*TurtelDue* Skrevet 26. juli 2009 #1 Skrevet 26. juli 2009 Hei alle der ute! Jeg har et sprørsmål eg lurer veldig på. Eg er gravid for første gang og lurer på hva vi gravide har rett til i forhold til jobb og når du ikke har fast arbeid. Jeg jobber midlertidig i en 60 % stilling med mange ekstra vakter, kontrakten går ut i desember, men etter planen er eg tilbudt å jobbe videre på denne stillingen i januar. (reglene til sier at du ikke kan skrive under en kontrakt et halvt år om gangen) Sjefen vet ikke om gravideten enda og jeg er livredd for at hun velger å ikke la meg fornøye kontrakten videre. Har eg noe å si her? eller er det bare å krysse fingrene på at sjefen er snill og grei? Takk for svar alle...
Maya06 & Leah 07.08.09 Skrevet 26. juli 2009 #2 Skrevet 26. juli 2009 Teknisk sett har ikke en arbeidsgiver rett til å nekte deg jobb selv om du er gravid, men dessverre er det slik det går i mange tilfeller.. Gravide blir urettferdig behandlet når det kommer til jobbsøknader. Jeg satt i samme situasjon som deg med fornyelse av kontrakt da jeg gikk med datteren vår, og jeg fikk ikke tilbud om ny kontrakt og mistet all inntekt fordi det ikke var gunstig for dem å ansette meg på ny siden jeg ville blitt borte med permisjon fra jobben ett år.. for ikke å snakke om at det er veldig mange gravide som er sykemeldt pga plager osv..
2gull(med nr3 i magen:) Skrevet 7. august 2009 #3 Skrevet 7. august 2009 Hei nannaluie. Har hvert i liknande situasjon sjøl. Jobba som vikar da æ ble gravid, å der visste æ at man ikke fikk fornya kontrakt om man va gravid, så d æ gjore va å gå til legen å sa æ va veldi plaga me bekkene(at æ fikk ont av alt, sitte, stå, ligge.osv)(va d å, men ikke i så stor grad), så da fikk æ sykemelding, å fornya den 1gang i mnd, for så lenge du e sykemeldt når kontrakten går ut, så får du sykepenga når du fornye sykemeldinga. Å sykepengan regnes gjennomsnitte av di 3beste mnd di siste 6mnd om du skjønne.(Gjorde d på meg hvertfall) Å da når du går i permisjon, så vil du om du tar ut 9mnd permisjon(100%), få utbetalt det samme som du har i sykepenga i mnd. Lykke til=)
jannesofie Skrevet 17. august 2009 #4 Skrevet 17. august 2009 Sånn som jeg har forstått d så får du permisjonspenger så lenge du har 50% stilling, og vært i jobb di siste 6 mnd av svangerskapet og det er av de 6 mnd permisjonspengene blir regnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå