Gå til innhold

Harry Potter og aldersgrense

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når mener dere barn er gamle nok til å se Harry Potter (den første filmen) sammen med voksne? Er ikke er 4-åring litt for liten til å se filmen? Vi har to gutter på 4 og 6 år.

Når så deres barn Harry Potter?

Mannen min mener at ungene har godt av å se skumle ting i trygge omgivelser sammen med foreldrene sine. Men barna våre er veldig engstelige fra før. Eldstemann på 6 ble kjemperedd av Istid 3 og sa at den ville han ikke se igjen. Minstemann ser skygger, løver og bjørner "overalt". Ingen av barna tør å leke i et rom uten at det er noen andre der.

Jeg har søkt på nettet og der står det 11 års aldersgrense på "de vises stein". Men på selve filmen står det 8 år. Da sier mannen min at det er 8 år som gjelder, siden det står på filmen.

Vi er så uenige om dette.

Jeg mener at når ungene er engstelige i utgangspunktet så må de beskyttes fra skumle ting til de blir klare for det.

Men mannen min sier at de må trenes opp til å se skumle ting.

Hva mener dere? Er jeg for engstelig?

Trenger virkelig råd her

Skrevet

Ville ikke vist den dersom de er engstlige i utgangspunktet. Har selv to gutter som snart blir 5 år og 7 år, og de har ikke fått se noen av filmene enda nettopp fordi eldstemann fort blir redd og kan risikere mareritt. Haster jo ikke å se dem heller liksom ;-) Tenker jeg kanskej skal lese bøkene med dem først, så er de forberedt på filmen, men får se hva det blir til.

Skrevet

En fireåring er for liten til Harry Potter.

En seksåring som ble redd av Istid 3 bør neppe se Harry Potter.

Å "trene opp ungene til å se skumle ting" høres tullete ut. De fleste som utsettes for skremmende opplevelser vil bare bli mer engstelige av det.

Skrevet

Det er vel veldig individuelt, jeg var vettskremt til og med da jeg var 11 og hadde hatt lov å se filmen alene - men jeg hadde virkelig ikke hatt godt av det. Dersom eldstemann ble redd av å se Istid 3 ville jeg virkelig ikke utsatt han for en film som skremmer selv enkelte voksne!

Det er forøvrig stor forskjell på den første filmen, og på denne filmen her. Har mannen din kjennskap til bøkene? De to-tre første er nærmest som rene barnebøker, og i fjerde boka kommer det første mordet, og i de neste bøkene overtar en dyster stemning og en rekke mord. Jeg vil anbefale mannen din og se filmen alene først, sammenlikne den med Istid 3 og se hvordan han kommer ut av det.

Jeg har aldri hørt om at en 4-åring og en 6-åring må trenes opp til å se skumle ting, og spesielt ikke ved å se en film som noen av mine (sv'rt pysete, men likevel) venninner ikke har lyst til å se. Du er ikke for engstelig. Jeg tror ikke mannen din aner hva han utsetter ungene for. Kanskje går det helt fint. Mest sannsynlig ikke.

Skrevet

Både mannen min og jeg er store Harry Potter fan. Har lest alle bøkene mange ganger og har vært på alle premierefilmene. Så vi vet begge godt hva det går ut på. Og det er derfor jeg mener de er for små.

Skrevet

Nei, vet du hva! Dette er bøker/filmer som er skrevet/lagd for 11 og oppover. De har komplekse historier som en på 4 ikke henger med i og, ja, er for skumle for en på 4 - og en på 6. Den første var nå "uskyldig nok", men filmene stiger i spenning utover i serien.

Tenk på scenene i den første filmen: den trehodete hunden, den "snare-planten" som holder på å drepe de alle, hovedrollefigurene som opplever "ekte" smerte og redsel.

Kan ikke mannen din bare leie nattsvermeren, da? Så blir de opplært en gang for alle i komplekse og skumle historier en gang for alle?

En som syns istid 3 er skummel skal ikke swe harry potter på lenge ennå, siden du spør meg.

Skrevet

En 4 åring er ganske sikkert for ung. Noen 6 åringer tåler det fint. Andre blir redde selv om det er hjemme i stua sammen med mor og far.

I tillegg synes jeg det er veldig dumt å vise ungene disse filmene før de er gammle nok til å forstå dem. Når de blir litt eldre, og gjerne har lest bøkene først slik at de er forberedt, får de mye mer ut av det.

Skrevet

Jeg lurte på om mannen din hadde lest bøkene, for jeg synes det er veldig rart at han ønsker at en lettskremt 6-åring skal se filmen når han kjenner innholdet.

Skrevet

Det kommer veldig an på barnet. Nr 1 og 2 kan en se tidligere. Gutten min på 4 år har sett filmene, sammen med bestefar som leste bøkene og har sett filmene på forhånd. Han er ikke lett skremt og lyden var lav. Bestefar forklarte at nå skjer det noe som kanskje er skummelt osv. Det gikk helt strålende, men jeg må legge til at denne gutten aldri har reagert på noe eller hatt mareritt.

I følge forskning er det viktig at barn ser ting sammen med foreldre som er trygge og foklarer godt, men alt kommer an på barnet.

Skrevet

Men hva er vitsen? Er det ikke bedre å "spare" filmen til barnet er gammelt nok, skjønner historien og skjønner det som blir sagt (sikter ikke til språket, men ord og vendinger som er på et høyere nivå enn enn firåring henger med på)? Hvorfor "bruke opp" gode filmer der en må sitte og "oversette" alt som skjer, bortforklare det skumle og i det heletatt? Er det rart at unger og tenåringer higer etter mer og mer voksne ting når vi på død og liv skal prøve å gjøre dem eldre enn de er? De blir jo helt følelsesmessig avstumpa når det kommer til film og spill fordi vi som foreldre lar dem se ting som aldri var ment for dem og som de egentlig ikke er klar for.

Skrevet

Jeg hadde ikke valgt å vise min sønn Harry Potter filmene og vi hadde en heftig diskusjon med bestefar etterpå, som på sin side er godt utrustet til å vurdere barn siden han har syv selv og fosterfar til mange. Problemet oppststår ofte når en har eldre søsken, og vår snart 5 åring har lyttet til bøkene lenge, forstår bøkene på sin måte og er en liten autist når det kommer til fakta.

Jeg er en av syv søsken selv, og det er klart jeg har sett, lest og hørt ting som ikke er egnet for min alder - begge veier. Jeg har aldri higet etter å gjøre mer voksne ting som tenåring, og tror en ikke kan redusere den higen til for tidlig innføring eller bruk av popkulturelle tekster i en eller annen form. En skal heller ikke glemme hvor ulike barn er og at en tekstolkning er like verdifull selv om den ikke er "riktig" i følge voksen standard.

Skrevet

Joda, siktet vel litt mer generelt enn som et direkte svar til det du skrev.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...