mamman til 2 nydelige jenter Skrevet 25. juli 2009 #1 Skrevet 25. juli 2009 Jeg er fortsatt i mammaperm, frem til 1. sept. Er gravid i tja...ett sted mellom 5 og 10 uker. Dvs at når jeg begynner på jobb igjen er jeg ca 3 mnd på vei. Må man ikke jobbe 6 av de 10 siste mnd for å få permisjon? Jeg går pr i dag på 80% lønn. Vil det si at dersom jeg tar ut ett års perm, blir lønnen bergnet på 80% av 80%? Noen som forstår hva jeg mener? og hva med feriepengeopptjening? Burde kanskje ringe NAV på mandag......
Hockeymamma Skrevet 25. juli 2009 #2 Skrevet 25. juli 2009 Hei. vi venter også to tette. Snakket med NAv i går ang ny permisjon, jeg starter å jobbe igjen 1. august er i dag 3mnd på vei med andre mann. Fikk besjed om at de ser på hvert enkelt tilfelle/søknad og beregner ut ifra det, det er ikke sånn at du må jobbe 6 mnd...selv om det er det som står. Så ja, det er riktig det du mener. (eks. før 1.permisjon tjente jeg 270 000kr fikk 80% av det i permisjonen, fikk besjed om at vis jeg ikke starter å jobbe igjen fikk jeg altså 60% av det jeg tjente før 1. permisjon, det blir det samme som 80%av80%) Ferie penger blir beregnet ut ifra de første 80% du fikk under permisjon. Hos oss ble det ikke nok med kun 60%, så begynner å jobbe igjen i håp om å tjene nok til neste mann kommer. Håper du ble litt klokere
Cupcake! Skrevet 25. juli 2009 #3 Skrevet 25. juli 2009 Heisann! De månedene du mottar permisjonspenger teller som vanlig lønn. Men du returnerer jo i en 100% stilling når du er 3 måneder på vei. Dvs at du blir å jobbe ca 6 mnd før du går ut i permisjon igjen. Og da er jo grunnlaget 100%. Altså grunnlaget som de beregner 80% permisjonslønn utfra. Hvis du velger 80 % permisjon denne gangen også. Og man har jo også feriepengeopptjening når man er i permisjon.
baby igjen Skrevet 25. juli 2009 #4 Skrevet 25. juli 2009 hei jeg ringte nav i forrige uke å spurte hvordan det blir med beregningsgrunnlaget siden jeg ikke rekker meg tilbake i jobb før jeg går ut i ny permisjon. jeg har i dag 80%, og fikk beskjed om at jeg får det samme utbetalt som i dag. jeg pressiserte at jeg hadde 80% nå og ville ha det i neste permisjon også, og om jeg da ikke ville få kun 60%, men de sa at jeg ville få det samme som i dag. hadde jeg fått beskjed om at jeg kun fikk 60% så ville jeg ha klaget på vedtaket så ulik praktisering som det er av dette regelverket.
Dikigoros_Høygravid Skrevet 25. juli 2009 #5 Skrevet 25. juli 2009 Hei, jeg ringte også nav og spurte om det samme. De sa man må "gjennoppta arbeide" for å få ny beregning av lønnen - og da jeg spurte hvor lenge jeg måtte jobbe for å få permisjonspenger av min "vanlige" lønn så sa han at å jobbe en dag er nok. Dette klasifiserer for å "gjennoppta" arbeide, som loven krever. Jeg er alikevel litt usikker på om man går fra permisjon - blir sykemeldt frem til ny perm hva som blir grunnlaget da... I mitt tilfelle så avslutter jeg permisjonen med 5 ukers ferie og regner med at det kalifiserer for å ha gjennopptatt arbeide.
Dr mamma Skrevet 26. juli 2009 #6 Skrevet 26. juli 2009 Det er tydelig at de som jobber på navikke helt vet hva som er rglene...de fortjener visst sitt dårlige rykte. Jeg ringte selv og spurte hva som skjer med meg da jeg vil mangle ca 2 uker av 6 mnd jobb.(Vet ikke terminen før ul). Jeg er nå i ulønnet permisjon med mitt barn på 15 mnd.Fikk til svar at jeg måtte jobbe minimum 6 mnd ellers faller foreldrepengerettighetene bort. Litt surt hvis jeg mister penger pga uvitende navarbeidere.
Tonje,kristine Skrevet 26. juli 2009 #7 Skrevet 26. juli 2009 heisan folkens:) skjønner at dette er en stor frustrasjon for dere alle, vet bare noe om dette pga at min gode venninne fikk 2 tette med nøyaktig 15mnd mellomrom. Det som nav regner ut ifra er hvor tette barna er og om du har mulighet til å komme dg ut i jobb i 6 mnd fra første permisjon til andre permisjon. Så venninnen min som da var ferdig med sin permisjon når ho var høygravid hadde ikke mulighet til å jobbe 6mnd fikk derfor fortsatt 80prosent av sin ordinære lønn. Desverre er dt slik at vi som i mitt tilfelle får 2 år mellom 1 og andre mann må jobbe 6mnd for å tjene oss opp ny permisjon.Lykke til alle sammen:)
Dikigoros_Høygravid Skrevet 26. juli 2009 #8 Skrevet 26. juli 2009 Det vedtaket ville jeg ha klaget på om det ikke va så at hun ville ha 80% da. Men om hun fikk det fordi hun ikke hadde jobbet i 6 mnd er det feil - med mindre hun har hatt en periode med ulønnet permisjon i mellomtiden da. For det står ytrkkelig i loven at det som regnes som foreldrepengegrunnlag er bl.a foreldrepenger(folketrygdlovens §14-6). Videre står det at foreldrepengene skal regnes ut etter de samme reglene som for sykepenger (i samme lovs kap.8). Der står det at i et arbeidsforhold med fast arbeidstid og månedslønn skal den siste måneden legges til grunn. (§8-28).
♥♥Tutta♥♥ Skrevet 26. juli 2009 #9 Skrevet 26. juli 2009 samme grunnlaget som sykepenger?? Det har ikke jeg... det er faktsik hele 45.000 i forskjell på mitt sykepengegrunnlag og på mitt foreldrepengegrunnlag. Står i allefall det på sykepengeslippen og på foreldrepengeslippen. Hm??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå