CMH Skrevet 25. juli 2009 #1 Skrevet 25. juli 2009 sammenligna med andre babyer her på DIB. Og nei hun er jo sikkert ikke treig da! Men jeg leser her og der om de som har unger som kryper når de er 5/6 mnd gammel, reiser seg når de er 7 mnd, sitter uten støtte ved 6/7 mnd, og går når de er 9-10 mnd.. Mini er 6 mnd og har just lært seg å rulle ordentlig begge veier. En mnd før hun fylte 6 mnd greide hun endelig å rulle fra rygg til mage. Leser på forumer her inne om bebiser på 3 mnd(!!) som kan det samme! I barselgruppa er hun den som ligger minst stødig på magen, da hun har tyngdepunktet langt oppe på ryggen og ikke nede i korsryggen som de andre babyene har. Ikke sitter hun enda heller forutenom på fanget ( Må vel begynne å trene snart på det ja) pappan hennes kunne forøvrig sitte allerede da han var 6 mnd, uten støtte. Åling ser vi ikke antydning til enda forutenom at hun løfter bittelitt på rumpa når hun ligger på gulvet. Ellers er hun en frisk og fin unge. Ble litt langt det her, men jeg føler det er så mye hun liksom skal lære seg i denne perioden, og det virker som om mange bebiser her inne er så raskt utvikla i forhold. Skjønner at ting skjer i hennes tempo og at det ikke er noe å gjøre med. Dustete innlegg, men ville bare få det ut.
CMH Skrevet 25. juli 2009 Forfatter #2 Skrevet 25. juli 2009 Mente 1 uke før hun fylte 6 mnd kunne hun rulla fra rygg til mage, ofc
Gjest Skrevet 25. juli 2009 #3 Skrevet 25. juli 2009 Det er så forskjellig fra barn til barn. Emma: Krabbet når hun var 10 mnd Adrian litt med det når han var 5.5 mnd. Emma reiste seg når hun var 12 mnd, Adrian har begynt med det nå 7mnd. Så det er veldig forskjell her iallefall. Jeg synes det er kjempesøtt at Adrian er ivrig og vil reise seg og krabbe tidlig,men jeg synes godt han kunnet ha ventet litt,være baby litt lengre hehe
Squirrel79 Skrevet 26. juli 2009 #4 Skrevet 26. juli 2009 Jeg tror jenta di er helt normal jeg! Her var mini veldig tidlig ute med å stå oppreist og holde sin egen vekt tidlig og nå (6 mnd om to dager) kan han stå helt selv med litt støtte. Rulling og krabbing derimot lar vente på seg. Han har nesten rulla over på magen fra rygg flere ganger, men når han får tak i det han vil, så ruller han tilbake på ryggen. Fra mage til rygg rulla han en gang forrige uke, men tror mest det var at han mista balansen. Jeg snakka om dette i går, og ei venninne av meg har ei jente som ikke begynte å krabbe før hun var 10 måneder, men da gikk hun når hun var 11... Mange som mer eller mindre hopper over krabbestadiet har jeg skjønt.
Underveis --> Skrevet 26. juli 2009 #5 Skrevet 26. juli 2009 Som helsesøsteren min sa: Når de er to år er det ingen som ser hvem som gikk først ;-) Det er en evig konkurranse det der, og selv om det er morsomt å se utviklingen komme fort, så har det ikke noe å si for hvordan de utvikler seg senere i livet. En av mine nieser gikk fra å ikke kunne krabbe noe særlig (akte på rompa), ikke snakke, og stadig ville bæres som 1 1/2 åring, til nå å være straks to år som går, løper, snakker og stikker av ;-)
hurra1234 Skrevet 26. juli 2009 #6 Skrevet 26. juli 2009 Jenta mi er ganske sterk og står i krabbeposisjon og gynger 1 uke før hun er 6 md. Jeg synes selvfølgelig det er veldig moro, men jeg er ikke stolt av det. Vet jo at alle barn lærer å gå, og at den som lærer det sist kan være den som løper fortest i løpet av få år. Vi snakker nok bare om det fordi det er så moro å se babyen utvikle seg
AO3 Skrevet 26. juli 2009 #7 Skrevet 26. juli 2009 Man kan bli gal av å sammenligne sin egen unge med andres, altså. Knerten min er 9,5 mnd gammel, og han kan enda ikke åle seg, faktisk - i alle fall ikke framover. Han kommer seg rundt i ring og bakover, men koden med å komme seg framover - den har han ikke knekt. Han kan ikke krabbe, han bare står på alle fire og vet ikke hva han skal gjøre videre. Han lærte seg vel å sitte selv da han var rundt sju måneder gammel. Han satte seg opp for første gang i dag, faktisk. Det er nok leeeeenge til han begynner å gå eller reise seg opp langs bordbein og stoler etc - han kan jo ikke krabbe engang, mens hans oldemor faktisk kunne gå da hun var på hans alder! Jeg spurte helsesøster ang dette med krabbing, for jeg var litt bekymret for at han kunne være altfor sen - og hun sa at de burde krabbe ved 10-11 måneders alder. Men knerten min er helt normal, og du sier jo selv at jenta di er det også. De modnes ikke i samme tempo. Dessuten skjer ting så rasende fort! Det var en tråd her inne for et par dager siden på hva ni måneder gamle babyer kunne - alle andre kunne sette seg opp selv, bare ikke min. Jeg husker jeg tenkte, litt resignert, at det tar vel laaaang tid før det skjer her i huset... men i dag tidlig satte han seg opp som om han aldri har gjort annet. Det skjer så fort og plutselig, utviklingen går i rykk og napp!
flust Skrevet 26. juli 2009 #8 Skrevet 26. juli 2009 Min gutt på 6,5 mnd er akkurat like sent ute som jenta di. En skikkelig sinke på barselgruppa! Han har akkurat rullet fra rygg til mage for noen dager siden. Første gang! Han har ikke strake armer når han ligger på magen, og kryping - nei det tror jeg ikke skjer på en stund. Mye av grunnen til at han er så sent ute tror jeg rett og slett er at han er så bedagelig av seg. Han er ikke interessert i å prøve en gang. Men, han smiler, pludrer, koser, er frisk, våken og blid. Fra før har jeg ei jente som var helt motsatt. Hun var først ute med alt! Det er rart hvor forskjellige unger kan være. I dag er hun helt vanlig og helt på linje med de som var sent ute på hennes barselgruppe. Ta det helt med ro. De kommer når de kommer. Noen er tidlig og andre er sene, men det jevner seg snart ut. Prøøøv å slappe av og la jenta være seg selv. En litt laidback type
CMH Skrevet 26. juli 2009 Forfatter #9 Skrevet 26. juli 2009 Hehe ja jeg skal det Skjønner det ikke funker å sammenligne babyer, for alle er så forskjellige.. Alt til sin tid tenker jeg
Sunnybeach4gull :) Skrevet 27. juli 2009 #10 Skrevet 27. juli 2009 Høres ut som ei knallgo jenta du har ;-)) Å husk,d e åss me babya som e tili ute som skrive mest om d på forumet hær fordi vi lure på alt mulig om d, dermed e d det du høre mest om, sjøl om de fleste har "normal" motoriske unga ;-))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå