*stine j-g-j *har født* Skrevet 26. juli 2009 #1 Skrevet 26. juli 2009 Noen som vet når man setter igang fødsler der? Jeg vet at de for 3 år siden satte igang 16 dager over termin (!!!!). Noen som har blitt satt igang der? Hvor langt over ble dere satt igang? Ble noen av dere satt igang før termin? Hva var eventuelt grunnen til dette? Takker for svar:)
*SvangerskapsTrollet* Skrevet 27. juli 2009 #2 Skrevet 27. juli 2009 Hei,, sniker meg innom fra 2 tri... Kommer hit om 1 uke:) Jeg har født i Drammen 2 ganger og med nummer 2 gikk jeg 14 dager over og de hadde ingen planer om å sette meg igang da han endelig kom av seg selv (15 mnd siden)! Det er skammelig spør du meg! De setter ikke igang hvis du ikke har en medisinsk grunn til det.. Og at babyen ikke vil ut er ikke grunn god nok! Denne gangen kommer jeg til å kreve å settes igang maks 1 uke etter termin... Noe vi faktisk har krav på Jeg var så dø-sliten da han kom på grunn av masse plager i overtid og bekymringer (fosterdødligheten er større for hver dag som går over termin) Jeg fikk bare beskjed om å være nøye etter å kjenne etter liv hver dag så går det nok bra sa de der... Fødte også da en gutt som var veldig stor på grunn av overtid og som hadde altfor lite fostervann (fikk jeg forklart etterpå) pluss pluss ting jeg ikke vil legge ut her... Men det gikk bra da:)) Lykke til...
Juni1180 Skrevet 27. juli 2009 #3 Skrevet 27. juli 2009 Jeg fødte på Drammen sykehus sist gang.. Hadde skyhøye symfysemål.. bekreftet stor baby ved ul, og gikk likevel over tiden med 8 dager. Heldigvis startet fødselen av seg selv da for de hadde ingen planer om å sette i gang overhode. Fødselen var slettes ikke en god opplevelse.. Fostervannet misfarget etter overtid og babyen stor så det endte med hastekeisersnitt etter 16 timer med rier! Denne gangen har jeg byttet sykehus. Vil aldri føde på Drammen igjen!! Ikke meningen å skremme deg men synes at folk burde være obs på rutinene der! Har du ikke den fremgangen som er normalt må man rett og slett kreve å bli hørt eller evt skifte sykehus på overtid
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 27. juli 2009 #4 Skrevet 27. juli 2009 Nei, så dumt!!!! Jeg vet at UL terminen min tar minst en uke feil. Dette vet jeg siden jeg umulig kan teste positivt på HCG bare et par dager etter befrukning:) Anyway, å bli satt i gang hvis jeg er en uke over skal jeg hyle meg til! Når jeg gikk gravid med vår eldste sønn, gikk jeg gravid samtidig som ei mor i barnhagen. Hun gikk to uker over og fikk daglig oppfølging, men alikevel døde hennes datter i magen. De fant aldri ut hvorfor, men jeg har helt hetta for dette i etterkant. Har hørt mye skryt av føden i Drammen og my negativt om barsel. Nå ble jeg litt stresset over at føden har denne praksisen:( Forseint å bytte sykehus?
Juni1180 Skrevet 27. juli 2009 #5 Skrevet 27. juli 2009 Jeg tror ikke det er for sent å bytte.. Jeg dro til Bærum sykehus og fikk plass på dagen:)
millere Skrevet 27. juli 2009 #6 Skrevet 27. juli 2009 Hmmm, merkelig. Fødte selv på Ullevål sist og har elendig erfaring der i fra, sykehuset er rett og slett en fødemaskin der du kun blir et nummer i rekka. Vi ble glemt bort, personalet var overarbeidet osv. Skal føde på Drammen nå og ser frem til å føde på et mindre sykehus!! Har hørt bare positive erfaringer med Drammen og det har jeg hørt fra MANGE. Men har også hørt om de som likte Ullevål godt. Erfaringen er vel at det ikke er noe fasitsvar på dette med beste fødesykehus.
