Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva med oss om vi får svineinfluensa og de små spirene våre ?

Noen som vet noe??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skriver under på denne!

Jeg var hos legen i går (turnuslege). Spurte om svineinfluensa, fordi jeg har vært litt bekymret for det de siste dagene. Hun mente at det var heeeelt ufarlig. Måtte omtrent kysse med en som var smittet for å bli smittet selv.

Ble litt overrasket over svaret, siden spesialister på smittevern går ut og advarer folk mot å reise til smitteutsatte områder. Å dra på ferie, er vel ikke det jeg forbinder med å kysse gud og hvermann (bortsett fra hvis man drar til Aya Napa, Magaluf, Kos osv ;) )

Hun mente også at det var helt ufarlig for fosteret.. men hvorfor står da gravide på prioritert liste over hvem som skal ha vaksine?!

Skrevet

H1N1-influensa er ikke verre for gravide enn vanlig influensa. Og det er vel ikke selve influensaen som er verst, men høy feber. Ved vanlig influensa påvirkes som regel ikke fosteret på noen måte, vil tro det samme gjelder for svineinf. Men hadde jeg fått influensa nå så hadde jeg nok kontaktet legen ganske så fort!

Skrevet

Takk for svar. Får vel ta våre forholdsregler, gog håndhygiene og unngå plasser med stor trengsel av mennesker.

Det er vel når skolene og barnehagene kommer i gang igjen, at den største risikoen kommer, for de av som har større barn.

Krysser fingrene for at færrest mulig av oss blir smittet.:-)

Skrevet

syns det var et litt merkelig svar du fikk av din lege, sjørøver. Tror jeg ville hørt mer på en smittevernoverlege med kunnskap om dette, enn en tilfeldig lege. Min erfaring er iallefal at man ikke skal ta alt leger sier alvorlig...de har hull i kunskapen de også.

Influensaen kan jo hovedsaklig smitte gjennom smitte man får på hender ved at man tar på noe hvor en m smitte nettopp har tatt - eller noen hoster rundt deg som er nærmere enn 1-2m. Hvis denne influensaen kun smittet med kyssing, tror jeg altså ikke vi ville sett den spredningen i verden det har vært de siste mnd... eller 6-åringer som dør av svineinfluensa...

nei, useriøs lege - men hun skulle vel bare prøve å berolige deg.

Gravide er mer utsatt fordi vi har nedsatt imunforsvar når vi er gravide: det er kroppens måte å tillate det nye fosteret på. Jeg går på imundempende medisiner (nettopp for at kroppen ikke skal utstøte fosteret) og er derfor litt ekstra bekymret for denne pandemien...

Skrevet

Støtter deg, b77h.

Er for tiden i Tyskland og skulle egentlig videre til England i morgen, men fordi Folkehelsa fraråder gravide å reise til Storbritannia, lar jeg være. Jeg vil ikke risikere noe. Forsikringsselskapet dekker hjemreise og deler av utgiftene forbundet med oppholdet i Storbritannia.

Når det gjelder vaksine, så har jeg nettopp snakket med en fagmann som sier at Tamiflu egentlig ikke er å regne for en vaksine. Dersom man har viruset i kroppen, vil Tamiflu ta kverken på viruset, men dersom du ikke er smittet putter du bare "gift" i kroppen din i følge ham. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om akkurat det... Har bedt ham kontakte en gynekolog han kjenner for å få hans mening om akkurat dette med vaksine.

Skrevet

Det er nok veldig feil at man omtrent må kysse noen for at man skal bli smitta..

Har vært mye styr rundt 4Hleiren som har vært her i florø området. Det begynte med ei jente som ble syk(og isolert) og antallet syke steg raskt. Det viste seg at alle som fikk symptomer det neste døgnet, utenom en person, hadde vært på samme buss som den jenta. Tviler på at hun hadde kyssa halve bussen ;)

Men skjønner godt folk er redde. Og på en måte kan det jo hende at legen sa det for at du skulle ta det mer med ro? Og satte det litt på spissen? For det ER utrolig mye hysteri rundt den..

Skrevet

jeg fikk svineinfluensa når jeg var fra 3-5 uker på vei, og det var visstnok ikke så ille. uheldig sa legen, men bedre nå enn om ett halvt år sa han, for jeg fikk fryktelig feber og ble så sjuk, og det ville vært farligere for ett større foster enn ett lite embryo.

Skrevet

Tamiflu er IKKE vaksine, men brukes i behandlig og forebygging av spesielt influensa A. Det kommer vaksine mot influensaen (om den har effekt), men den skal utprøves og kommer ikke før tidligst i sep/okt. Selv er jeg litt skeptisk til tamiflu siden det ikke er så veldig god dokumentasjon på at det ikke skader fosteret når man er gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...