Gå til innhold

Angående foreldrepengegrunnlag og NAV.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er 9+1 og har nå vært sykmeldt i 3 mnd grunnet forskjellige komplikasjoner. På NAV sin hjemmeside står det at man må være i arbeid min 6 av 10 mnd før permisjon. Jeg jobber på kiwi som er en stressa arbeidsplass med mange tunge løft etc. Vil jo gjerne jobbe, men tror ikke jeg vil klare mer enn en 50 % stilling. Hvordan vil NAV stille seg til dette tro? Jeg har termin 1. mars og det vil si at jeg snart må ut i arbeid igjen for å opparbeide nok grunnlag for 80 % foreldrepenger. Hvordan er det egentlig med denne regelen når man er sykmeldt? Noen som kan hjelpe meg? Går innom på NAV i morgen, men syns hele systmemet er så firkanta og trått at jeg gruer meg. Håper på svar fra noen. :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei dølajinta

Vet du om du har opparbeidet deg rett til sykepenger før du ble sykemeldt? For å opparbeide seg rettigheter til sykepenger (gjennom folketrygden) må du ha jobbet 1 mnd på kiwi før du ble syk (evnt hatt en annen jobb 1 mnd).

Om du har opparbeidet deg rettighetene,har du krav på foreldrepenger fordi sykefraværet regnes med i oppsparingen av foreldrepenger. Hør allikevel med NAV om dette.

Angående jobben din på Kiwi så tenkte jeg bare å foreslå noe. Det er kjempebra at du ønsker å jobbe sålenge du er i stand til å utføre noen av arbeidsoppgavene!

Sålenge du har en fysisk tung jobb ville jeg tatt en samtale med arbeidsgiver/leder for å snakke om tilrettelegging av arbeidsoppgaver. Det finnes som regel alltid arbeidsoppgaver man kan utføre selv om man ikke kan gjøre alt man pleier. Sammen kan dere diskutere hvorvidt du bør ha en gradert sykemelding (betyr både

1. at du kan jobbe 50%. Om det skal være noen timer per dag eller at du kun jobber bestemte dager - kan dere bli enige om. Arbeidsgiver har i utgangspunkt styringsrett ifht å bestemme dette, men ofte er arbeidsgiver opptatt av å komme til enighet.

2.at du utfører 50% arbeid, men jobber opp mot 100% stilling. Feks dersom du bruker lengre tid på å utføre jobben din eller trenger oftere pauser så kan dere avtale denne ordningen).

Dersom arbeidsgiver ikke har mulighet til en gradert sykemelding ( fordi de da må betale for % du er friskmeldt, i dette tilfellet 50%, OG de trenger noen til å utføre ALLE oppgaver (noe du ikke klarer), så kan dere bli enige om å forsøke AKTIV sykemelding for en liten periode. Det betyr at du skal gjøre helt andre oppgaver enn de du gjør til daglig. Uansett må du også diskutere med legen din og han må godkjenne

ifht helsa di.

Til slutt vil jeg bare legge til at arbeidsgiveren din kan søke om fritak for arbeidsgiverperioden (som er 16 dgr) ved graviditet. Det betyr at dersom du blir syk pga svangerskap, så belastes NAV sykepengene og ikke KIWI. På den måten kan de sette inn en vikar i ditt sted, og du trenger ikke ha dårlig samvittighet dersom du pga svangerskapet skulle trenge å være hjemme en dag.

Alt dette avhenger såklart av at du har opparbeidet deg rett til foreldre penger.

Dette ble et langt svar, men håper det ga noen svar. Masse lykke til i morgen og videre med baby & jobbing fremover! :) Skriv ned spørsmålene dine til NAV så du sikrer at du får spurt om alt du trenger når det endelig er din tur! De er litt trege om dagen;)

Skrevet

Sykepenger regnes også som lønn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...