Gå til innhold

Ultralyd på slutten av graviditeten

Anbefalte innlegg

Hei,

er det flere som vurderer ultralyd nå på slutten av graviditeten for å sjekke at alt er ok før fødsel?

Jeg er litt usikker, men tenker at jeg kanskje skal betalte for en ultralydtime for å sjekke at hun ligger riktig, ikke har surret seg inn i navlestrengen, om hodet har festet seg og ligger riktig...

Er det noen som har erfaring med dette? Eller har noen tanker rundt det?

Fortsetter under...

Jeg velger å stole på JM når hun sier at babisen har snudd seg, festet seg osv. Hvis de er i tvil eller det er andre ting som tyder på at noe er galt (nedsatt aktivitet etc) skal du jo få ultralyd uten å måtte betale for det....

Men for all del, jeg skjønner at du vurderer å betale for dette. Det er alltid godt å vite. Jeg bruker heller litt penger på akupunktur, men det er jo sikker også unødvendig..

jeg vurderer det samme som deg. Spesiellt siden jeg var på 3d ul for en god tund tilbake oglegen da kunne fortelle at hun er veldig stor, og regnet henne til å bli 4.5 kilo. Han "flyttet" terminen min over 2 uker pga størrelsen også.. men det bryr hverken jordmor eller sykehuset seg om i følge han. De følger kun opprinnelig termin. Derfor hadde det vært fint å se hvor stor hun faktisk er nå, så de evt setter meg igang før jeg går på overtid.. Har virkelig ikke lyst til å føde en på mer enn 4.5 kilo.. helst ikke dèt engang. Og har heller ikke lyst til å risikerer keisersnitt bare fordi de ikke har sjekket at hun er stor..

Koster 1000 på Volvat, så vurderer sterkt å bestille meg en time der nå til uken... bedre å betale for å vite enn å ikke vite føler jeg..

Det her hørtes ut som min egen historie. Var på 3d UL, og fikk beskjed om at jenta vår lå to uker foran gjennomsnittlig vekstskjema. De sa hun kom til å veie 4,5 ved termin. Jeg har hele tiden sagt til jordmor at jeg ikke vil gå en dag over termin, selvfølgelig litt for min egen del - men mest for babyen faktisk. Hun skal jo ut hun også, og jeg ser for meg at det blir mye slit hvis hun er stor - for oss begge.

Jordmoren min sa at vi måtte skrive et brev til Ullevål (der jeg har fødeplass), også ble det opp til dem å vurdere om jeg kunne føde et stort barn eller ikke. Brevet skulle vi skrevet denne uken, men skjebnen ville ha det til at jeg måtte opp til Ullevål to ganger forrige uke (trodde jeg hadde hatt en liten vannavgang), og da fikk jeg sjekket størrelsen hennes og om alt var bra ellers. Det er visst veldig vanskelig å estimere vekten når man er såpass langt på vei, og de opererer med et avvik på 500 g både på pluss- og minussiden. Legen sa at jenta vår er ca 15% større enn gjennomsnittet. De to gangene jeg var på Ullevål fikk jeg to forskjellige beskjeder: en lege sa at det skulle veeeldig mye til før de satte i gang en fødsel pga av størrelse, mens andre gangen jeg var der møtte jeg verdens søteste jordmor som var helt klar på at jeg skulle settes i gang hvis jeg gikk over.

Vet ikke om dette hjalp deg noe særlig. Som sagt så er det vanskelig å vurdere vekten på barnet så seint. Men stå på kravene, det er din kropp! Det virker som det er delte meninger om det å sette i gang en fødsel blant helsepersonel, men snakk med jordmoren din og skriv et brev med tankene dine til sykehuset.

Masse lykke til!:)

Hm... kanskje jeg må late somjeg tror jeg har hatt en tidlig vannavgang jeg ogå, så kanskje de tar en ul på meg hehe..

Jeg skal også føde på Ullevål.

Hadde jo vært interessant å finne ut av hvor mange prosent hun er over da, selv om det da tydeligvis er vanskelig å måle..

Annonse

Hei

Ny forskning sier at en ikke anbefaler å ta så mye ultralyd...

Jeg måtte selv nylig ta ultralyd (er i uke 39) pga fam.historikk og jeg spurte da om det ikke gikk an å se etter om navlstrengen lå surret rundt halsen, men det gikk ikke, for babyen er så stor at hele skjermen blir dekt av f.eks hodet når en ser på det, så da va slikt umulig ....

Om du ikke kjenner gode tegn på at babyen rører seg eller har andre bekymringer, så ta kontakt med føden og de vil hjelpe deg med en time hvor bla babyens hjerterytme kan måles...

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...