Gå til innhold

Vil en sterilisert hunnkatt lokke til seg hannkatter (som pisser på døren)? Ville dere valgt hannkatt eller hunnkatt.

Anbefalte innlegg

om dere uansett hadde tenkt å sterilisere den? Hvorfor?

Dette blir en katt som kommer til å være en del ute, og da blir vel ofte kastrerte hannkatter plaget? På forhånd takk for svar.

Fortsetter under...

Kastererte hankatter blir da ikke plaget. Hvor har du det fra????

Jeg anbefaler å skaffe deg hankatt også kasterere den når den er gammel nok 7-8 mndr.

De blir som regel superkosete og hjemmekjære. Alltid hatt kastererte hankatter, er ute katter ,men koser seg inne også...

Hunkatter har jeg erfaring med at de ofte er sære og lite kosete...

Jeg ville aldri hatt et hunndyr av noe slag jeg da;) Har alltid syntes at hanndyr er enklere å hanskes med, både med hund, katt og hest;) Hunndyr blir fort vaklevorne og "tispete" når de blir eldre er min erfaring. Så heller en kastrert hannkatt enn sterilisert hunnkatt. Og kastrerte hannkatter blir ikke mer plaget enn ukastrerte. Så lenge de er friske og sterke vil de krangle med hannkatter på lik linje som ukastrerte. Men du slipper unna masse markering og "gauling" etter hukatter på vårtida;)

Jeg har en kastrert hannkatt, og den blir nok plaget en del av gutta i gata. Han er jo lavest i rangstigen stakkar... Men kun på natta, det skjer ikke hver natt og pus kommer som regel ganske kjapt inn.

Hunnkatter som steriliseres får ikke løpetid og du blir da ikke plaget av hannkatter som pisser ned døra di.

Tror ikke det spiller noen rolle hvilket kjønn du velger så lenge du steriliserer hunnkatten og kastrerer hannkatten.

Men jeg trives veldig godt med pusen vår da. Rolig bedagelig vesen, typisk for en kastrert hannkatt. har et par venninner som har kastrerte hunnkatter og de er mye mer aktive.

Annonse

Alle katten i nabolaget her er kasterete heldigvis, det viser at eieren tar ansvar for at det ikke fødes flere katter til verden...i tillegg til at man ikke plages med pissing på dører, katteslagsmål o.l.

Dersom dere vet om hankatter som ikke er kasterert bør dere si ifra til eier...

Virker som han ikke helt klarer å hevde seg... Men den er veldig kosete og hjemmekjær. Har ikke erfaring med steriliserte hunnkatter. Annet enn en utrolig sær hunnkatt som min gamle bestefar har. Men den kan jo være sær pga at den ikke er så vant med barn og besøk. (Stikker som regel av når vi kommer).

Fikk faktisk besøk en natt av en hannkatt som hadde fulgt etter vår kastrerte pus inn kattedøra (sikkert fordi den skulle gi den juling). Han skvetta omkring i gangen og laga faenskap.

Hører kattegnell hver natt og det er jo de ukastrerte som skaper dette bråket... Uff... Men aner ikke hvor de bor..

Vi har en sterilisert hunnkatt, og har ingen problemer med henne. Hun er superkosete, og sover inne hos oss om natten. I tillegg jager hun de andre kattene i gata laaangt vekk, så her er det ingen hannkatter som pisser ned trappa.

Som sagt her tidligere tror jeg ikke det spiller noen rolle om dere velger hunn- eller hannkatt så lenge dere steriliserer/kastrerer den. Katter er selvstendige dyr, men de blir absolutt preget av familien de bor hos.

Svaret på første spørsmålet ditt er BÅDE ja og nei, HI! Og årsaken er at det finnes TO måter å sterilisere på! Enten ved binde for egglederne eller ved å fjerne både eggledere, livmor og enda litt til (er ikke dyrlege, så har ikke akkurat betegnelsen på hva),

Velger man første alternativ (som katten setter mest pris på) vil katten oppføre seg akkurat som før, det blir bare ingen synlige resultater av elskovsakten (PARINGSmessig kan du si at kattene arbeider helt forgjeves, men instinktene er akkurat de samme). Og da har man en katt som er akkurat like aktiv og leken som før operasjonen.

Velger man andre alternativ, blir katten oftest både helt uinteressant for hannkattene og helt uinteressert i hankattene. For da er et instinkt i katten også ødelagt, i tillegg til forplantningsevnen. Noe som også gir en "ubehagelig bivirkning" for mange eiere. En katt som går over fra å være en aktiv katt til å bli en "levende sofapute" som bare ligger inne og sover i stedet for å ha et aktivt liv som før.

Mange dyrleger INSISTERER på andre alternativ, noen (særlig dem som ikke er særlig interessert i katt) fordi de ikke vet bedre, og dette er den "vanlige" måten de lærte, andre fordi denne er "lønnsom for praksisen" dette er et mye større inngrep.

