Gullimagen (og en på fanget) Skrevet 24. juli 2009 #1 Skrevet 24. juli 2009 Er det noen som vet om det er skadelig å ta Idoform når man er gravid? Skal reise til Afrika og er redd for å bli dårlig i magen.
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 25. juli 2009 #2 Skrevet 25. juli 2009 Dette stod på idoform.no: Bør kun brukes av gravide eller barn under 1 år etter avtale med lege eller helsesøster. Så da bør du vel sjekke med lege for sikkerhets skyld.
b77h Skrevet 25. juli 2009 #3 Skrevet 25. juli 2009 jeg ville kjøpt "de gode bakteriene"/probiotika på en helsekostbutikk. Eks Biocare er høy kvalitet og det står oppbevart i kjøleskap. Bør oppbevares kjølig for at bakteriene skal bevares. Jeg har brukt probiotika gjennom hele svangerskapet (er i uke 13 nå) for å styrke de gode bakteriene i tarmene - som igjen gjør at de dårlige bakteriene ikke får det så lett + sopp og sånt. De gode bakteriene har vi naturlig i kroppen, og de hjelper på å forhindre at vi blir dårlige hvis vi får i oss bakterier vi ikke tåler (som er typisk på reise). Så jeg ville ikke vært redd for å bruke det. Ellers spise eks biola...
ayaah Skrevet 25. juli 2009 #4 Skrevet 25. juli 2009 Jeg reiste til Egypt sist gang jeg var gravid, til tross for advarsler både fra lege og vaksinasjonskontor. Hadde heldigvis vaksinasjoner i orden på forhånd. Det som også kan være verdt å vurdere, er en sånn "drikkevaksine" mot magetrøbbel, Dukoral heter den, og kan tas av gravide. Den beskytter mot de vanligste formene for turistdiaré, men kan ikke garantere å virke mot ALT. Jeg sjekket på forhånd om jeg var immun mot toksoplasmose, og det VAR jeg heldigvis, så det slapp jeg å tenke på. Turen til Egypt gikk helt fint, og jenta ble så velskapt som det er mulig å bli :-) Men jeg FIKK magetrøbbel likevel, bare en annen type... Oppsøkte lege der nede og fikk medisin (og ringte og ringte legekontoret hjemme for å dobbeltsjekke om medisinen var ok for gravide, i laaaaaang telefonkø... medisinen var selvsagt ikke vanlig i Europa, men alt ordnet seg!) Har hørt at Idoform ikke duger noe særlig, men jeg vet ikke jeg... Det viktigste er nok å være forsiktig med hygiene og mat og drikke!
Gullimagen (og en på fanget) Skrevet 25. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 25. juli 2009 Takk for svar alle tre! Rekker ikke helsekost nå mer, så da får jeg satse på at det går bra. Har kjøpt mange flasker håndsprit, så skal være flink med hygienen. Ikke grønnsaker eller frukt som ikke er kokt, stekt eller som jeg selv skreller. Tar med idoform som jeg kan ta hvis magen trøbler, noe den ALLTID gjør når jeg reiser... Har hørt at bananer skal være bra hvis man får diare. Må vel prøve det! Tar også med litt knekkebrød hvis magen nekter å godta maten der. Har ikke sagt ifra til legen at jeg skal dit. Men tok vaksine rett før jeg ble gravid. Satser på at det går bra når vi er forsiktige!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå