Gå til innhold

Noen som tenker på svineinfluensaen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i min 30 uke nå og kommer til å føde på den tiden de sier svineinfluensaen vil "eksplodere". Noen som tenker på hvordan en liten baby evnt vil takle det - evnt om man skulle få det når man går gravid nå.

Hørte et sted at gravide var en av få grupper som kunne få Tamiflu forebyggende...?

Synes det er litt ekkelt å være gravid/føde i denne pandemien jeg....man vet jo foreløpig ikke nok om hvordan ting vil utvikle seg heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! :-)

Må være ærlig å si at jeg har begynt å tenke mer og mer på dette jeg også!

Venter nr.5 med termin om ca 2 uker og snart er det skolestart og med 3 barn på skolen og en i 2 dagers barnehage og en mann som jobber i en forretningsbedrift så er det vel ikke til å unngå at vi blir smittet her i huset!

Tenker mest på barna, og snakket med helsesøster her en dag som sa at jeg som gravid ikke skulle oppsøke store folkemasser!??

Skjønte ikke helt hva hun mente med det, og det ellers var veeldig vilktig med god håndhygiene sa hun!

Men så sa hun også at dette ikke skulle være en mer farlig influensa enn det som ellers pleier å gå hver vinter, men at dette var en ny type influensavirus som ingen har hatt før så derfor kommer mange flere til å bli syke av influensa enn det som er vanlig!

Skrevet

Ja, jeg tenker også mye på det. Er kommet til 30 + 2 og liker ikke å skulle være høygravid - eller å få et lite barn oppe i alt dette. Prøver ikke å uroe meg for mye, men det er så mange skremmende medieoppslag om dagen. Så har jeg en liten treåring som snart begynner i barnehagen etter ferien, og i det siste har jeg nesten hatt lyst til å holde ham hjemme, selv om det selvfølgelig ikke går...

Skrevet

Jeg har litt småpanikk jeg. Tenker ikke på meg selv da, men den lille jenta som skal komme til verden og være bittelita og kanskje bli smittet ? huff og huff

Skrevet

Ja, jeg ble mor på fredag og tanken har lått meg det siste døgnet, særlig da min søsters mann og to barn er hjemme med influensasymptomer ( de kom hjem fra Tyrkia forrige tirsdag) - hun selv er symptomfri, men har vært på barselbesøk båder fødedag og Lørdag.

Samtidig ble pappaen til lillegull syk natt til i dag - feber, sår hals og oppkast ?? (kan han ha blitt smittet av min søster?)

Han har vært her med oss noen timer i dag - kan jo ikke nekte far tid med oss. (?)

Bør jeg sjekke lillemor før vi reiser hjem i morgen, eller skal jeg se det an?

Skrevet

Ja, tenker på det ja. Er bekymra for at lillebror skal få det som nyfødd. Så vidt jeg vet virker ikke Tamiflu forebyggende?

Skrevet

Jeg bekymrer meg også for dettte, men la oss ikke psyke hverandre helt ut..

Jeg har begynt å ta forholdsregler. Jeg holder meg mest hjemme (har permisjon) og drar ikke på fester eller tilsteldninger med mennesker jeg ikke har kontroll på ( les ikke vet hvor har vært i ferien). Jeg er i uke 38, så det er kanskje lettere for meg å gjøre disse tingene enn for deg som bare er i uke 30. Jeg vil også ta temaet opp med JM neste gang jeg skal på kontroll.... Viktig at barnefar også tar forholdsregler så ikke han blir smittet, men han må jo selvfølgelig gå på jobb.. Det er ikke noe særlig dette her... En god venninne er for tiden på ferie i London, og jeg må nesten unngå å se henne igjen til etter jeg har født, tror jeg.

Skrevet

Med store folkemasser mener de nok type kino, festivaler osv.

Jeg tenker en del på dette, men jeg skal ha min datter hjemme med meg og babyen, ikke i bhg. Så vi kan unngå store folkemengder.. min mann jobber alene eller med en annen person, og er lite sammen med store grupper, så vi håper vi kan unngå det.. er mest bekymret for tiden på sykehuset.. er jo ingen steder man blir så fort smittet av ting som der.. :S

Skrevet

huff er veldig redd for det der ,har en skolegutt som skal på skolen nå i høst og en i barnehagen ,og mannen min skal på jobb og,jeg skal snart føde 2 uker til så skal jeg ha planlagt keisersnitt,og snakk om at jeg er redd og bli smitta,og stakkars disse ungene våre og huff av meg.

Skrevet

Ja,jeg også tenker en del på dette! Jeg er i uke 31 (starter på 31+1 nå i morgen),så jeg også føder (eller tar keisersnitt da..) akurat i den tiden "eksplosjonen"er..

Jeg snakket med ei som er sykepleier i dag.Og hun sa det er ekstra farlig for oss som er gravide å få sykdommen.Vi må huske å vaske hendene våre EKSTRA godt og mye!

Hum sa også det at vis en får sykdommen når man har en nyfødt i huset så blir ikke den nyfødte syk! Det var vel vis vi ammer tenker jeg,hun sa det ikke men regner med hun mente det.Barnet blir ihvertfall ekstra immun da når det er nyfødt! La oss håpe det stemmer!

Skrevet

Det sies at svineinfluensa vaksinen kan være farligere å få enn selve svineinfluensaen..

Det skremmer meg mer...

Skrevet

Bekymrer meg overhodet ikke. Tar det problemet om jeg evnt blir syk.

Skrevet

Har også tenkt på dette med svineinfluensaen.Jeg jobber som frisør og er derfor ganske tett oppå mennesker.Nå som mange er tilbake fra ferie med mulig smitte,vurderer jeg å jobbe med munnbind.Det vil nok se litt rart ut,men lurt å være førevar.

Skrevet

munnbind hjelper egentlig bare 20 minutter så er du ikke beskytter mer ,og kan få smitten. Da må man bytte til en ny munnbind,så enkelt er det. Uff av meg,leste i New York Times på nette isted,de sier at hele verden kommer til og få den svineinfluensa ,og at det sprer seg fra land til land uff av meg. Betyr det at det er snart siste dagen som har kommet for oss mennesker ?

Skrevet

Mannen min, toåringen vår og jeg skal til England i helgen så har begynt å tenke mer på det de siste to ukene (fra å overholdet ikke bekymre meg før det..).

Mannen min er engelsk, vi er nødt til å opprettholde kontakt med familie og venner der borte, og familien hans kommer jo til å komme hit for å se på jenta vår når hun blir født. Engster meg allerede for at de bringer smitten direkte med seg til den nyfødte.

Engster meg også for toåringen, siden hun har vært plaget med luftveisinfeksjoner.

Og for den ufødte i magen, dersom jeg blir syk nå.

Men det er ikke noe alternativ å sitte hjemme de neste to årene..

Skrevet

Svineinfluensaen er ikke noe verre enn en vanlig influensa så jeg bekymrer meg ikke mye.

Det er ingen fare for en nyfødt å få influensaen da den får antistoffer igjennom morsmelken.

Skrevet

Jeg er bekymret, har bare 2 - 3 uker igjen, så krysser fingrene for at jeg "holder".

Har en liten kommentar til dette med at babyen ikke kan bli smittet og at den får antistoffer gjennom melken: Hvilke antistoffer? Er ikke dette litt av problemet med svineinfluensaen? At dette er en sykdom vi menneskene ikke har hatt før, og at vi dermed ikke har antistoffer mot den?

Et lite råd er i allefall å være føre var; eksempelvis unngå unødig mye besøk de første ukene etter fødselen - kanskje begrense seg til den nærmeste familien? Og da ikke bare med tanke på svineinfluensa - det er mange sykdommer en nyfødt kan smittes av: RS (forkjølelsesvirus med mye slimdannelse i lungene) for eksempel, som jeg tror er langt verre en svineinfluensaen - og som jeg har forstått på helsepersonell at flere og flere små spedbarn - får fordi vi nybakte foreldre har litt for stor tro på disse antistoffegreiene og dermed drar med babyen "overalt" og dermed utsetter dem for smitterisiko...

Dette var ikke skrevet for å skremme noen, men ta forhåndsregler for den lille også!

Skrevet

Er Livredd selv!

Prøver å tenke på noe annet,men hodet mitt er bare helt ødelagt av media, + at jeg må jo lese nyheter. i håp om at det er en forandring til det bedre! Men vær dag så er det jo bare værre og værre,og vær dag står det at Gravide er i risikogruppen,.. Jeg skal til legen den 30,men trur ikke jeg vil oppsøke noe legekontor i å med at smitten fra i dag spres vilt! så er vel legekontor ikke det beste sted å være..

Og jordmor har kontor på samme sted som legekontor..

Jeg er sikkert hysterisk, men er bare utrolig redd..

Har en sønn på 3 år som begynner i Barnehage om 1 uke,Han spriter hendene flere ganger om dagen,men hjelper ikke stort om en annen i barnehagen får det og nyser på han eller virker som mann bare trenger se på personen så er mann jo smitta! Har lyst til å holde han hjemme,Har termin den 30 september,blir jo veldig kjedlig for han å gå hjemme med meg så lenge! + At han gleder seg virkelig til å begynne! uff , håper virkelig ikke denne influensaen blir noe værre, siden den er så mild nå. Det de frykter er jo at den skal komme tilbake som en hissig sykdom! her i landet å..

MEN så leste jeg idag

TV2 hadde en liten "debunk" på nyhetskanalen med en lege her om dagen, og han sa at dødeligheten ved svineinfluensaen nå lå på 0,6% kontra 0,1% ved vanlig influensa. Prosentsatsene gjaldt på verdensbasis, og det er også en selvfølge at prosentsatsene vil bli lavere for oss i Norge mtp. helsetilbudet vi har her. Det morsomme er at nyhetskanalen i en senere sending omtalte svineinfluensaen som "den dødelige sykdommen".

Så man blir ikke helt klok!

Skrevet

Eg bekymrer meg òg for svineinfluensaen, sjølv om eg vanligvis ikkje pleier å få dei vanlige influensaene ein gong. Denne gongen er eg jo plutselig i ei risikogruppe, det føles jo litt uvant...

Det eg trur er det luraste å gjere, er å ikkje få panikk, men tenke igjennom, "kva kan EG gjere noko med?", og kva må eg berre prøve å ikkje la meg stresse av. Handvask og slikt kan ein jo styre sjølv. Og få nok søvn og sunn mat og slikt, for å styrke immunforsvaret sitt. Prøve å ikkje stresse og bekymre seg for mykje for alt det ein ikkje rår med. Panikk er skjeldan spesielt konstruktivt, men å gjere det ein føler ein kan, er nok lurt.

Og så er vi jo veldig heldige som lever her i Noreg. Vi har god helse og fri tilgang på sunn mat og reint vatn. Vi bur varmt og trygt i gode hus. Helsevesenet fungerer bra, og er der for alle, ikkje berre dei rikaste. Og vi får god og grundig informasjon om kva vi kan gjere, gjennom aviser og internett, som dei fleste jo har tilgang til. Dette gjer oss mykje bedre i stand til å takle slike pandemiar enn mange andre i verda. Det går nok bra!:)

Skrevet

Jeg var 10 minutt unna på helgebesøk da sykdommen brøt ut i 4H leiren det er så mye snakk om nå... Var på en sommertilstelning lørdagen og nå føler jeg meg ekstra sliten, klør i hals og nese og har ANGST for at jeg kan ha blitt smittet... Hva skjer om jeg blir smittet som gravid? Blir man innlagt eller skal man vere hjemme med barn og mann og risikere å smitte dem også? Er 32+2 idag...

Skrevet

Jeg er egentlig ikke bekymret, men selv jeg har begynt å bli litt betenkt med tanke på lille i magen. Prøver å ikke la meg påvirke av hysteriet (for folk ER virkelig begyn tå bli hysteriske nå føler jeg, er jo minst 10-15 innlegg for dagen om dette på BiM/DB!), men merker jo at jeg så klart er redd for at noe skal skje med lille. Vil tro både vi voksne og de "store" ungene klarer seg helt fint, men klarer ikke helt å finne info om spedbarn og dette, så savner litt seriøs informasjon på dette.

Ellers så tenker jeg lite på det, utover at det er umulig å ikke tenke litt på det når jeg er på nettet her og leser overskriften "svineinfluensa" hele tiden... ;-)

Skrevet

jeg har blitt litt bekymret fordi jeg egentlig må rett på kraftige immunsupressive medisiner etter fødselen, og da er kroppen min mindre motstandsdyktig...får høre med legen om det er best å utsette kuren, men har heller ikke lyst til å bli verre av min kroniske sykdom;-(

kan heller ikke amme, men vi har jo uansett ingen antistoffer mot denne influensaen, så det blir vel hipp som happ;-/

,

Skrevet

jeg også, er i uke30 selv... i begynnelsen tenkte jeg ikke på det, tenkte at det var litt hysteri.. men nå er det jo reelt, hadde jeg ikke vært gravid hadde jeg ikke vært bekymret, men nå de siste dagene har jeg tenkt på det.. også hva de gjör om man får det som gravid? eneste jeg har lest ang svineinfluensa og graviditet er at gravide kan bli lettere smittet, samt at dette kan forårsake komplikasjoner i svangerskapet men ikke noe om hva slags eller hva man så gjör.... litt ekkelt synes jeg :s

Skrevet

Jeg tenker mer på det en før, men har egentlig vært ganske avslappet rundt dette hele veien. De fleste som blir rammet, får det som en vanlig influensa. Det er få som blir alvorlig rammet.

Jeg er 29+4, og jeg er mer bekymret nå enn tidligere i svangerskapet, fordi det har blitt så mye mer virkelig for meg at jeg faktisk skal ha et barn, og jeg har blitt mye mer knyttet til barnet i magen.

Jeg er overhodet ikke bekymret for meg selv, men er bekymret for jenta i magen. Men jeg velger å tro at det vil gå bra. Jeg blir kanskje mer bevisst på å holde meg unna folk som er forkjølet og syke (spesielt hvis de nettopp har vært utenlands), også blir jeg kanskje enda grundigere med håndhygienen. Ellers er det vel ikke stort man kan gjøre. Kan ikke isolere meg med munnbind på heltid ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...