MissSofie - Jente09Baby11 Skrevet 27. juli 2009 #7 Skrevet 27. juli 2009 Jeg er fra asker en bor i buskerud. JEg har hørt helt sinnsykt mye negativt om bærum sykehus og utelukkende positivt om drammen(da er det snakk om fra flere personer og synsvinkler). JEg har også snakket med en dame fra rikshospitalet som sa jeg burde være glad for at jeg valgte drammen istedet for bærum, for de fikk mye klager på bærum. JEg har vrt på sykehuset flere ganger pga smerter og blodtrykk, de er bare såååååå snille der!! Føler deg opp, smiler til deg og bruker god tid. Er super fornøyd, og håper jeg vil forbli det etter fødselen også:-D Trr nok alltid det vil være en og annen negativ opplevelse fra alle sykehus, spesielt hvis man er på overtid og engstelig! Jeg kommer til å prøve å sutre meg til å bli satt igang 1 uke på overtid, jordmor har sagt seg enig da for jeg har hatt et veldig smertefullt svangerskap.
*SvangerskapsTrollet* Skrevet 27. juli 2009 #8 Skrevet 27. juli 2009 Jeg vil bare tilføye at jeg har født der 2 ganger tidligere og har ingenting negativt å si om føden! Har fått førsteklasses hjelp begge gangene:))Jeg står nå fritt mellom fler sykehus, men nøler IKKE med å dra til Drammen en gang til:) De er utrolig flinke der og har nyfødt intensiv hvis noe skulle skje! Det jeg syns er problemet er at de er trege med å sette igang, det har ingenting med fødeavdelingen eller barsel å gjøre. De som bestemmer når man skal settes igang jobber vel på fødepol... Sånn var det hvertfall sist jeg sjekka,, går til svangerskapskontroll der nå, siden jeger ansatt ved sykehuset
Uro4 Skrevet 27. juli 2009 #9 Skrevet 27. juli 2009 Hei !" Jeg blei satt i gang på fredag. 12 dager over termin. Uansett: er strålende fornøyd med hjelpen jeg fikk der.. Flotte damer på føden og på barsel...
*stine j-g-j *har født* Skrevet 27. juli 2009 Forfatter #10 Skrevet 27. juli 2009 Takk for svar, jenter. Jeg har selv født på Drammen to ganger tidligere. Første gangen lå jeg i to døgn med 5 min mellom før de tok meg på alvor og satte drypp. Med nummer to hadde jeg time til igangsetting på dag 16 over termin. Han kom av seg selv den morgenen. Men også denne gangen måtte jeg ha drypp for å få effektive rier. Min søster har også måttet ha drypp med alle sine tre barn og min mor måtte ha med sine. Har helt angst for å få en kjempebaby og at ting skal gå galt når denne hersens kroppen ikke klarer å gjøre jobben sin! Førstemann var 4 kg og andremann var 4,5 kg. I og med at jeg ikke har effektive rier så håper jeg virkelig at de hører på min bekymring.... Falck: Hvordan har du tenkt å kreve å bli satt igang? Trenger noen tips her
*SvangerskapsTrollet* Skrevet 27. juli 2009 #11 Skrevet 27. juli 2009 Jeg har alt snakket med jordmor der angående det.. Jeg går til kontroll på føde pol på sykehuset og jeg la ut min forrige fødsel og bekymringer.. Hun sa at jeg da selvfølgelig ikke skulle måtte oppleve dette igjen (å gå så lenge over)! Jeg fødte min sønn i svangerskapsuke 43 - det er jo ikke normalt... Regner med at hun holder ord:) Hun sa videre at det er ingen som kan nekte deg å bli satt igang hvis du har gått til termin og ventet noen rimelige dager over... Tar henne på ordet! Kan du ikke ta det med jordmoren din, så må hun kunne søke for deg.. Du har jo rimelig grunn...
*stine j-g-j *har født* Skrevet 27. juli 2009 Forfatter #12 Skrevet 27. juli 2009 Jeg har ikke jordmor dette svangerskapet - kun lege. Tror du hun kan søke for meg? Det virker som om disse jordmødrene (hvertfall enkelte av dem) bare himler med øynene over "disse legene" som tror de vet best for sine pasienter. Opplevde hvertfall det sist gang da legen min på dag 14 ba meg reise rett på sykehuset etter legekontrollen fordi hun mente jeg skulle settes igang umiddelbart. Fikk likevel ikke time til igangsetting før 2 dager etter det igjen! Takk for svar, hvertfall. Skal nok klare å vise at jeg er ekstra bekymret på legekontrollen jeg har neste uke.
♥2 små gull♥ Skrevet 27. juli 2009 #13 Skrevet 27. juli 2009 Jeg fødte på Drammen sist og skal gjøre det nå også. Har kun positive ting å si om min fødselsopplevelse der! Ang. rutinene på igansettelse vet jeg ikke, men vil tro de ikke gjør noe som er helseskadelig, vi har myndigheter i dette landet som trår til hvis ting ikke er som de skal. De vet nok hva de driver med. En annen positiv ting med Drammen i forhold til Bærum er at Drammen har egen barneavdeling. Så hvis det skulle være noe galt med barnet trenger det bare å bli flyttet en etage opp, mens hvis det er noe galt med barn som blir født på Bærum må de flyttes til Riksen, ofte UTEN at mor får være med. Har hørt flere historier der det har skjedd.
*stine j-g-j *har født* Skrevet 27. juli 2009 Forfatter #14 Skrevet 27. juli 2009 Min fødselsopplevelse fra Drammen er også god, altså, når de først beholdt meg der Må ikke misforstå det. Problemet er bare at det virker som om de har temmelig lav terskel for å sende folk hjem igjen...og igjen...og igjen... istedet for å hjelpe denne dumme kroppen til å få noen effektive rier! Blir jo helt utslitt før man skal yte maksimalt. Det synes jeg er dumt I tillegg så har jeg relativt god erfaring med barselavdelingen - lurte ikke på så mye, da, og reiste hjem kjapt med begge to. Synes det er rart at sykehusene rundt forbi har så ulik praksis - de burde jo støtte seg på samme medisinske forskning...
♥2 små gull♥ Skrevet 27. juli 2009 #15 Skrevet 27. juli 2009 Om de sender folk hjem igjen har med kapasiteten å gjøre (hvis fødselen er i gang da vel å merke). Jeg kom inn på morningen og fikk beskjed om at det var bare såvidt igang, så det beste for meg ville være å gå ut og bevege meg for å få mer fart på ting. Men jeg KUNNE bli der hvis jeg ville. Vi dro ut en tur, men kom kjapt tilbake fordi det var så vondt. Da hadde de få pasienter og flere ledige rom, så vi fikk tildelt et rom med to senger og tv, så både mannen og jeg kunne få hver vår seng og slappe av. Der ble vi liggende i MANGE timer før det var på tide å få et føderom. Ypperlig service under hele oppholdet, både på føden og barsel
suseduse Skrevet 28. juli 2009 #16 Skrevet 28. juli 2009 Jeg blei satt i gang på Drammen selv for 3 år siden, da 16 dager over termin. Men bortsett fra det er jeg super fornøyd med fødeavdelingen der. Jeg blei selv så satt ut når de ville ventemed igangsettingat jeg ikke fikk fram et ord, mennår de begynte å snakke om å vente 16 dagerover kom hormonene fram og de ga seg rimelig kjapt. Jeg forlangte å bli henvist videre til nærmeste sykehus med kapasitet hvis de ikke ville sette meg i gang (innen en time var jeg satt i gang hehe). stå på krava! Denne gangen får jeg mere oppfølging og vil antagelig bli satt i gang før tida pga stort hode på førstemann, og mye plager siden.
Juni1180 Skrevet 28. juli 2009 #18 Skrevet 28. juli 2009 Jeg har også snakket med mange som har født på drammen sykehus. Jeg er fra drammen selv. I følge alle jeg har vært i kontakt med fungerer drammen helt fint når fødselsforløpet går som normalt. Det er når noe uforutsett skjer eller at man evt går over tiden sykehuset svikter. Derfor.. Er man i tvil på evt stort barn, tidligere plager, igangsettelse pga overtid osv burde man etter min vurdering tenke på å bytte sykehus:)
*stine j-g-j *har født* Skrevet 28. juli 2009 Forfatter #19 Skrevet 28. juli 2009 Hei irene-c Hvorfor det?
prima2 Skrevet 28. juli 2009 #20 Skrevet 28. juli 2009 Jeg skal på overtidskontroll på Drammen i morra. Satser veldig på å bli satt i gang. Tror det holder å ta vannet for jeg hadde bare 1cm mormunn forrige fredag. Har tatt modningsakupunktur. Håper inderlig at jeg får det som jeg vil. Ungen er stor nok og symfysemålet er snart utenfor skjemaet. Ble satt i gang sist 14 dager over så jeg tror ikke det starter av seg selv denne gangen heller. Hodet har ikke festa seg. I tillegg har jeg økt fare for blodpropp, er 40 år, har astma og me fostervann. Synes ikke dere dette kvalifiserer for litt start-hjelp?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå