Gå til innhold

Hirseflak- ok å mose de før koking? og flere spm, om hjemmelagt grøt..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har gått til innkjøp av hirseflak men grøten ble altfor kornete til lillemann. For lite finmoset altså. Kan jeg kjøre flakene litt i stavmikser før koking?

 

Har lest her et sted at en porsjon hirsegrøt av hele korn (og lar kornet ligge i vann før koking går jeg utfra) gir halve dagsbehovet for jern, Hvor mye mindre jern tas opp i kroppen om man bruker hirseflak istedet?

 

Hvor mye jern er det da i hjemmelagd hirsegrøt i forhold til nestle sin -vissnok perfete grøter?

 

Hvis man da gir ett måltid pr dag med hirse i, og et måltid havregrøt, (og noe bygg, hvete og spelt for forandring kanskje innimellom) samt litt brokoli til middag og most aprikos til dessert eller i grøt innimellom... får de i seg nok jern da?

 

Vil gjerne koke det meste av grøt selv, men syns det er vanselig å vite hvor mye av hva som skal til for å være sikker på å få i poden det han trenger..

 

Vil koke grøt selv pga.

-søt smak på ferdiggrøter- vil ikke venne poden på kun søt mat.

-ferdiggrøtene er tilsatt smak, -jeg finner ikken noen uten...!! Vil heller tilsette smak selv innimellom,

-nestle boikott høres fornuftig ut

-har gitt mme og lite mm og syns jeg har gitt pjokken nok pulvermat allerede.

-billigere

-rene råvarer føler jeg er best for alle.

-vil gjerne gi økologisk også. Om ikke alt så noe! Om man ikke vet om det gir helsegevinst går jeg sterkt utfra at det ikke gir ulemper :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Vet ikke svaret på det med jern, men har du sett på Hollegrøtene. De brukte vi og var veldig fornøyd med. De er noe dyre,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vet ei venninne av meg la hirseflakene i vann natta over og så blendet grøten etter den var kokt. Du kan jo også prøve hirsemel inntil barnet ditt er klar for å spise flak. Evt kan du bruke maismel eller rismel. Jeg begynte med maismelsgrøt og gikk siden over til hirseflak. Nå spiser gutten min havregrøt (er 8 mnd). Jeg har alltid oppi hjemmelaget fruktmos.

 

Ang det med jern vet jeg ikke helt. Jeg har gitt jerndråper i tillegg fra han var seks mnd. Det anbefaler nemlig helsemyndighetene her i landet (Danmark). Her er det vanlig å lage all babymaten selv. Du har vel oppi morsmelk eller mme? Da får jo også poden litt jern gjennom det. Her i landet anbefaler de også å tilsette en teskje plantefettstoff i hjemmelaget grøt og mos. De små trenger jo litt mer fett enn oss andre :)

 

Det er mye bedre å lage grøten selv enn å kjøpe grøt! Den kjøpte inneholder alt for mye sukker eller stoffer som ikke heter sukker men som oppfører seg som sukker når det blir tatt opp i kroppen. Det gikk nettopp et program på dansk tv om dette som alle snakker om for tiden..

 

Håper dette gav noen svar på spørsmålene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg begynte med havregrøt laget på havremel som jeg bløtla før jeg kokte den i mikroen. + litt fruktmos for bedre jernopptak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...