mamman til 2 nydelige jenter Skrevet 25. juli 2009 #1 Skrevet 25. juli 2009 Nå er vi usikre. Fikk positiv test i dag - SJOKK! Vi har ei frøken på 4 år og ei på 1 år og nå altså gravid igjen... Dette var langt fra planlagt og vi har hele tiden sagt at vi bare skal ha 2 barn. Nå er vi skikkelig usikre. I tillegg har jeg hatt to styrtfødsler og legen min har sagt at ved en evt ny graviditet må vi søke om keisersnitt i og med at jeg har revnet så sinnsykt begge gangene og måtte syes i 2 timer både innvendig og utvendig. Greit nok, men det i tenker på nå er om vi skal beholde nr 3. må vi ha nytt hus, ny bil og vi som nettopp har pusset opp! Vet ikke om vi har råd engang til en til. Får vi tid til en til? Synes tiden er knapp med de to vi har fra før...... Uff...er fryktelig usikker. I tillegg aner jeg ikke hvor mange uker jeg er på vei, i og med at jeg har ammet i 11 mnd og ikke fått tilbake mensen ennå. Nå sliter vi litt. Noen som har noen gode eller oppmuntrende råd? Vi vurdere for og imot å beholde og for og imot en medisinks abort.
minsin- j27.08.06, j10.04.10 Skrevet 25. juli 2009 #2 Skrevet 25. juli 2009 hei for det første så kan ikke jeg si om du skal beholde eller ikke, det er det bare du som kan avgjørde. men siden du skriver her inne regner jeg med at du har litt lyst å beholde også? det praktiske ordner seg alltid. skjønner godt at de to fødslene var traumatiske... men denne gangen får du jo keisersnitt så det ordner seg jo... vi har heller ikke nok soverom hjemme men det ordner vi... det er jo uansett 8 mnd til babyen kommer og så kan jo babyen sove os mor og far en stund... så det er jo kanskje to år til dere trenger å ta stilling til om dere trenger ny plass og bo...og tid har man jo alltid, hvis ikke lager man tid. men skjønner godt det er slitsomt med to små fra før... hvis jeg var deg ville jeg ringt legen for å få en time så du kunne finne ut av hvor langt du er på vei... og få en henvisning til en sosionom på sykehuset. de har snakket med mange damer som har hatt det som deg. jeg er ingen abort motsatnder, har selv tatt det for mange år siden men jeg tror også det er viktig å tenke det nøye igjennom...og selv om du går til legen din nå, behøver du ikke si at du skal ha abort men vurderer det.... masse lykke til:) håper du finner ut hva som er best for deg. la oss høre hvordan det går med deg etterhvert
_Amanda_ Skrevet 25. juli 2009 #3 Skrevet 25. juli 2009 Det er vanskelig å gi direkte råd i slike sammenhenger, fordi utfallet avgjøres så mye av hvordan en selv vil oppleve det å ta en abort. Har du vært gjennom en abort tidligere? Hvordan opplevde du det i såfall? Tror du det vil føles annerledes nå som du alle rede har to barn, slik at det nesten blir som å ta bort en tredjemann i flokken, eller ser du det mer som et uferdig foster? Jeg tror at hvordan du ser på dette vil ha stor betydning for reaksjonen din i etterkant etter en eventuell abort. Den andre siden av dette er jo alle de praktiske/økonomiske som du nevner, og som igjen kan føre til at dere blir slitne og mindre tilstede for barna enn det dere kunne ha vært med litt mindre ytre press og utfordringer. Et par jeg kjenner valgte å få 3 tette i en uforutsigbar livssituasjon, og det praktiske og økonomiske ble og er fortsatt vanskelig for dem. Men så er det jo det som alle foreldre sier: man angrer aldri på å ha fått et barn.. Det er store spørsmål dere har å tenke igjennom, og i enden er det vel kanskje bare dere som vet hva som blir riktig i deres situasjon. Selv kan jeg bare dele mine egne erfaringer og fortelle at jeg har tatt en abort tidligere og synes ikke det føltes så ille i etterkant. Når jeg tenker over historien til det venneparet jeg kjenner ser jeg også at det kan bli mye å håndtere, og dere står nå i en valgsituasjon der dere kan bestemme om dere er klar for mer arbeid eller ikke. Det er ikke bra for barna heller dersom familiesituasjonen blir veldig stresset og vanskelig. Ennå et men kommer her: Det handler vel mye om prioriteringer og innstilling, så om man vil få det til med tre går det selvfølgelig fint det også! Håper dere finner frem til den beslutningen som føles riktig for dere.
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 25. juli 2009 #4 Skrevet 25. juli 2009 Du testet positivt i dag, så klart dere er i sjokk! Dere har nettop funnet ut at du er gravid med en baby dere aldri trodde dere skulle ha. Så gi det litt tid i hvert fall. Jeg ville bestilt legetime med en gang for å få ul for å se hvor langt du er på vei. (Er det ikke lurt å si at du vurderer abort og derfor trenger dette raskt, eller tenker jeg helt feil her?) Og så syns jeg dere skal bruke all den tiden dere har frem til "fristen". Denne avgjørelsen bør man bruke god tid på. Jeg personlig hadde ikke tatt abort pga at jeg allerede kalte meg og følte meg som trebarnsmor i det jeg testet positivt. Jeg er i den gruppen som ville følt vi mistet et av barna våre. Jeg tror alt ordner seg når man gir det litt tid. Dessuten er det naturlig at dere nå ser på utfordringene i steden for mulighetene. Det gjorde vi også når jeg testet positivt, og vi hadde til og med prøvd med vilje! jeg tror det er en slags forsvarsmekaniske... MÅ dere ha ny bil? Man får plass til tre barn i mange biler. I hvert fall når den ene er fire år. Og nytt hus trenger dere vel ikke, i hvert fall ikke på en stund som hun over skriver. Barn kan fint dele soverom, i hvert fall når de er såpass tette. Så bruk litt tid dere, og la det synke inn. Og masse masse lykke til :-)
mamman til 2 nydelige jenter Skrevet 25. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 25. juli 2009 takk for mange svar. Ja vi er mildt sagt ganske sjokkert. Jeg har tidligere hatt en spontanabort i uke 13+4, den gangen følte jeg at noe var galt i ganske lang tid før selve aborten, så det gjorde liksom ingen ting. Det gjorde forøvrig ikke noe vond og kroppen fikse dette fint selv. I kveld skal mannen min og jeg prate, på mandag blir det en tur til legen å ta en ul.
Mammatrollet - februar baby. Skrevet 25. juli 2009 #6 Skrevet 25. juli 2009 Jeg vil si at dette må du tenke deg grundig gjennom ja. Jeg skal nr 5 og vet at det er slitsomt med barn men fy søren så mye de gir tilbake. Kan ikke tenke meg noe bedre en en barne hånd som søker trygghet i sin mor eller fars hånd. Man må tenke på det som kommer etter også tror jeg. Vil man klare og ta en abort etter og ha sett det på ul og hvordan vil man takle det etterpå. Vil man stadig gå og tenke på dette og trenge psykolog hjelp....osv Jeg for min del kunne ikke klart dette. Jeg har mistet 5 også. Tid, penger, husrom og alt dette det er hva man gjør det til selv. Lager man det til problem så blir det ett men tenker man positivt og barna kan sove på ett rom en stund og alt så går det fint. Lykke til med valget!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå