mammatilgodgutt Skrevet 25. juli 2009 #1 Skrevet 25. juli 2009 Når legger de seg? Hvilke rutiner har dere? Hvor lang tid bruker de på å sovne? Er dere inne hos de til de sovner eller går dere ut? Noen smarte tips for å få de til å sovne raskere? Hos oss er vi inne i en periode hvor poden bruker veldig lang tid på å sovne. Når han da i tillegg våkner veldig tidlig (5.30-6.00), er jeg redd han får litt lite søvn totalt.
tingeling78 Skrevet 25. juli 2009 #2 Skrevet 25. juli 2009 Jeg er nok ikke den rette til å svare her, siden vi har hatt det ganske lett. Men det som i en periode var avgjørende for oss var nok søvn på dagen. (søvn-avler-søvn-prinsippet). Vi jobbet lenge med fast sovetid i 11.30 tiden. Da den satt ble også nettene bedre. Og nå går det av seg selv, men kan fremdeles ikke la henne sove etter kl 14. Da tar det lang tid før hun sovner. Ellers tar vi nattstell og synger litt, koser oss med varm nattmelk, pusser tenner og legger henne i sengen. Kyss og god natt og går ut. Kikker til henne før jeg legger meg. Har hun vanskelig for å sovne, som i perioder kan skje. Da får hun en leke i sengen og holder på med den til hun sovner. Gråter ikke, bare babler og ler. Kikker til henne når det blir stille på rommet. Legger henne godt i sengen om hun ligger på tvers:) Hun sover fra ca 19.00 til 07.00- 07.30. Lykke til
Bianca83 Skrevet 25. juli 2009 #3 Skrevet 25. juli 2009 Når sover han på dagtid? Kan det være han bruker lang tid på å sovne fordi han sover for lenge utover ettermiddagen f.eks? Vet ik hvor gammel din gutt er da, men våres lille sov lenge to dupper frem til hu begynte litt sånn som du sier + at hu sov kortere på hver dupp på dagtid. Begynte da med en dupp og hu er nå veldig trøtt og klar for å sove kl.1900. Steller og pusser tenner, går inn på rommet og får smokk og bamsen sin og så synger vi nattasang og sier godnatt, og går ut av rommet med døra på gløtt. Sovner da ganske så fort.
mammatilgodgutt Skrevet 26. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 26. juli 2009 Beklager, jeg glemte å skrive at sønnen min er 18 måneder.
Ranveig R Skrevet 26. juli 2009 #6 Skrevet 26. juli 2009 Lille her nærmar seg 21 mnd. Først er det kveldsmat og medisin (astma), og så vask, ny bleie og tannpuss. Eg tar ho opp på rommet, ho drikker vatn og eg setter meg i ein stol ved sida av senga hennar, gir ho smokken og tar ho på fanget med dyne rundt. Synger ein god natt-sang eller to. Så legg eg ho ned i senga og gir ho Skilpadden og tar dyne på. Som regel sitter eg litt på stolen (kanskje 10 min) til ho har roa seg ned, og så går eg ut. Pleier å sutre litt i det eg går ut, men gir seg veldig fort. Vi går opp på rommet kl 19, ho sovar som regel mellom 19.15 og 19.30. Er opptatt av at eg ikkje skal sitte der inne i det ho sovnar, ho må kunne sovne sjølv. Men det tar lenger tid for ho å sovne om eg går ut med ein gong, for då er ho ikkje heilt i sovemodus enno. Ho våknar mellom 6 og 7, og søv 1-1,5t på dagtid, til saman 12-13 t i døgnet.
Fru.Antonsen Skrevet 26. juli 2009 #8 Skrevet 26. juli 2009 Hei. Jeg fikk veldig tidlig lærdom i at barna elsker å ha faste rutiner rundt seg. Og det går så mye lettere når man har det også. Hos oss trenger vi nesten ikke vekkerklokke lenger for det har vi i vår datter... Vi gjør det som følger. Kl 19 går vi på badet og steller oss. Om det blir dusj, bad eller bare en vask kommer ann på henne og formen henne er i. Pusser tenner og gir flour tabletten som belønning. Så er det rett i seng. Barnet får nok søvn for de sover på dagen hvis de trenger det. Håper dette bidrar litt med tips og synspunkter da
Barbafin Skrevet 26. juli 2009 #9 Skrevet 26. juli 2009 Småen her er snart 21 mnd og her begynner endelig ting å gå seg til. Han har egentlig alltid vært lett å legge, men nå er han "super-lett". Våre rutiner er som følger.. Ca 18.30 - 19.00: Kveldsmat (yoghurt evt. med havregryn alt ettersom hvor mye og hvor seint han spiste middag). Etterpå steller vi og tar på pysj. Så ser vi en liten video (Albert Åberg er favoritten for tiden. Tar ca 10 min) mens vi pusser tenner. Etter videoen leser vi en bok eller to og så er det i seng. Han får litt vann, så bamsen og dyne på. Vi synger en sang eller to, så er det natti-natti og vi går ut. Det hender vi blir kalt inn et par ganger for mer vann e.l., men stort sett sovner han av seg selv etter en liten stund. Han sovner vanligvis i god tid før 20.00 og morgenen begynner stort sett i 7-tiden. Jeg er enig i de over som foreslår at det kan være dag-duppene som gjør at dere har problemer. Småen vår sover ca 1 time og aldri senere enn 14.00. Ellers får vi problemer med legging og han våkner grytidlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå