¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 25. juli 2009 #1 Skrevet 25. juli 2009 Hele vinteren har jeg tidvis kløende øyne og konstant rennende og eller tett nese, på våren og sommeren nyser jeg masse, klør alvorlig i øynene og har rennende nese - i tillegg til å føle meg veldig trøtt. Dette er periodevise symptomer, som f.eks blir veldig kraftige i visse typer skog - hvordan kan jeg ikke være allergisk ?? Noen som opplever det samme ?
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 25. juli 2009 #2 Skrevet 25. juli 2009 Du er nok allergisk. Men det er ikke alltid blodprøvene klarer å finne ut av det hvis du skjønner. Jeg fant ut at jeg var veeeeeldig allergisk, fikk elveblest av å spise is f eks. Og de blodprøvene slo ikke ut på noe. Men da ble jeg sendt til sykehuset for å ta prøve på sykehuset. Det tok de noe som lignet et A4 ark med forskjellige stoffer og limte den på ryggen min og den gikk jeg med i 3 dager. Og da slo det ut på alle stoffene. Noe av det jeg er allergisk mot er sitrus, krydder, tøymykner, tannkrem, is, vanilje, alkohol, røyk, tyggis, parfyme, sjokolade osv. Er utrolig mye jeg må passe meg for. Men jeg hadde spurt om det hadde gått an å blitt videresendt for å evt ta en sånn prøve som jeg tok.
Hikken Skrevet 25. juli 2009 #3 Skrevet 25. juli 2009 Oi, dæven LiLLeBoLLa! Virkelig fått hele sjiten du! Jeg har også testet negativ (på gressallergi), men kan ikke nærme meg gressplen (særlig nyklippet) uten å dø av kløe og nyseanfall.
2smågull Skrevet 25. juli 2009 #4 Skrevet 25. juli 2009 Oi.allergisk mot alkohol ja. det trur jeg kanskje jeg må ha utvikle.. ett par ganger jeg har blitt veldig tett når jeg har drukket alkohol. ene gangen var jeg til og med på legevakta etter noen dager og fikk kortisontabletter..hmm. tror jeg må be om en slik test jeg også!
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 25. juli 2009 #5 Skrevet 25. juli 2009 Ja, fikk med et helt A4 ark med hjem fra sykehuset med en liste over ting jeg ikke kan spise osv. Og da var jeg bare 12 år! Tenk å si til ei som er 12 år at du kan ikke drikke brus, spise is, spise godteri og må passe seg for absolutt alt. Det er ikke lett. Men har klart det så langt:) Er vanskelig å finne ut av allergi bare ved hjelp av blodprøver. Går an å spørre om å få en sprøyte hos fastlegen så man slipper å gå med allergien. Den sprøyta holder hele sommeren.
¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 25. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 25. juli 2009 Gurimalla, ja du hadde mye! men skjønner ikke helt vitsen med å ta blodprøve hvis ikke det viser riktig resultat ?? Sykepleieren på legesenteret der jeg går sa noe sånt som "du er nok ikke allergisk, du, prøvene er helt fine". Det var da ganske uproft av henne å ikke foreslå videre testing når jeg insisterte på at jeg hadde alle symptomene ? Jeg har bestemt meg for å ta allergimedisin, men det kan vel kanskje bli vanskelig hvis jeg har har testet positivt på allergi. Tenker på om legen vil skrive ut resept.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 25. juli 2009 #7 Skrevet 25. juli 2009 Det er ikke alltid det vises i blodprøvene. F eks de så ikke engang at jeg hadde kyssesyken i flere måneder. Men privatlegen min tok prøver av meg etter jeg ble frisk igjen og han fant spor av antistoffer som viste at jeg hadde hatt kyssesyken. Blodprøvene er rett og slett ikke gode nok. Du kan snakke med legen din og si at enten vil du prøve allergi medisin som aerius eller cyrtec eller så vil du ha en sånn test som jeg fikk.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 25. juli 2009 #8 Skrevet 25. juli 2009 Hvis det ikkje slår ut på blodprøver så får du heller ikkje allergimedisin på blåresept, og da blir det det dyrt med aerius for den får du ikkje på blåresept uten å søke til tross for påvist allergi. Be først om ein utvida test hos øre nese hals, mannen min har gjort det, eg slo ut mega på bjørk men meiner at eg har litt grass også sida eg får plagene tilbake på seinsommaren. Legen min skriver ut allergimedisin til jenta mi uten å ha testa ho, får det på vanlig resept men den kostar ikkje så mykje den mixtruren ho har. Grunnen er symtomer og nokon kryssallergi på bjørk + at eg er heilt ekstrem på bjørk og mannen min allergisk mot bjørk...... Eg hadde fått ein ringetime med fastlegen min og tatt ein prat om det eg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå