lutefisk Skrevet 25. juli 2009 #1 Skrevet 25. juli 2009 Tenkte jeg skulle skrive litt om min erfaring, som er positiv :0) Det var et planlagt KS, så mannen min og jeg møtte opp på sykehuset en tiiiidlig morgen, og ble tatt med inn på et rom der vi ventet ca. 1 time. Så kom en jordmor og forberedte til KS. Barbering, kateter (som ikke var vondt i det hele tatt), og veneflon (som jeg ikke er fullt så begeistret for). Så var det å vente en liten stund til før ting plutselig skjedde i et litt annet tempo. Jeg ble trillet inn til op.stua mens mannen min skiftet tøy. Jeg hadde vært veldig rolig frem til da, men så ble det veldig virkelig og jeg begynte å skjelve ukontrollert. Det gav seg litt da mannen min kom inn. Egentlig en merkelig følelse, for jeg var roligere på innsiden enn det skjelvingen ga uttrykk for :0) Så var det å få epidural som var et relativt vondt, men kjapt overstått stikk. Deretter ble jeg lagt ned på op.bordet, og ventet på at bedøvelsen skulle virke. Det gikk fort, og skilleveggen ble satt opp. Mannen min satt ved hodet mitt, og strøk meg over kinnet og fikk roet ned nervene mine. Klart man er spent! :0) De rundt meg forklarte hele tiden hva som skjedde, strøk meg på kinnet og var veldig positive og behagelige. Plutselig var det i gang, for jeg merket at hele kroppen min ble rugget frem og tilbake, men det var ikke vondt. Og det gikk veldig fort. Plutselig hørte jeg barnegråt, og fikk jenta opp til ansiktet mitt. Vi fikk tid til å "snuse" litt på hverandre, før hun og mannen min ble med jordmor inn til et annet rom for å klippe navlestrengen. De kom tilbake etter kort tid, og vi ble trillet inn til oppvåknings....tja....heter det rommet/stua? Der man kommer seg etter operasjonen hvertfall :0p Der lå vi i to timer, hun tok puppen med en gang, og vi fikk roen til å bli kjent. Ingenting har vært spesielt ille. Det verste var egentlig å ligge på sykehuset i 5 dager, for jeg ville hjem til egne rutiner. Men jordmødrene var absolutt veldig flinke og behjelpelige! Klart det er ømt, og kan være vondt å bevege seg etter en operasjon, men det er bare å begynne å røre litt forsiktig på seg dagen etter inngrepet. Man får også smertestillende, og kan be om mer dersom det trengs. Det har vært litt vondt å le i en ukes tid, men nå er det nesten helt fint igjen. Det har i det hele tatt vært en svært positiv opplevelse, og jeg ville bare dele dette fordi det er så mange skumle historier der ute. Enten det er vaginal fødsel eller KS så kan det gå skikkelig dårlig, MEN det kan også gå skikkelig bra, slik som i mitt tilfelle :0) Det er ikke smertefritt å få barn, sånn er det bare. For min del har faktisk ammingen vært det mest slitsomme. Ingen som sa dette til meg, men å amme er rett og slett litt herk i starten. Det er sårt, man får melkespreng og man må jobbe med teknikken. Men det er så mye god hjelp å få. Bruk jordmødre, helsestasjon, ammehjelpen, venner og familie med barn! Få hjelp i starten. Nå er det 1 1/2 uke siden fødselen, og ting går seg veldig fint til. Husk at det ordner seg! Lykke til, alle dere som venter. Vi koser oss veldig!
venter barn nr 6 okt fødeklar Skrevet 25. juli 2009 #2 Skrevet 25. juli 2009 Gratulerer med lille jenta . og takk for du deler din positive opplevelse her inne .
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 25. juli 2009 #3 Skrevet 25. juli 2009 gratulerer med vel overstått ks;-) godt å høre om en fin opplevelse da jeg selv skal ha ks 18 aug(nr.2 men fødte vaginalt sist)...håper jeg er like heldig som deg;-) kos deg med jenta;-)
16.10.07&13.10.09:) Skrevet 26. juli 2009 #4 Skrevet 26. juli 2009 TAKK for en positiv historie om KS! Det trengte jeg! Gruer meg til kateter.. håpte de satt det etter bedøvelsen.. jeg får angst når noen skal rote der nede. Jeg hadde ikke det før forrige gang, men etter den fødselen har jeg fullstendig panikk for alt som skal skje i nærheten av underlivet
C-stine Skrevet 26. juli 2009 #5 Skrevet 26. juli 2009 Masse masse gratulerer!! Godt å høre om fine KS... Selv skal jeg til pers om 11 dager <3 Jeg bare lurer på hvorfor du var på sykehuset i 5 dager? Og klarte du å sitte å amme/øve på å amme eller måtte du ligge? Håper dere koser dere.. *misunnelig*
SPI Skrevet 26. juli 2009 #6 Skrevet 26. juli 2009 Dette var veldig fin lesning.Takk for at du delte det
Gjest Skrevet 27. juli 2009 #7 Skrevet 27. juli 2009 Hei:)Gratulerer med vel overstått keisersnitt,og gratulerer med lita tulle:)).Jeg har hatt 3 planlagte keisersnitt og skal snart,i midten av september,ha mitt 4 keisersnitt:)). Jeg lurer på en ting,fikk du blodproppsprøyter??? Det skrev du ingenting om..Jeg syntes det var så rart forrige keisersnitt at man plutselig hadde begynt å gi blodproppsprøyter,når jeg ikke fikk noen de 2 andre ks! Jeg synes de var helt grusomme! Svidde som pokker! Skulle ønske man slapp de sprøytene:( Pysete som jeg er for sprøyter..
Mamma til 2 søte jenter Skrevet 27. juli 2009 #8 Skrevet 27. juli 2009 Tusen takk for at du delte dette! Jeg skal ha planlagt keisersnitt til fredag og gru-gleder meg, men godt å lese om den positive opplevelsen du hadde.
elledille Skrevet 27. juli 2009 #11 Skrevet 27. juli 2009 Ja, du får blodproppsprøter, Iallefall fikk jeg det. 1 hver morgen i mageskinnet, kjente det nesten ikke. Jeg reiste hjem etter 3 dager, og har dermed fått 3 sprøyter, ville fått flere hadde jeg blitt lengre. Kateter ble satt etter at epidural var satt(skulle føde vaginalt) så regner med at de setter det etter at spinalen er satt på planlagt keisersnitt. Ingenting å grue for, merket det ikke! ..og lettest å amme liggende de første nettene, dette da det er tungt å komme ut av senga, men ikke noe problem å sitte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå