Gå til innhold

Å drikke alkohol med barn til stede: I hvilke sammenhenger er det greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herregud, jeg tør påstå at jeg er ganske så klinkende edru om jeg drikker ett glas vin eller en øl!

Man vet jo hvor mye man tåler selv, og det er veldig forskjell på å drikke litt til mat/for kos, enn å drikke seg berusa..

Barn fortjener, jeg tør påstå at ungene mine har det veldig bra selv om jeg tar meg en øl eller to en gang i blant..

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg tror at de av oss som ikke har personlig erfaring meg problem som alkohol KAN bringe med seg,- nok gjerne er mer "slapphendt" med alkohol..Her serveres det når det paser seg, ved "riktige" anledninger...Men det er jo fordi vi vet at ingen drikker så det er "merkbart".....sammen med barn

Men jeg har nå funnet ut at en onkel er alkoholiker...Men det har vist seg at han ALDRI har drukket ved tilstelninger barn har vært til stede..han har drukket i bryllup.- men ikke de ganger det var barn der....Han har drukket i 30-års og 40 års lag osv,- men ikke de ganger barn var der......Så vi har aldri trengt å ta hensyn til slike ting...For det har aldri vært problem foran barna..I våre familier er det også tradisjon at barna ikke hentes før forelde er "kjørbar"....Slik blir ikke barna utsatt for foreldre med "bakrus" heller..MAnn får ALDRI barna levert på døra etter en fest...Vi må hente de selv..Og det har ført til at vi som "setter bort" barna tenker på dette og ikke drikker mer enn at vi kan hente rundt 12-13 tiden dagen etter,- av hensyn til barnepassere og barna...De bør ikke miste en hel "helgedag" med foreldrene, pga deres behov for festing...

Men om en av oss, eller begge, hadde dårlig erfaring med alkohol og konsum av det, så tror jeg nok vi fort hadde hatt et annet syn på det..Forstår de som er totalavholds så lenge barn er i sammebygning ol...Det er mye fælt med alkohol, men når man føler alle man omgås kontrollerer seg mtp påvirkning av barn, så lar man enhver mann og kvinne begrense seg selv....Og servere der det passer seg..Dåp og barnebursdag og konfirmasjon er helt alkofri...Da dette er feiring av BARN...

Skrevet

Politiet er veldig interessert i denne typen langing, NN 22:04.

Og da går det i tillegg en melding til barnevernet fra dem.........

Hva du tenker om saken, eller mener skulle være lovlig, har ingenting med dagens lov å gjøre. Og den kan du ikke tolke slik DU mener er rett for deg. Det blir litt som de som mener hasj er greit.......

Og en annen ting; hva du mener om hva du vil gjøre når ungen blir 15-16 og barnet er lite i dag, kommer drastisk til å endre seg den dagen poden er 15-16 år.........

Skrevet

Jasså. Nei jeg anmelder ikke "små" saker. Gud, tenk om jeg skulle ha anmeldt alle som nedlaster musikk fra nett? De som hiver ut søppel fra bilen mens de kjører? DET er alvorlig det. Da skulle du ha anmeldt veldig mange. Besides, barnemishandling kan IKKE sammenlignes med å gi ungdommer et glass alkohol. Å misbruke et barn seksuelt en gang ville vel vært langt mer alvorlig enn å gi en ungdom et glass vin en gang? Jeg kjenner ei som ble fratatt ungene fordi de mente hun var for DUM rett og slett.. Ja du leste riktig, hun mått ta en iq test, deretter ble hun frattat ungene fordi hun ifølge dem var "lettere tilbakestående" noe som ikke er fakta, jeg kjenner henne. Så hva barnevernet prioterer fra sted til sted er meget forskjellig hører jeg. Vil neppe tro disse foreldrene du snakker om TVANG gutten å drikke opp? En på nesten 16 år kan faktisk si nei. Hvis de da tvang han, da kan jeg gå med på at det var en sak for BV..

Skrevet

Jeg ser at denne tråden gled over i en diskusjon om det er greit å servere alkohol til 16-17-åringer. Må si jeg er forundret over hvor mange som mener DET er greit. Det er jo opplest og vedtatt opp og ned og i mente at det skal man IKKE gjøre. Ungdom lærer ike å drikke av å bli servert alkohol hjeme.

Vet dere det ikke eller bare ignorerer dere rådene?

10. Ikke gi barna dine alkohol

Noen voksne tenker at barna skal få smake hjemme, så forsvinner noe av mystikken. Andre sender med ungdommen ei flaske vin eller noen flasker øl på fest. ”Så vet jeg i alle fall hva han drikker” eller ”Så holder hun seg i alle fall borte fra sterkere saker”.

Skal vi tro på nyere norsk forskning, er begge deler galt. Ungdom som får smake hjemme eller som møter aksept hjemme på at de bruker alkohol, drikker mer og oftere ute blant sine jevnaldrende. Og der det er mye alkoholbruk, er sjansen for å finne hasj og andre stoffer størst. Det er gode grunner for at det er aldersgrenser for å kjøpe alkohol, og vi voksne gjør lurest i å respektere disse grensene.

--------------------------------------------------------------------------------

http://www.helsedirektoratet.no/rusmidler/aktuelt/ungdom_og_alkohol___gode_r_d_til_foreldre_184114

Annonse

Skrevet

Min mor og far har til sammen 14 søsken..Vi er totalt 30 søskenbarn på min mor og fars side..Alle har vi fått med drikke på fest fra konfirmasjonsalder av, frem til vi kunne kjøpe selv...

ALLE har vi blitt meget måteholden med alkohol..Vi drikker vel mindre enn den gjennomsnittlige nordmann og koser oss med øl/vin når vi føler for det..Men det blir sjelden mer enn et glasss vin eller en øl..Vi snakket om dette på et søskenbarntreff for to måneder siden, og det viste seg at i snitt var vi ute og festet 3 ganger i året..Hvor vi drakk og ble full..30 søskenbarn altså.....Noen er da ut annenhver helg ( en dag bare)- de under 20, resten er meget sjelden..Men var ofte ute i perioden før de traff partneren i sitt liv :o)

Men nå er det ikke"anlegg" for alkoholisme hos noen av vår familier, og tror vi har et "over snittet" sunn innstilling til alkohol...Likevel, selv om de av mine søskenbarn som har kommet så langt har gitt sine alkohol til fest etter konfirmasjon,- så er jeg i tvil om hva jeg skal gjøre når mine barn når den alder...

Både jeg og manne har bare positiv erfaring med å få med drikke på fest fra da av,- men alikevel så tviler jeg...Men nå er det 1o år til, innen den tid kan mye skje..Tror jeg avgjør det endelig når jeg ser hvem mine barn er venner med.Tendensen til vennekretsen ol.... Om mine barn er venner med barn fra familier hvor det er problem knyttet til alkohol, så vil jeg ta noen runder med meg selv, og sammen med foreldre til venner av barna..Viktig at vi har samme "fremgagnsmåte" mtp alkohol og fest tror jeg..At vi følger opp ungene våre og har samme "regler" slik at de ikke kan "skjule" seg for oss hos hverandre....

Blir vanskelig dette.....

Skrevet

Jeg tror ikke det var så mange som skjønte hvor du ville med dette innlegget, Dunder!

Slik jeg skjønte det så ville du bevistgjøre folk på hvor mange tilsteldninger det er ok med ett glass/tre glass alkohol hvor det er barn tilstede. For mange er det kanskje ikke mange tilsteldningene (eks bryllup, bursdag (da "lag" -som i 30år, ol -ikke barnabursdag), jul, påske, ferie). Men det sier jo ikke noe om hvor ofte det faktisk skjer. Hvor mange ganger i året har er man i voksenbursdag? - I min store familie er det en plass mellom 3-5 ganger i året med store feiringer og minst en "vanlig" bursdag i mnd (altså voksenbursdag). Bryllup - tja, nå er jeg i en alder hvor "alle" mine venner gifter seg så ett til tre bryllup i året. Jul - det er mange dager det er mulig å nyte alkohol der - det samme med påska. Og i feriene er det også mange anledninger, litt grilling, en god middag, vennebesøk ol. I tillegg kommer alle de vanlige fredags/lørdags/søndag middagene med tilhørende øl/vi el.

Det er jo ganske mange ganger per år allerede der. Og det er kun hvor barn er tilstede. Og mange ganger så har man kanskje "bare tatt en øl" hvor sannheten ligger nærmere 3 eller kanskje 5.

Man må gjerne ta seg en øl/ett glass vin til maten for min del, selv om jeg ikke gjør det selv. Men mange er kanskje ikke oppmerksomme på hvor mange ganger det faktisk blir drukket alkohol hvor barn er tilstede.

Litt skummelt å tenke på at mange faktisk reiser på ferie og drikker seg snydens med barna tilstede - og at det faktisk er en økende trend. - Men det er selvfølgelig ingen her inne ;)

-Konfirmasjon

- Bursdag (ikke barnebursdag)

- Jul

- Påska

- fredags kveld

- Lørdags kveld

- På hytta (både dag og kveld, men ikke til frokost)

- I Syden (både dag og kveld, men ikke til frokost)

- Fisketur

- Flytur

- MiddagsselskAP

- En varm sommerdag (også hverdag)

- stranda

Skrevet

Se der kom inspirasjonsinnlegget mitt over anledninger med også ja. ;)

Skrevet

Forskjellen, 22:34 på det du trekker fram (nedlasting av musikk, å kaste soppel fra bilen) er at det absolutt er tvilsomme greier, men det er IKKE entydig ulovlig! (Jeg vet at NOE nedlasting av musikk er ulovlig, men også at mye er lovlig, mer enn plateselskapene vil ha det til selv, for i Norge er det norsk lov som gjelder, ikke amerikansk eller EU-lov, og jeg er ikke i stand selv til å vurdere hva som er hva her). Og jeg anmelder bare saker som er enten ENTYDIG ulovlig eller hvor jeg har STERK mistanke om ulovlighet (i siste tilfelle av et et visst økonomisk omfang, evt farlig/potensielt farlig for andre).

