Gå til innhold

Genetisk veiledning og duotest

coscos

Anbefalte innlegg

I og med at jeg blir 38 før barnet blir født, har jeg bedt om å få tatt duotest. Jeg har nå fått brev fra Ullevål med innkallelse til genetisk veiledning. Her står det at jeg skal inn til en samtale (genetisk veiledning) før det blir tatt blodprøve og ultralyd. Men, det står ingenting om at dette blir gjort samme dag.

Er det noen som vet om dette er vanlig, eller om jeg må vente på å få en ny innkallelse til å få tatt blodprøve og ultralyd? Liker å ha litt kontroll på hva som skjer, så jeg kommer evt. til å ringe dem til uken for å sjekke.

Fortsetter under...

Gjest Julie er gravid!

Hei, jeg skal til genetisk veiledning på mandag. Slik jeg har forstått det så vil man på denne veiledningen få informasjon om duotest og fostervannsprøve. De som ønsker duotest tror jeg kan ta blodprøve samme dag. Muligens er ultralyd litt senere. Mens de som ønsker fostervannsprøve må vente og ta dette etter 15 fullgåtte uker.

Ja, det er som Julie er gravid! sier. På genetisk veiledning får du informasjon om hvilke risiko du har og får presentert alternativene (duotest/fostervannsprøve).

Hvis du velger duotest tar du blodprøven med en gang og så får du ultralydtime om et par uker (uke 11-13). Når du da kommer til ultralyden er blodprøvesvarene klare og du får total-resultatet etter ultralyden.

Hvis du velger fostervannsprøve tas den i uke 15-16 og så tar det 2-4 uker å få svaret.

Hvis du har valgt duotest og resultatet er "dårlig" kan du få fostervannsprøve etterpå. (uke 15-16)

Her kan du lese mer: http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iInfoId=7741&iCategoryId=541&iDisplayType=2

Takk for svar til dere begge. Ble mye klokere nå, men tror kanskje jeg bør ringe Ullevål for det. Jeg skal inn til samtale når jeg er i uke 12, og da er det jo ikke så mye tid å gå på, hvis jeg må bestille ultralyd-time etter det. Vet at det ofte tar litt tid å få sånne underskelser, så ønsker ikke å være for sent ute.

Hei, bare et lite tips.. Jeg gikk alene til denne timen,ville spare gangene mannen kunne være med, til ul m.m. Jeg trodde at det bare var litt info og at jeg etterpå skulle forklare og ta avgjørelsen sammen med mannen. Jeg synes det var kjempevanskelig å sitte der alene å få all den viktige inormasjonen - noe var også vanskelig å forstå siden mye var nytt for meg. Så jeg angret utrolig på at jeg gikk alene. Helst skal du også bestemme deg der og da - så hvis dere kan vil jeg nok råde dere til å gå begge to:-)

Annonse

Takk for mange svar. Jeg ringte Ullevål i dag, og snakket med en veldig hyggelig mann, som forklarte at de satte ikke opp noen ultralyd-time før etter at man har vært til veiledning. Dette fordi at det var mange som ombestemte seg etter veiledningstimen, og således ønsket de ikke å booke opp timer til disse. Blodprøven tok man samme dagen, og så bestilte de time til UL, enten på Ullevål eller på Riksen, avhengig av hva man tilhørte. UL ble da sannsynligvis uken etter, og han sa at det ikke var for sent å bestille den når jeg kom til min veiledningstime.

Og, ja, godt tips å ta med mannen min. Hadde i utgangspunktet ikke tenkt på det, men ser jo nå at det kan være smart, det er jo en avgjørelse vi begge bør ta og være enige i.

Helt omvendt her! (Trondheim)

Jeg har ikke fått noe veiledning i det hele tatt, bare et brev med beskjed om å ta blodprøve (gjort) og time til ultralyd. Den timen er i morgen... Det lå en liten folder med info i konvolutten da. Jeg synes det er greit å begynne med duotest; gir den brukbare odds dropper jeg fostervannsprøve... men er ganske spent ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...