Og jeg hadde ikke visst om alternativene selv, hadde ikke katta her i huset vært sterilisert av en "landsdyrlege" som bruker nesten 95 % av dagen sin på HUSdyr, ikke KJÆLEdyr (og derfor henter lite inntekt fra kjæledyrpraksisen, den er mer en service for oss i bygda). Han hadde "liten tid" da katta skulle steriliseres og spurte om "binding" var OK, da har forsto at hensikten med sterilisering av katta var "0 kattunger", ikke "sløv katte uten interesse for hannkatt". Etter en kort forklarring om forskjellen var selvsagt svaret ja, etter at dyrlegen hadde forsikret om at dette var 100 % sikkert mht kattunger (han garanterte å overta hver eneste av dem for 50 kr stk, om katta skulle klare det kunststykke å bli drektig (det var de visst verdt siden de da var en medisinsk sensasjon...) , måtte bare vise ham ei drektig katte...) Halv pris hos dyrlegen og ei katte de aller fleste ikke "kan forstå at er sterilisert, den er jo SÅ aktiv og leken"!

Så tenk HVA du vil med steriliseringen HI! Er ormålet med steriliseringen "bare" å unngå kattunger, velg første alternativ!

Skulle nevnt at man har samme valgmulighetene for hannkatt også! Men er det knapt prisforskjell på metodene!

Om man ellers velger hann- eller hunnkatt er vel en smakssak. Men hunnkatten er jo mest hjemmekjær....

En hokatt blir ikke bare sterilisert. De fjerner eggstokker og livmor, så da vil hun ikke få "løpetid". Uinteressant for hankatter, med andre ord.

Jeg har selv en kastrert hannkatt, og han er faktisk sjefen i gata her. Holder ALLE andre katter borte, og til og med nabohunden har respekt for ham;) Han ER kastrert skikkelig, men oppførselen på det territoriale viser det ikke. Han EIER mange hager rundt her;)

Tror oppførselen til en katt går mest på lynnet de er født med, og ikke kjønn og evt kastrering eller ikke.

Annonse

jeg hører dere har peiling ja.

det er svært uvanlig å sterilisere hunkatter, både hanner og hunner blir oftest kastrert. enkelt inngrep som tar max 30 min på en hunkatt.

så vet dere det.

Det finnes to måter å sterilisere en hunnkatt på, 00:53, det har jeg nevnt tidligere. Du kjenner visst likevel bare en. Leste du ikke hva andre har sagt før du selv ble "tale"trengt?

Ingenting uvanlig i å sterilisere en hunnkatt. Men nok enda mer vanlig å kastrere en hann. Det er vel langt snarere regelen enn unntaket i dag. Hos katteeiere som bryr seg og som ikke fikk katt BARE "fordi barna maste så skrekkelig"! Akkurat slik du nevner, 01:08!

Og sterilisering er en større operasjon. Men faktisk ikke en MYE større. Om man skal ha STERILISERING, ikke "full utrenskning", med livmor og det hele! Slik mange dyrleger faktisk gjør, uten at katteeieren ba om det. Fordi han/hun aldri har lært noe annet, kattesterilisering er neppe et hovedpunkt i dyrleges utdannelse :). Eller fordi han/hun VET det er mest lønnsomt for praksisen, og kunden har ikke peiling på forskjellen!

Der er to poeng med kastrering fremfor kun sterilisering. Og dette gjelder begge kjønn.

De blir faktisk roligere, hannene sloss mindre, de markerer ikke med lukt, de holder seg mer hjemme. De blir IKKE mer pysete. De bare krangler mindre. Og de blir som regel større fysisk av en kastrering, ikke kun fetere, men større. Hannkattene vet ikke at de burde savnet alle driftene. En slipper også en del av den katteremjingen nattestider.

En hokatt vil ikke få løpetiden, noe hun heller ikke vil savne, for det vet hun ikke at hun burde. Faren for brystkreft minker.

Kattene blir ikke sovende sofaputer av kastrering. Da er de rolige i utgangspunktet.

Og der blir ingen kattunger(det var andre poenget).

Hva vi mennesker mener de vil savne av drifter, vet ikke katten noe om. Den lever sitt liv slik den er - kastrert eller ikke. Min hannkatt går ikke å tenker på hvordan livet hadde vært om jeg ikke hadde kastrert ham. Og som jeg sa lenger oppe; han er sjefen i gata her, selv om han er kastrert og ikke bare sterilisert.

Det er dyrere å kastrere en hokatt enn en hannkatt. Det er også lurt å samtidig ID-merke katten, og vaksinere. Alt dette bør skje rundt ca 6-7 måneder(må være kjønnsmoden), og katten bør ikke gått noe særlig ute før den tid(både pga ukastrert og pga smittefaren om den ikke er vaksinert).

Og HVORDAN kastrerer man en hunnkatt eller steriliserer en hannkatt?

Katten vet ikke hvilke drifter de vil savne? Har du peiling på NÅR en hannkatt kastreres eller en hunnkatt steriliseres?? Etter at de har utviklet sine instikter og er klar for en seksuell debut!

Så sier du at en en katt (hann eller hunn???) ikke blir "levende sofaputer" av kastrering? Nei, ikke en hannkatt av kastrerering. Men en hunnkatt av sterilisering. Dersom dyrlegen (som vanligst er, om kunden ikke beordrer annet), gjør "rent bord" og fjerner både eggledere livmor og mer til!

Har du særlig peiling på katt, 01:34? Det VIRKER ikke slik!

Jada, jeg vet veldig godt når kastreringen skjer. Det skriver jeg jo i mitt innlegg over deg her. Ca 7 måneder er vanlig, og grunnen er at de først skal bli kjønnsmodne.

Hvordan savner kattene drifter? Du må ikke tillegge dyr menneskelige evner. De hadde en drift og så blir den borte. Det bare er sånn for dem. De vet ikke at den gangen de var til dyrlegen ble driftene ødelagt med vilje. Du må ikke tro at de går rundt frustrerte og tenker at de ikke får til å pule lenger;)

Forskjell på kastrering og sterilisering tror jeg du skal lære deg bedre, faktisk;)

Å sterilisere betyr å la driftene være der i form av eggstokker eller steiner i pungen, men kappe strengene. Det er derfra hormonene som gjør dem seksuelt aktive kommer. Slik som hos mennesker som blir sterilisert. Derfor vil de oppføre seg akkurat som før, bare at det ikke blir unger av det. De vil markere, de vil sloss om damene, damene vil friste gutta osv osv.

Å kastrere betyr å fjerne steinene i pungen hos hanner, og fjerne spesielt eggstokkene hos hunner(selv om en da som regel også fjerner livmoren). Kjønnshormonprodusentene blir fjernet, rett og slett. Driftene forsvinner.

Og ja, jeg har peiling på både katt OG mennesker når det kommer til dette. Og har medisinsk utdannelse(for mennesker) i tillegg.

Hilsen NN 01:34

En sterilisert hunnkatt vil ikke trekke til seg hannkatter, nei.

Jeg ville valgt en kastrert hannkatt, de er ofte greiere i humøret enn steriliserte hunnkatter, synes jeg. De er mer kamerater, mens hunnkatter kan være litt mer "bitchy" (og jeg har begge deler:). Jeg har tidligere hatt kastrerte hannkatter ute uten problemer - de har slåss innimellom, ja, men har aldri hatt noe problem med å finne sin plass i hierarkiet - vanligvis ganske langt oppe, også. Hvis flere bare hadde kastrert kattene sine, ville ikke kastrerte katter hatt sosiale problemer i det hele tatt!

Kastrert hannkatt, definitivt!

Men att skikkelig kastrerte hannkatter ikke markerer stemmer ikke.

Begge mine (som har fjernet steinen ved ordentlig kastraksjon begge to) markerer ved å sprute ett eller annet som ikke lukter så stramt som ukastrerte gjør. Det har jeg sett flere ganger og fått bekreftet av naboer o.l som også har kastrater.

Jeg ser det har vært en hissig diskusjon ang sterilisering/kastrering av hunnkatter her...

Teknisk sett er det snakk om en kastrering (definisjonen på det er at man fjerner eggstokker/testikler). Noen dyrleger fjerner livmor, andre ikke, det er ikke det viktige i denne sammenhengen. Det er mer operasjonsteknisk og kommer an på hvilken metode man er vant til å bruke. Jeg er dyrlege selv, og forsøkte å ta i bruk det riktige uttrykket, dvs *kastrering* av hunnkatt - men jeg opplevde at jeg daglig måtte forklare hva jeg mente, og det tok tid og førte til mye forvirring blant eierne. Dermed resignerte jeg og gikk tilbake til å bruke der ordet alle bruker i dagligtale, dvs sterilisering. Dette innebærer i teorien - som noen her over skrev - at man lar eggstokkene være igjen, og kun skjærer over/brenner over egglederne.

Derimot er det ingen dyrlege med vett i hodet som noensinne vil utføre en slik operasjon! Katten vil være steril, ja, men den vil fremdeles være hormonelt påvirket, og ha løpetid etter løpetid etter løpetid... Blir den parret, vil den bli skinndrektig. De vil være stresset og hormonelt påvirket konstant. Dette er en stor helsemessig påkjenning for katten, og er også en plage for eieren. Gir man p-piller for å hindre løpetiden, vil de føre til de samme bivirkningene som på usteriliserte katter, dvs stor sjanse for kreft i juret mm. Dvs at når en dyrlege snakker om sterilisering, mener han/hun kastrering - kirurgisk fjerning av eggstokkene.

Kastrerte/steriliserte katter lever bedre og lengre liv - faktisk lever en kastrert hannkatt dobbelt så lenge som en ukastrert hannkatt! Man slipper også stadige kattungekull man ikke finner hjem til. Ansvarlige katteeieren kastrerer kattene sine! HI, det er fint at du tenker i disse baner før du anskaffer katten. :)

Ja, de står og "rister" med hale og bak, slik de ville gjort om de markerte. Men det er ikke markeringsvæske som kommer ut. Faktisk er det ikke vanlig at noe som helst kommer ut;)

Grunnen til denne oppførselen er at de er kjønnsmodne før kastreringen, slik at de skal ha en voksen katts oppførsel selv som kastrater.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...