Gå til innhold

Noen som har gått 7-fjellsturen i Bergen?

Anbefalte innlegg

Var i Bergen i 1 uke i sommer, og besøkte kusina mi. Da tok vi en tur på fløyen, og hun fortalte om 7-fjellsturen.

Jeg elsker å gå på tur, og har veldig lyst til å bli med på det en dag. Men hvor langt er det? Når du sammenligner fra et sted til et annet sted, for når det kommer til km, så er jeg helt grønn.

Fortsetter under...

Turen er ganske lang, har hørt ca 25 km, og den går i litt krevende terreng. Er du litt vant til turgåing, og i normalt god "turform" trenger du rundt 7 timer. Og da har du absolutt ingen problemer med å gjennomføre turen. Spørsmålet er "bare" om du trenger 6, 7, 8 eller 9 timer (det er ingen tidtagning, dette er TUR!). Noe som også kommer an på om man VIL gå fort eller avslappende. Du har hele dagen, skal være fremme til kl 2000. Så kom igjen, meld deg på!

Vanlig dato for turen er siste søndag i mai.

Start er fra Gravdal (Fyllingsdalen) mellom kl 0700 og kl 0900, buss går fra sentrum kl 0700. Påmelding til turen skjer på Turlagskontoret (ligger i Marken) dagen før, fra kl 1000 til kontoret stenger (ca kl 1600?). Pris kr 300 for voksne og kr 250 for barn. Inkluderer kart v/start og T-skjorte og diplom v/fullføringl. Har du 7 diplomer får du sølvmedalje :)

Et alternativ, særlig om mindre barn eller større barn i mindre god form skal være med, er 4-fjellsturen. Denne starter samme dag kl 0900 fra Danmarksplass. Lengden er drøyt halvparten.

Jeg bor i oslo, og har dratt tilbake til oslo nå. Men tenkte på til neste år, for da kan hun ene venninna mi bli med (har planer om å dra til Bergen sammen). Vi pleie å få til en turdag hver 2. uke, der vi går en rolig tur i ca. 5-6 timer. Barna våre er 4 år, og er ikke vant til så lange turer. Men når dem er par år eldre, så passer kanskje 4-fjellsturen bedre. Barna våre er i ganske god form, for vi går turer veldig ofte med dem. Men kanskje lurt å vente litt til.

Men tusen takk for informasjonen, 13.04.

Skal lese litt mer om det på hjemmesiden.

HI

Du er fint nødt til å vente til til neste år, arrangementet er bare en gang pr år!

Og en 4-åring som er vant til å gå tur, klarer FINT 4-fjellsturen, så lenge man ikke har hast med å komme i mål! Faktisk en hel del 4-5 åringer som deltar. En og annen klarer faktisk 7-fjellsturen også, men det er å kjøre en 4-åring for hardt, uansett hvor godt vant han er til å gå tur, synes jeg selv. Da bør han/hun nok være 5-6 og ha bevist hva han/hun duger til gjennom 4-fjellsturen først, gjerne 2 ganger.

Og litt turøving med barna gjennom høsten/våren er jo også fullt mulig. Særlig om man har et mål og barna selv har LYST til å prøve seg!

Jepp, jeg vet det. Sa at vi skal prøve å til en tur neste år, siden vi drive å planlegge en tur til bergen da.

Jeg tror kanskje vi skal prøve å ta barna på 4-fjellsturen neste år. Er mest redd for at dem kan bli sliten, og ikke vil gå lenger. Blir for slitsom å bære dem. Så vil vente litt, og kanskje motiverer med litt lengre turer i mellomtiden.

Fordelen med 4-fjellturen, sett i forhold til en vanlig "fjelltur i marka" er at du har "utstigningsmulighet" ganske ofte. Så OM et barn blir slitent, og ikke orker mer, tar dere bare nærmeste sti ned til bebygd område (ikke langt mellom dem, bortsett fra på FØRSTE etappe) og ordner en transport her. Derfor er 4-fjellsturen ypperlig egnet som første litt lengre fjelltur. For risikoen for å måtte bære er her mye mindre enn på fjellturer flest.

At det er jevnlige mat- og saftstasjoner på turen (og muligheter for IS et par plasser!) er også motiverende! At løypa blir lettere og lettere underveis like så. Og at man SER at andre barn på egen alder også går, kan hjelpe, det med!

Å motivere dem med litt lengre turer først er selvsagt lurt. Det gir barnet trening og trygghet på at "dette mestrer jeg faktisk". Og det gir trygghet for den voksne også, på hva barnet faktisk greier, og hvordan det oppfører seg på en lengre tur. For noen ganger får man en overraskelse her første gangen. Negativt eller positivt!

Har barnet i utgangspunktet ikke LYST skal man selvsagt holde det borte, å tvinge et barn til å gå en slik tur er å gi dem avsmak på turlivet i lang, lang tid! Men jeg oppfatter ikke DET som et problem i ditt tilfelle, HI!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...