2 år har melkeprotein allergi og har fått neocate på blå resept. Sakl ikke være noe problem å få dette på blå resept når man har fått en diagnose.

Minstemann på 7 mnd reagerete kraftig når jeg spiste egg så dette har jeg fjernet fra kosten ettersom jeg ammer. Har også kuttet ut melkeprodukter pga storebror s allergi. Antar at det er stor sannsynlighet at minstemann kan utvikle allergi også. (Ikke uvanlig med både egg og melkeallergi)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...