Å gi et glass alkohol til en ungdom kan ikke sammenlignes med barnemishandling, sier du, 22:34? Vel, barnevernets oppfatning var en annen, og dommeren (for dette havnet i retten, gutten har såkalt "ressurssterke foreldre" med en viss posisjon å forsvare i samfunnet) konkluderte med at dette var "mer enn ubetydelig misbruk av den myndighet som tillå foreldrerollen" Så for hver og en legge i det hva han/hun vil! Og husk: Dette var ikke BARNEVERNETS avgjørelse!

Selvsagt er det forskjell på alvorlighet på ulike lovbrudd, noe annet har jeg heller aldri hevdet. Men både "små lovbrudd" og "store lovbrudd" er nettopp LOVbrudd!

Og med hensyn til tvang: Dommeren mente at de utsatte gutten for "utilbørlig press"! Så får du legge i det hva du vil. Det ble rettslig konklusjon! Og da er det uinteressant hva "jeg" mener!

Skrevet

Helt enig med deg, Dunder! Dette viser norsk forskning. I tillegg har man også annen forskning som viser det samme: Jjeg vil gjerne tilføye noe jeg har sakset fra et innlegg på en annen tråd her på BM, fra 15.5.

----

"Dette er jeg faktisk kjent med en undersøkelse rundt!

Jeg leste et sammendrag av undersøkelsen i en dansk avis eller tidsskrift sommeren 1988 (mest sannsynlig) eller 1989 (muligens), og tok notater. Det som er gjengitt nedenfor bygger på de notatene jeg tok.

Formålet med undersøkelsen var å undersøke sammenhengen mellom fedres alkoholvarner og sønnens (husker jeg leste den under overskriften "Som far, så sønn?"). Den tok utgangspunkt i ca 200 hjem, gruppert i 4 "klasser" og med noenlunde lik fordeling mellom "klassene" (klasse 3 - normalforbrukshjem var noe overrepresentert).

Fordelingen i klasser skjedde med utgangspunkt i fars alkoholforbruk. Det var en forutsetning for deltagelse at mors alkoholforbruk var i samme eller lavere klasse. Undersøkelsen omfattet kun eldste sønn dersom familien hadde flere sønner.

Selv om forhold som størrelse på undersøkelsen, alder og det forhold at den skjedde i Danmark svekker påliteligheten, og undersøkelsen derfor må leses med forbehold er den ikke uten interesse.

Hjemmene var som nevnt delt i klasser. Klassene var:

Totalisthjem, hvor alkoholforbruk ikke forekom (alkoholgrensen var definert til 0,3 %, visstnok pga danske alkoholklasser på den tiden)

Måteholdshjem, hvor alkoholbruk inntil 3 ganger/uke maks 25 g/gang (ren alkohol) forekom.

Problemforbrukshjem, hvor alkoholbruk forekom daglig med minimum 100 g.

Normalforbrukshjem, som var alt mellom (ganske stor gruppe.....)

Man undersøkte guttens høyeste engangsforbruk ved fylte 15 år og guttens standpunkt som 25-åring.(Danmark hadde 17årsgrense for salg av vin/sprit og 15-årsgrense for salg av "bordvin" på det tidspunkt, så vidt jeg vet, og svakere øl ble også solgt til skolebarn - om det var lovlig vet jeg ikke, men det skjedde i hvert fall helt åpenlyst).

Tallene viste (jeg noterte bare tallene for måteholds- og totalisthjemmene, men tall var også oppgitt for de andre gruppene)

Måteholdshjem;

Som 15-åring

Alkohol ikke prøvd: 20 %

Alkohol prøvd:55 %

Hatt merkbar rus: 20 %

Vært "snydens" (kan vel best oversettes "sørpe full?): 5 %

Som 25-åring

Totalist:10 %

Måteholden:65 %

Normalforbruk:20 %

Problemforbruk: 5 %

Totalisthjem:

Som 15-åring

Alkohol ikke prøvd: 60 %

Alkohol prøvd: 25 %

Hatt merkbar rus: 7,5 %-

Vært "snydens": 7,5 %+

Som 25-åring

Totalist: 70 %

Måteholden: 20 %

Normalforbruk: 10 %

Problemforbruk 0 % (1 tilfelle)

Så kan jo hver enkelt trekke konklusjon hvilken "risiko" barn løper ved å vokse opp i et avholdshjem kontra et måteholdshjem."

---

Noen som fremdeles har gode argumenter for at barn opplever minst av alkoholens skadevirkninger ved å "lære å drikke med måte"?

Og utrolig mange her som har en svært lemfeldig omgang med norsk lov? Har dere samme holdning til andre lovbrudd også, eller er alkohol en "hellig ku" for dere? I så fall er jeg gjerne med på å slakte den!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...