Gå til innhold

Vil en sterilisert hunnkatt lokke til seg hannkatter (som pisser på døren)? Ville dere valgt hannkatt eller hunnkatt.

Anbefalte innlegg

Jeg vet at det ikke er markeringsvæske som kommer ut. Den ene katten spruter ut noe som jeg ikke vet hva er. Det er helt sikkert at det er noe. Sto selv i går og vasket låsen på sykkelen min grunnet dette:o)

Det var ganske seigt, uten noe lukt jeg kunne kjenne da. Kan det være urin?

Trodde det ikke selv før jeg så det for såpass oppdatert på kastrater er jeg.

Fortsetter under...

å fjerne livmor hod hunn dyr som ikke skal ha dyr er en GOD investering i dyrets helse. Faren for livmorhalskreft er mye større hos kattedyr siden de parrer ofte og det er mye sykdom ute å går hos kattedyrene. Derfor er det lurt å fjerne alt istedet for å bare knyte røra;)

Da har du ikke sett min kastrerte hannkatt i aksjon;) Han "liner" dem opp på plenen utenfor vinduet, for å få skryt for arbeidet. På det meste har det ligget 4-5 mus samtidig etter en natts arbeid;)

Kastrerte hannkatten vår har kommet hjem med følgende byttedyr:

stålorm

rotter

mus

div fugler

inkl undulat (naboens tror vi)

marsvin (lignet veldig naboens)

padde

Jaja, 01:34/09:39, nå hadde vi dyrlegen innom her på gården, og jeg lot ham se på en utskrift av innlegget ditt! Hans dom var klar: "Har kanskje medisinsk utdanning for folk, men har ikke PEILING på dyr!"

Annonse

Jeg har hatt to kastrerte hunnkatter (altså, der alt er fjernet) Ingen av disse har lignet det minste på "sofaputer", så det kan jeg ikke skrive under på. Ingen har heller dratt hjem hankatter som "pisser ned dørene".

Til dere som mener at det er synd på dyr som mister seksualdriften sin, så vil jeg bare si at dyr i allhovedsak ikke er i stand til å savne noe som helst. I grunnen er det veldig få slike "intelligente" følelser som savn, skam, skyld osv som i realiteten finnes hos dyr. Dyr drives av instinkter, det meste annet er menneskeliggjøring. Dyrene er for eksempel ikke GLADE i oss eiere, men de vet instinktivt at hos oss er det trygt, varmt og masse god mat... Sorry, men slik er det.

I det øyeblikket seksualdriften forsvinner, så lever dyret godt med sine andre drifter/instinkter. De savner ikke et sexliv :-) Kanskje er det til og med slik at de får det mye bedre, der de slipper å bruke så mye energi og krefter på å føre arten videre?

Tviler ikke på at det er mange hankatter som er flinke jegere. Jeg vurderer det bare ut fra de kattene vi har hat her på gården. Det er sikkert ikke noe representativt utvalg :-)

Jeg må bare spørre om en ting her:

Hva i mine innlegg her er det som indikerer at jeg ikke har peiling på dyr i følge din dyrlege?

Og hva gjør at du har mer peiling, siden du tydelig viser at du ikke engang vet forskjell på kastrering og sterilisering, både som metode og av virkning.

Selv om DU mener jeg ikke har peiling, så vet jeg at jeg har det, ædabæda;)

Hilsen NN 01:34/09:39

Annonse

Anonym 16:19 (m.fl. innlegg): Jeg synes det virker som om Anonym 01:34/09:39 har ganske god peiling på dyr, jeg.

Jeg kan legge til at katter ikke MÅ være kjønnsmodne før kastrering - i utlandet (f.eks. USA, UK, DK), er det vanlig å sterilisere/kastrere kattunger før levering (dvs ca 12 ukers alder). Det blir også stadig vanligere i Norge, selv om de fleste fremdeles venter til kattene er 6-9 mnd gamle. Forskning viser at det ikke er noen helsemessig forskjell på tidlig og "vanlig" kastrering på lang sikt. Oppdretterne som praktiserer tidlig kastrering sier kattunger kommer seg mye raskere etter inngrepet enn voksne katter, men jeg har personlig ikke prøvd det.

Hei, jeg er Anonym 01:34/09:39

Ja, før i tiden var det bare å ta katten til dyrlegen for kastrering når en ville(da vi fikk den, ca 2,5-3 mnd gammel). Men så endret dette seg til kjønnsmoden alder. Det var da dyrlegen som sa at de ønsket katten skulle etablere et voksent "mønster" i væremåte før kastrering. Men jeg kan ikke si jeg merket noe annet med katten vi hadde da jeg var liten, enn at den var voksen i oppførsel som voksen katt, selv om de ble kastrert tidlig.

Jeg vet at bl a i USA er det vanlig å ta det tidlig, slik de gjorde her før.

Ang det å komme seg, så har jeg ikke sett forskjell hos de kattene vi har hatt. De har alle vært hannkatter, og alle har blitt kastrert. Noen tidlig og noen seint. Jeg personlig syns det kunne gjøres tidlig, for ellers må en holde katten inne så lenge i starten(til den er kastrert og vaksinert + ID-merket).

Takk for at du er enig med meg, meg80;) Det er stritt å ha med enkelte å gjøre;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...