Gå til innhold

Gruer meg. Tenk hvis jeg blir feit.

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge slitt med spiseproblemer.

Før jeg ble gravid (og egentlig litt nå som jeg er gravid også), så er jeg en som virkelig passer på hva jeg spiser.

En dag for meg kan se slik ut i matveien:

Frokost: Banan, en tomat, kanskje en yoghurt.

Lunsj: Enda en yoghurt/kesam og kanskje en fersken eller et eple.

Middag: Alt i fra vegetarpizza (og da kun en liten skive) til noe mmagert som kylling eller lignende.

Mellommåltid: Mer frukt, noen knekkebrød.

Kvelds: Knekkebrød, yoghurt/kesam og enda mer frukt.

I tillegg til dette drikker jeg mye te. kanskje 4-5 kopper pr dag.

Jeg teller kaloriene mine, og ligger på alt fra 1200-1400 pr dag.

nå som jeg er gravid så tar jeg meg fortsatt i å telle kalorier.

Jeg spiser egentlig det samme som ellers. Jeg spiser bare litt mer kveldsmat, og litt mer grønnsaker.

Er det helt ille å bare spise 1200-1400 kcal pr dag?

Hva spiser dere andre?

huff. Er redd jeg underernærer både meg selv og spiren.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140420678-gruer-meg-tenk-hvis-jeg-blir-feit/
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Er ingen ekspert på dette eller utdannet på feltet. Men uansett. Det er anbefalt av man ligger på 2000 kcal daglig i gjennomsnitt til vanlig, og som gravid trenger man ikke så mye mer. Har hørt snakk om en skive eller et eple ekstra om dagen. Så dersom du kommer opp i det nivået som tviler jeg på at du verken skader deg selv eller spiren.

Man vil jo uansett legge på seg under en graviditet. Men har du sett på hvordan denne vekten fordeler seg i gjennomsnitt? Jeg la på meg over 16 kg og alt utenom 3 forsvant innen det var gått 1 uke. Og minstevekten man bør legge på seg mener jeg var 12 kg dersom man er normalvektig. Det er jo vekt som gjelder barnet fostevannet livmoren og liknende. Så det er jo ikke du som legger på deg:)

Håper at det var til litt hjelp:) Lykke til

• 4 uker senere...

Jeg synes ikke du har noe underenærende kosthold da..synes du spiser mye sukker og stivelse ofr en som er redd for å legge på seg..bare er ærlig..men ja..jeg tror d er uansett litt ille å ligge på bare 1400 kalorier daglig når du er gravid..er greit når du ikke er d for da er d bare deg selv d går utover..du går ikke ned i vekt av d der da...du bare ødelegger forbrenningen av fett med alle karbene..og du burde vel helle drikke vann enn te..men hvis jeg var deg ville jeg kjørt på med myyye mer grønnsaker og kanskje noe korn så du får i deg litt jern..tror ike du får i deg nok vitaminer og mineraler gjennom den kosten der..ville ivertfall startet med pure plane spirulina og fått i meg alt jeg trengte i d minste..men vil si du er usunn...både fordi du spiser for lite og fordi du spiser for mye stielse og sukker.

Jeg er absolutt ingen ekspert på kosthold, men synes det hørtes litt lite ut. Når det gjelder kg som skal av etter fødselen, kan jeg bare si at jeg veide 65 kg og er 165 høy før jeg ble gravid (la på meg 11 kg i sv.skapet) og nå 4 uker etter veier jeg 66 kg. så om du legger på deg under sv.skapet er det ikke sikkert at det blir sittende på deg så lenge heller. Amming feks hjelper mye på vektnedgang, i allefall gjorde det det til meg.

Lykke til og kos deg i tiden fremover :)

• 3 måneder senere...

hei.

har selv slitt med spiseforstyrrelser (men er i dag helt frisk og har en herlig gutt).

du bør snakke med legen eller jordmoren din, for mors kosthold har faktisk mye å si for et sunt svangerskap og fosterets utvikling. du trenger vit a for synest utvikling, folat for å forebygge nevralrørsdefekt og omega-3 for å sikre god utvikling av hjerne og nervesystem, for å nevne noen viktige ting. dessuten viser forskning at riktig kosthold er gunstig med tanke på å forebygge svangerskapsforgiftning. (mor og barn undersøkelsen)

som ei annen her skriver om at du spiser mye sukker/karbohydrater, synes jeg er hårreisende at hun uttaler seg om.. du er da ikke ute etter råd for hvordan du skal spise for å gå ytterligere ned i vekt?

1200-1400 kcal er nok for å holde kroppens organer i gang, men gir deg ikke energi til å fungere optimalt i hverdagen... fosteret klarer seg faktisk bra selv om mor sulter, men dersom mor ikke spiser nok, vokser fosteret på bekostning av mors energilagre. graviditet er bare en del av barnets vekst, du skal også ha energi til å produsere melk, noe som "koster" 500-600 kcal ekstra pr dag.

vet av erfaring at det ikke er lett å bare sette seg ned å spise, derfor er det viktig at du tar kontakt med noen som kan hjelpe deg, slik at du kan få et sunt og friskt svangerskap og barseltid med energi og overskudd til å møte en aktiv hverdag (og med småbarn er hverdagen virkelig aktiv).

lykke til!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...