Gå til innhold

Å drikke alkohol med barn til stede: I hvilke sammenhenger er det greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bli med på dette eksperimentet: Skriv ned alle de sammenhengene mener det er greit å drikke alkohol med barn til stede (selv om det kun er snakk om en drink). Tenk deg godt om så du får med alt.

Det kan være litt skummelt å se hvor lang lista blir..

Fortsetter under...

Skrevet

når man ønsker det igrunn. Men vil du ha en liste så:

-til god mat er det greit med en øl eller et glass med vin

-på helgekvelden er det også ok med en øl eller et glass med vin

-bryllupp og andre store begivenheter

Voksne mennesker må da for svingene få lov til å ta et glass med vin eller en øl på en kveld. Det er da ikke snakk om å bli påvirket eller full, men å kose seg med godt hjemmelaget øl til julemiddagen eller et glass med vin til lørdagsmaten er da helt OK og helt vanlig!

Mine foreldre drakk da øl/vin i helgene og til jul og andre store begivenheter. Jeg ble ikke påvirket av det til å drikke tidlig. Jeg drakk først når jeg ble 18 år, nettopp fordi mamma og pappa sa at alkohol var for voksne. Enkelt og greit.

Tror det ligger mer under en å se papp ta en øl på fredagskvelden hvis et barn blir ødelagt altså..

Skrevet

For meg er det mere snakk om hvilke sammenhenger det IKKE er greit. Serverer alkohol i barnedåp også jeg hvis jeg har lyst. MENGDEN derimot er et annet spm. Heldigvis har jeg ingen i min omgangskrets som ikke takler alkohol. Dvs mannen har 1 kamerat, men etter at han dukket opp god og brisen på døra her med en flaske i hånden har han ikke vært her. Han er kun velkommen edru med andre ord.

Skrevet

Jeg synes det igrunn blir for dumt å sitte å måle hvilke anledninger det er greit å ta et glass vin eller øl. Det handler om fornuft og det å bruke hue.

Når man har ansvaret for barn under 18 så skal man ALDRI være så beruset at man ikke er i stand til å være der og være en STØTTE for barnet om det trenger det. Selvsagt er det annerledes om man er på helgetur uten barna eller har en frikveld borte fra barna. Men da skal det jo såklart være noen andre omsorgspersoner der for barna.

Slutt nå å gnål om når og hvor og hvor mange glass eller ikke det er LOV å drikke ifølge dib politiet. Folk tåler forskjellig og like forskjellig.

Så håper vi heller at foreldre flest ikke drikker seg vekk med barna tilstede...

Skrevet

Behøver man å lage en lang liste da? Om jeg tar meg en øl et par ganger i uka eller et glass med vin, så spiller vel ikke det noen rolle i hvilken sammenheng..

Alkohol med måtehold.. Hvilken sammenheng er jo revnende likegyldig!

Skrevet

Det handler om BEVISSTGJØRING, altså å reflektere over hvor ofte man faktisk mener det er greit. Det trenger ikke å være noe galt i å frikke foran barn, men er man virkelig klar over hvor ofte man gjør det? Og hvor ofte det blir 2-3- øl og ikke 1 som man hadde tenkt (og ofte kaller det i ettertid- "jeg tok meg en øl" sier man og så var det da virkelig 3)

Forskning viser at foreldre ofte ikke er klar over hvor ofte de faktisk drikker foran barna, og at mange blir overrasket.

Annonse

Skrevet

Har ikke lest noen svar her, men,- jeg drikker alkohol uansett om gutten min er med eller ikke. Det være seg høytider, hjemme, på besøk osv... Selvfølgelig ikke om jeg skal kjøre selv, men det skal jeg sjelden, siden samboeren min er avholds.

Jeg drikker når jeg har lyst, og det er kanskje 2-3 ganger i mnd, litt oftere om sommeren. Maksimalt alkoholinntak i løpet av en kveld er kanskje tre glass vin, men som oftest blir det bare ett, for kos... Ser ikke hvorfor det skulle ha noen innvirkning på sønnen min...

Skrevet

Jeg mener at det er greit å drikke med barn til stede i alle situasjoner, men å være beruset er ikke greit.

Selv drikker jeg ikke i det hele tatt, fordi mannen min er redd for alkohol. Helt greit.

Skrevet

- Bryllup

-Konfirmasjon

- Bursdag (ikke barnebursdag)

- Jul

- Påska

- fredags kveld

- Lørdags kveld

- På hytta (både dag og kveld, men ikke til frokost)

- I Syden (både dag og kveld, men ikke til frokost)

- Fisketur

- Flytur

- MiddagsselskAP

- En varm sommerdag (også hverdag)

- stranda

(max. 3 enheter pr. gang)

Skrevet

Vi drikker alkoholholdige drikker når det passer seg slik, Måler det ikke opp i forskjellige anledninger men når det passer oss. Blir umulig å liste opp. For oss er det naturlig å drikke alkohol når vi ønsker. Vi drikker oss ikke full med barn til stede.

Som feks ikveld, Bare meg og mannen min pluss snuppa hjemme. Vi skal spise biff, fløtegratinerte poteter og sallat. Det blir vin til maten. namme ;o).

Ps:

Vi tar nok sikkert litt snacks, og en øl til filmen ikveld i tilegg.ds

Skrevet

Den lista blir kort: Ingen sammenhenger. For BARN har krav på KLINK EDRUE voksne rundt seg. Voksne de er helt trygge på. Og selv ett glass alkohol skaper utrygghet hos mange barn. De merker endret oppførsel lenge før du selv (eller andre helt edrue voksne) gjør det!

Uten barn til stede må derimot en voksne gjerne drikke, så lenge han/hun er klink edru når han/hun møter barnet igjen. Selv om JEG ikke drikker da heller.

Og, om målet med oppdragelsen er å lære barnet å drikke "med ansvarlighet" ser jeg ikke noe "moralsk galt" i om man begynner å la barn se voksne litt påvirket fra rundt 12-årsalderen, og så øke nivået på "hvor påvirket er OK" etterhvert. Om målet er fornuftig, og om det gir "trygt barn", se det er en helt annen sak.

Men å GI BARNET å drikke før det er 18 er faktisk å opptre som en forbryter! Fordi det er forbudt og STRAFFBART å "selge eller SKJENKE alkohol til den som er under 18 år"! Og JA, jeg HAR tatt bilde og truet anmeldelse ved et par anledninger når jeg har sett ungdommer på 16-17 blitt skjenket og vertskapet ikke straks har fjernet vinglasset! Og jeg HAR sørget for en barnevernssak hvor en gutt på 15 1/2 ble skjenket ETT vinglass ved hver eneste søndagsmiddag, fordi han var "stor nok"! Foreldrene mente dette var helt naturlig, han var jo "konfirmert", barnevernet hadde absolutt en annen oppfatning, og saken endte med anmeldelse fra barnevernets side. Med påfølgende bot for foreldrene :)

Skrevet

Hvorfor er det skummelt hvis lista blir lang?

Som en annen skrev, nesten lettere og skrive ned der det ikke er greit. For jeg ser ikke noe problem i og nyte et glass eller to med barn i nærheten.men f eks, dåp, barnebursdag ol. ser jeg ikke noe grunn til og ha alkohol til

Skrevet

Å nyte alkohol med måte kan man gjøre hver dag om så. Om det er noe som ikke stemmer får en håpe på at bv blir koblet inn. Stoler på min egen dømmekraft, ikke lister laget av politiet innpå her.

Annonse

Skrevet

Den lange lista er vel bare skummel om man benytter seg av alle mulige anledninger og ikke klarer å vurdere selv når det er nok eller for ofte.

Jeg liker godt at vi f.eks. er en helt edru på julaften, nyttårsaften og slike dager. Altså at en av oss er helt edru. Men det er mest fordi jeg selv husker at jeg ble veldig utrygg av brisne foreldre ved slike anledninger, og vil sørge for at det er en voksen barna våre kan vite helt sikkert er "seg selv". Sikkert litt dumt, for jeg var veldig nervøst lite skilsmissebarn da jeg vokste opp. Og min sønn virker foreløpig å være ganske så mye tryggere enn jeg noensinne var:)

Skrevet

Nei vettu hva 18:14! Hadde du begynt å legge deg oppi om jeg hadde gitt min 15-16 åring lov til å ta et glass vin til maten, så hadde jeg tent på plugga! Vin til mat er kultur, det samme er hjemmebrygget tomtebrygg på julaften. Så lenge barna er modne nok til å skjønne at alkohol er noe man bør nyte med måtehold, så hadde min sønn lett fått lov til å ta seg et glass med tomtebrygg til julematen, eller et glass vin til lørdagskosen.

Det er snakk om kultur og måtehold. Et barn blir ikke døddrukken av å få et glass vin/øl til spesielle anledninger, og det får heller ikke dårlige holdninger så lenge foreldrene har åpne og gode samtaler med barnet sitt om alkohol og hvor farlig misbruk av det kan være.

Mine foreldre mente derimot at alkohol var forbeholdt voksne (altså de som hadde fylt 18 år) og dette respekterte jeg. Drakk ikke før jeg fylte 18 år. Og da var jeg varsom med alkoholen selvom jeg ærlig innrømmer at jeg har blitt full. Men dette er noe man lærer med tiden. Nå drikker jeg sjelden og lite, av den enkle grunn at jeg ikke liker vin eller øl (og ikke brunt brennevin). Dermed blir det kun drinker når jeg er på fest eller i voksne lag hvor dette er tilrettelagt for. Men samboeren min tar seg gjerne en øl på fredagskvelden/lørdagskvelden selvom sønnen vår er i hus. Og det plager ingen.

Å melde til barnevernet at en gutt på nesten 16 år får et glass med vin sammen med sine foreldre syne jeg er ufint av deg. Deres valg det da vel. Og barnet lider da virkelig ikke noe nød av den grunn. Du er tydeligvis en slik person som mener at dine meninger og holdninger kun er de rette, og dermed prøver du innbitt å presse det ned på andre rundt deg som ikke følger din strøm. Ufint, blærete og uhyre lite reflektert av deg...

Skrevet

Øøøøh, HAR du noengang vært i feks Frankrike, Italia, Spania etc? Der drikker de alkohol hver eneste dag, gjerne både til lunsj, middag og kvelds- med barn til stede.

Mener du virkelig at alle barn i disse landene er alvorlig traumatiserte av den grunn?

Skrevet

Jeg vet bare hvilke sammenhenger jeg IKKE synes alkohol er greit. Når barna sover kan jeg godt ta meg èn øl dog.

- Familiehøytider som jul, påske og 17. Mai.

- Barnedåp.

- Barnebursdager.

- Konfirmasjon.

Jaja, for min del kan dere bare drikke så mye dere vil, men for meg er dette settinger hvor alkohol ikke har noen plass, ihvertfall ikke mens barna er våkne. Hvorfor MÅ man absolutt nyte alkohol i alle anledninger?

Skrevet

Etter min mening er det greit hver gang vi har lyst på noe av det, men det skal ikke skje daglig, og det skal ikke dreie seg om å drikke så mye at man blir synlig beruset. (Vi har ikke lyst spessielt ofte, kansje en gang eller muligens to i månden)

Hos oss er det greit å drikke så mye at man blir litt ekstra blid og løssluppen av og til. Det vil vel stort sett si julaften, nyttårsaften, bryllup, min manns fødselsdag og sommerfesten. I praksis kansje tre ganger i året.

Skrevet

Herrejesus annie 18.14.. Anmeldte foreldrene til barnevernet fordi gutten på nesten 16 fikk et glass vin? Trodde barnevernet hadde viktigere ting å ta seg av.. Her får svigersøsteren min på nesten 15 litt cider hvis hun spør. Hun er nesten litt som en lillesøster for meg. Men hun drikker ikke mye heller, gjerne under et glass og merker neppe rusen. Og hva med de som tar seg et glass når ungen/e er i seng og sover en natt igjennom? Har en baby på snart 7 mnd og kan godt ta en øl eller to etter hun er lagt seg av og til, hun sover 12 timer igjennom. Så hører man sikkert " Jamen tenk hvis noe skulle skje iløpet av natta" Ja hva da? Hva kan høyst sannsynlig skje mens de små ligger å sover? Sånn går det ikke an å tenke.. Men naturligvis skal man ikke drikke seg drita/beruset med unger i hus. Det gjør jeg aldri, selv ikke når jeg en sjelden gang er på fest og har andre som tar seg av ungen min. Tror ingen unger har skade av å se foreldrene drikke et glass nå og da, uansett hvor det skulle være at de nyter alkoholen ( Ser ikke helt at det er viktig HVOR det er greit at foreldre drikker?) Svigers her tar seg et glass vin flere kvelder i uken, og de nyter det! Alle 3 ungene har normale forhold til alkohol, to av de har såvidt smakt alkohol og de er 15 og snart 19.. Det jeg dermed ser er at de som har vokst opp under strenge kår med et anstrengt forhold til alkohol blant annet, drikker mer.

Skrevet

Om du, 18:32 hadde "tent på alle plugga" interesser meg i grunnen mindre enn ingenting! For ved å servere en person under 18 år alkohol bryter du norsk lov! Og lovbrudd anmelder jeg! Når JEG vil, ikke når det passer andre! Så kan du synes det er hvor UFINT du vil å anmelde et lovbrudd!

Og så får jeg være "en slik person som mener at dine meninger og holdninger kun er de rette, og dermed prøver du innbitt å presse det ned på andre rundt deg som ikke følger din strøm. Ufint, blærete og uhyre lite reflektert av deg...!" Den karakteristikken lever jeg svært godt med! Fra en/ei som selv ikke har skrupler for å bryte loven!

Barnevernet var INDERLIG takknemlig. Fordi noen hadde MOT nok til å stå fram i en slik sak! Gutten også! Det kom fram i saken (hvor jeg vitnet!) at ha opplevde dette som et drikkePRESS når han opplevde at foreldrene bare skjenket han, akkurat som seg selv! For (det visste jeg ingenting om da jeg anmeldte), gutten ønsket faktisk selv å frastå fra alkohol, så langt som han kunne klare det! Men han var innstilt på at det fikk han vente med til han fikk lov til å bestemme selv! Derfor gledet han seg til 18-årsdagen, for da ville han jo slippe å bli "lært å omgås alkohol med måte" mer! Inntil da fikk han bare sørge for å drikke så lite som mulig, men nok til at ikke foreldrene følte seg støtt! Men foreldrene, de tok det som selvsagt at gutten skulle lære å nyte et godt glass vin (foreldrene er GLADE i vin, og drikker mye vin, men er aldri overstadig beruset) akkurat som dem selv.

"Deres valg det da vel", sier du, 18:32. Nei, det er ikke "deres valg", det er lovforbud mot å selge eller SKJENKE alkohol til den som er under 18! Men DU, 18:32, mener tydeligvis at MIN VILJE betyr mer enn lover og regler. Er det en slik oppdragelse du formidler til barnet også? At det er helt OK å bryte loven dersom JEG VIL det! Eller viser du dobbeltmoral her?

Skrevet

Anmelder ikke du, 21:40, et lite tyveri, eller litt hærverk eller litt barnemishandling??? Siden det bare var LITT, og siden ut fra at du trodde at politi og barnevernsmyndigheter "hadde viktigere ting å ta seg av", mener jeg?

Hva blir forskjellen? Lovbrudd er lovbrudd uansett. Det er ikke slik at jeg bare anmelder når jeg ser NOEN typer lovbrudd!!

Og barnevernet anså det som en PRIORITERT sak. Som havnet i retten, og hvor jeg vitnet! At etaten skulle ta saken SÅ alvorlig hadde ikke engang jeg ventet. Men positivt var det :))

Skrevet

For det første forholder jeg meg til NORSK lov, verken fransk, spansk eller italiensk! For jeg bor faktisk i NORGE!

For det andre: Enda litt lengre borte hogger man hendene av 10-åringer som stjeler, i andre 10-åringers påsyn. Mener du virkelig at 10-åringer er her er alvorlig traumatiserte av den grunn. Og i land så nært oss som Storbritannia oppdras fremdeles flertallet av barn med "god" gammeldags juling! Mener du britiske barn er alvorlig traumatiserte av den grunn?

Skrevet

jeg tviler sterkt på at loven ang alkohol og alder ble laget for at 15-16 åringer ikke skulle få smake litt vin sammen med foreldrene sine ved målltider. Men gi jernet du, det er helt OK at du ikke vil at barn under 18 år skal drikke. Men å legge seg i andres saker bare fordi du mener at det er rett er jo helt på trynet. Helt i orden hvis du ser at barnet lider, men jeg kan virkelig ikke se at min sønn vil bli annsett som en barnevernsak hvis jeg lar ham smake et glass vin til maten eller en øl til julemiddagen når han har fyllt 15-16 år.

Har ikke barnevernet nok å henge fingerene i med de barna som blir mishandlet eller misbrukt uten at du skal melde saker om at en 15-16 åring får smake vin til maten??

Skrevet

Hos oss er det ikke greit i noen sammenheng! Igrunn!

Vet dere selv når dere blir synlig beruset? Et seriøst spørsmål! Klarer dere å "måle" det selv? Jeg merker ikke når jeg er synlig beruset! Og JA man kan se når en person har drukket - selv om det kun er 1-3 enheter. Jeg har i allefall ingen problemer med å se det på andre. Men jeg merker det ikke selv i hodet og kroppen før i allefall en 7-8 enheter. Men da er jeg nok synelig beruset for andre lenge før. Så - derfor syns jeg ikke noe om alkohol sammen med barn - for de merker nok alkoholen før de som drikker gjør det!

(Er forøvrig enig i at man serverer ikke alkohol til ungdom under 18 år selv om de er "modne"nok og oppfører seg "voksne" nok til det! På samme måte som man ikke gir bilnøkkelen til en 17 år gammel gutt og ber han kjøre og hente/kjøpe noe - for han kan jo kjøre bil! At det er lov å drikke alkohol i Danmark etter fyllte 15(?)-16(?), og at man i USA kan kjøre bil når man er 16 har liksom ikke noe med saken og gjøre! Det er ikke lov i Norge.)

Skrevet

Jeg er bevisst, men føler ikke at det er noe problem.. Jeg drikker ikke ofte, og når jeg drikker er det snakk om en øl, ett glass vin eller en drink..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...