Gå til innhold

Hvordan fortsette med grøtingen herfra?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa mi er 5 mnd, har siste 14 dager gitt noen teskjer grøt på formiddagen, etter måltid med mme. Hun tåler dette bra! Nå er hun begynt å kreve mer mat på natten, så har lyst å gi henne litt grøt senere på kvelden, sånn at hun kanskje har mer å gå på om natten. Men aner ikke hvordan vi skal gå for oss, skal jeg gi grøt etter det siste mme-måltidet for natta? Da er hun ofte veldig trøtt og stuper i seng, så ser egentlig ikke dette som veldig praktisk. Eller er det meningen at grøtmåltidet skal bli et eget måltid allerede, før hun er 6 mnd.? Kan noen fortelle meg hvordan dere gjør det?

Og enda en ting jeg lurer på, kan jeg introdusere noe nytt nå når det ser ut til å gå greit med grøt, selv om jeg ikke er kommet opp i full porsjon enda?

Mange spørsmål fra en som er uerfaren med fast føde, he he.. :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei..

mini her i huset har spist grøt til frokost og kvelds siden rundt 5 mnd..i tillegg til grønnsaksglass til middag og fruktmos innimellom..har fungert helt fint og vi innførte litt etter litt =O)

han fikk smake litt grøt først men gikk greit og fort opp i full porsjon, og av og til litt mere enn det, uten problem..han synes det var veldig godt når han vente seg til konsistensen.

han har vel stort sett fått smake på alt som fins av 4 mnd mat og gaper høyt spesielt når han ser fruktmosen =O)

men nå kjenner jeg jo ikke din baby så der er det jo egentlig bare du som kan se an hvordan du bør gjøre det siden du kjenner henne best...er ikke verdt å stresse med å innføre mat, men her fungerte det veldig bra med grøt om kvelden.

Hvis du er usikker kan du jo høre med helsesøster og sammen finne ut hvordan det er best å gjøre det..lykke til.

Skrevet

Først så vil jeg poengtere at jeg ikke har svaret, men som en utålmodig sjel som jeg er, så har jeg også begynt å introdusere litt fast føde, selv om Lillemann bare er 4 mnd.

Her har han allerede smakt på forskjellige ting, og det ene ser ikke ut til å være noe verre enn det andre. Han har smakt potet, advokado, banan, sviskemos og ris- og maisgrøt. Sviskemos får han hver dag, for å sørge for at tarmene fungerer som de skal. Selv før jeg ga fast føde så begynte han å ha avføring bare en gang i uken (får ellers stort sett bare morsmelk). Sviske ser ut til å få sving på sakene, og da ser det også ut til at forskjellige matvarer går helt fint. Det er jo uansett ikke snakk om de store mengdene ;-)

I går forsøkte jeg å gi litt grøt i femtiden (han legger seg omtrent kl 1900). Selv om det var omtrent bare en teskjed grøtpulver (mais), så forlenget det søvnen hans med 2 timer. Jeg har forsøkt å gi grøt på kvelden en gang før, da en time senere. Det fungerte dårligere. Han ble så utrolig opplagt (heter vel "urolig" på fagspråket), og fikk trøbbel med å sovne. Det er visst vanlig. Mitt tips er derfor å gi grøt på ettermiddagen, men ikke veldig nære tidspunktet for når de legger seg for kvelden. I tillegg sørget jeg for at han bunkret opp med melk utover ettermiddagen.

Jeg prøver meg bare frem jeg. Her blir det nok ikke noe særlig sus i serken på maten før om en måneds tid, med mindre det ser ut til at han kan kunne sove natten gjennom på grøt. Det hadde vært deilig siden jeg er gressenke om dagen. Synes alikevel det er morsomt å gi ham litt å spise siden han tydelig synes det er godt. Blir en grisete "happening" i løpet av dagen :-)

Skrevet

Ok, da skal jeg prøve med grøt på ettermiddagen, noen timer før leggetid. Men gir du/dere melk først, så grøt etterpå, eller erstatter dere et melkemåltid med grøt?

Skrevet

Nå har jeg ikke innarbeidet noen rutine på dette, men de gangene han har fått mat, så gir jeg det når jeg tror han begynner å bli sulten igjen, men ikke når han er utsultet. Det er jo fordi han ikke får full posjon av meg, og han blir jo fort litt grinete når han er sulten. Ska jo være en positiv ramme rundt maten ;-) Enkelte ganger har jeg brukt resten av melka jeg har blandet i grøten som drikke til maten (pumpet melk eller mme på flaske). Da erstatter det jo et fullt måltid. Ellers gir jeg grøt først, og så ammer etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...