Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte ammer dere som har startet med grøt 2 ganger om dagen til 6-7 mnd gammel baby??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skal begynne å gi mat to ganger. Når gir dere mat da? Kveld og?

Skrevet

Hei :)

Jeg ammer pjokken her morgen og kveld, og kanskje en agng i melom der...han spiser brødskive til frokost, ful++ porsjon grøt til lunsj, frukt, litt middagsmat, og halvannen porsjon grøt til kvelds igjen.

Tidspunktene blir ca sånn:

7.00: pupp

7.30: brødskive

10: grøt

12-13: frukt, kanskje noe mer brød

16-17: litt middag

18: grøt

18.30: pupp

Skrevet

oj. Det var mye :) Hvor gammel og hvor stor er din da?

Skrevet

Han blir 7 mnd nå den 29. Han begynte med grøt da han var 4 mnd pga liten vektoppgang, og nå ligger han sånn ca midt på skalaen vekt- og høydemessig.

Var vel 7800g og 68 cm på 6mnd-kontrollen, ingen kjempe mao :)

Men han krabber og åler seg og bruker utrolig mye energi, så han trenger vel endel mat da..og så spiser han som sagt ikke på natta.

Skrevet

Trollet er 5,5 mnd, og vi begynte med fastføde for 3 uker siden. P.t. ligner det på dette:

ca. 07.00: amming

deretter grøt, men han har så lite appettit at jeg tror vi skal droppe det, evt. heller ta brød så han trene seg til å spise på egenhånd.

ca. 11.00: amming

deretter grønnsakpurée. Veksler hver dag, prøver en ny grønnsak med jevne mellomrom. Så langt har vi vært bort i gulerøtter (veldig digg), brokkoli (ikke fullt så digg), poteter (digg) og avocado (ganske bra). Bortsett fra avocado som er bare most, lager jeg puré med dampkokte grønnsaker og morsmelk, fryser deretter i bitte små porsjoner. Han tvinges ikke til å spise opp, poenget er at han skal smake.

deretter fruktpurée. Prøvd pære (hjemmelaget), eple og druer (kjøpt), sviske (både kjøpt og hjemmelaget) og most banan. Igjen, poenget er å smake, men han liker alt veldig godt.

Ca. 14.00: amming

Ca. 17.30: Grøt, men 1 tsj sviskemos. Veksler mellom hirse (digg!), risgrøst (ok) og quinoa (blandet mottakelse).

Ca. 19.00: amming

Helt til i går har vi hatt drømmemåltid rundt 23.00 og en amming ca. 05.00 der det ofte er vanskelig å legge han igjen etterpå. Vi droppet det i går får å se når han ville våkne i natt, han våknet først kl. 06.00! Gutten blir stor...

Lykke til!

Skrevet

Småtten min er 6,5 mnd. På halvtårskontrollen var han 8,9 kg og 70 cm. Matdagen ser omtrent sånn ut (ca-tider!):

6.00: Pupp i senga, hvorpå mor håper på en bitteliten dupp...

8.30: Grøt av ca 60 ml vann.

11.00: Pupp.

12.30: Brødskive med leverpostei.

14.00: Pupp.

15.30: Middag.

17.00: Pupp.

18.30: Grøt av 100 ml vann.

19.00: Pupp.

Ca 03.00: Pupp.

Småtten får vann til alle måltider, og svisker til de fleste måltider, pga magen. Får som regel pupp når han våkner fra duppene sine. Synes det blir søl å gi pupp i forbindelse med måltider, så jeg tenker mer på mm som mellommåltider for ham.

Skrevet

det var da ofte Itsrejk!! Du gjør vel ikke annet enn å puppe, gi mat eller vaske opp!! :)))

Gutten min er 6,5 mnd i dag. Begynte med fast føde når han var 6 mnd. På 6 mnd kontrollen veide han 7830, og var 68 lang. Ikke av den store sorten men helt på gjennomsnittet

09:00 pupp+grøt

12:00 pupp

15:00 pupp+middag

18:00 grøt

19:00 pupp og natta!

Ammer igjen ca 2400 og 0400 alt ettersom han våkner.

Svisker og vann til alle grøt og middagsmåltider, ellers går han tett. Prøver egentlig å gi han litt vann hver time hvis jeg husker. Han er så hard i magen.

Skrevet

Hmmm. Kanskje jeg gir litt lite mat?

Igrunnen bare frukt til lunsj og så grøt eller middagsglass til kvelds. Men hun er 6 md (7kg) og har spist grøt++ i 1,5 md.

Av og til når vi gir kveldsmåltid så gaper hun masse og vil ha vil ha vil ha. Jeg er nesten bekymret for å stappe henne for mye.

Regulerer de matinntaket selv, eller kan jeg gi for mye grøt/middagsmat i et måltid?

Hvordan merker dere om de er modne for flere måltider/mere mat?

Og gir dere annen væske enn pupp/mme når de spiser mer fast føde?

Skrevet

Kanskje bedre å gi henne flere mindre grøtmåltider enn ett kjempestort på kvelden? Om hun spiser mer enn full porsjon grøt til kvelds hadde jeg delt opp litt jeg, og gitt grøt til frokost/lunsj og til kvelds i tillegg.

Vi gir litt div mat når vi spiser middag også, pastaskruer, avokado, kokte grønnsaker etc, fordi han skal venne seg til smaken og trene litt på øye-hånd-munn-koordinasjon :)

Skrevet

koker dere de grønnsakene litt ekstra da? sånn at de er ekstra myke?

Skrevet

Ja, tar ut noen småbiter til ham som vi koker litt ekstra bare.

Skrevet

vi begynte med grøt klokka 11.00 og 19.00 rundt 5 mnd gammel, da ammet jeg ca 2-3 ganger mellom måltidene, i tillegg til en gang på morgenen og en gang på kveld, og en gang på natta.

Nå har vi 3 måltider:

08.00 amming

11.00 grøt (hirse) + litt fruktmos

16.00 middagsglass

19.00 grøt (hirse eller ris) + litt sviskemos

20-21 amming

Ammer mellom måltidene og etter måltidene hvis han ønsker det, som regel blir det lite amming på dagen.

Skrevet

Nå er lillegutt 6 1/2 mnd og spiser litt grøt to ganger til dagen. Ellers bare amming...

Men skal snart begynne å jobbe 60 %, og da skal lillegutt være hjemme med pappaen, så må prøve å trappe opp matinga og mindre amming:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...