Gå til innhold

Når begynner man med en lur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På dager som denne - da snuppelure bruker laaang tid på å sovne - vurderer jeg å gå over til en lur. Når er det vanlig at de bare sover en gang i løpet av dagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

min eldste datter begynte med én lur da ho var 11 mnd, fordi ho brukte lang tid på å sovne, som du skriver.

Men nå er vår yngste 11 mnd, og ho sover nesten alltid to ganger per dag. Ho har en litt annen døgnrytme, og sover kortere lurer enn den første jenta gjorde. Så de er forskjellige :)

Skrevet

Veldig individuelt, men har inntrykk av at de fleste begynner å sove en lur rundt ett års alder....Det skader jo ikke å prøve det ut en dag eller to, for å se om snuppelure kanskje begynner å bli klar for det? Flisa er ikke klar enda, men jeg ser jo at søvnbehovet på dagtid har sunket litt i det siste (men fortsatt 2,5- 3 timer).

Det er ihvertfall en fordel at de bare sover en lur ved bhg-start, da dagen i bhg er lagt opp slik at det er én lang lur midt på dagen.

Skrevet

Jeg gikk ned fra to til en lur da jenta vår var nærmere 1,5år gammel. Da skulle hun begynne i barnehage, så jeg fant ut at det var mest praktisk for alle :)

Skrevet

Stresser ikke med det ennå. Vesla er 11,5 mnd. Hun sover to lurer på til sammen 1,5-2 timer om dagen. Skal ikke begynne i bhg. før i februar, så jeg stresser ikke med akkurat det. Regner uansnett med at hun hadde fått sove to ganger om dagen hvis hun trengte det. Ser det har vært tatt opp flere ganger her inne, og svarene varierer veldig. Mellom 12 og 15 mnd. syns jeg å ha konkludert. I bøkene mine står det at de trenger 1-3 timer søvn på dagen ved 1-årsalderen, men det er ikke nevnt antall ganger. I tillegg er siste frist for soving kl. 15 i en bok jeg har fra Bokklubbens Barn etter fylte året. Det kan nok stemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...