Gå til innhold

Lage i stand flaske til natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er det noen av dere som lager i stand nattflasken om kvelden? Det står jo på Nan boksen (bruker HypoNan) at man bare skal lage i stand en flaske slik at melken blir ferskest mulig, men lurer på om det er noen som har erfaring med at det ikke er "farlig" for barnet at flasken ble laget til ca 6 timer før og satt i kjøleskap? Jeg ammer først og når jeg da etter andre pupp skal begynne å lage i stand mme tar jo dette fort 20 min før hun får flasken...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har mikrobølgeovn så er det bare å ha kaldkokt vann i kjøleskapet og varme det til rette temperatur når du trenger det. Evnetuelt kan du blande kaldkokt vann med nykokt vann til rett temperatur og blande i pulver.

Som regel går det greit å blande på forhånd, men siden den bakterien som kan utvikle seg er farlig så lønner det seg å følge anbefalingene og blande fersk hvert måltid

Skrevet

her tar jeg kokt vann i flaskene og setter dem i kjøleskapet. Når gutten skal ha mat, er det 30 sec i microen til drikkeklar temp, ta i pulver, klar:)

For å spare enda litt tid, har jeg pulverdispenser med ferdig oppmålt pulver til måltidene:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi lager måltid for 1 døgn om gangen. Dette gjorde de på sjukehuset også, så vi har ingen problemer med dette. Varmer vann, har i pulver med en gang for å drepe evt bakterier, kjøler hurtig ned og har i flasker. Så står de i kjøleskapet og hives i mikroen når det er mattid :-)

Skrevet

Jeg lager mat til natta klart på kvelden. Dette ble også gjort på sykehuset da den lille lå på intensiven, så jeg har heller ikke noe problem med dette. Men på dagen lager jeg maten slik at den er ferskest mulig.

Skrevet

Vi lager også klart for halve døgnet i gangen, har litt ekstra ferdig for det er hender jo at snuppa vil ha mere enn det vi trodde på forhånd:) så varmer vi bare litt av gangen siden det ikke er så mye system i hvor mye hun spiser.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg koker vann og har klar 150 og 180 ml på flaskene og setter de i kjøleskapet, også har jeg i NAN når han skal ha mat og 35-40 sek i mikroen og ferdig!! Om kvelden før jeg legger meg tar jeg ei flaske med kald melk og har i pulver slik at når jeg står opp om natta og er trøtt så putter jeg den rett i mikroen! Det gjorde de på sykehuset til oss og og vi har nettopp vært der...

Skrevet

Hei HI

Den raskeste måten å tillage nan på er å ha flasker med ferdig oppmålt kokt vann i kjølekapet. Ved bruk varmes disse i microen til 40 grader, pulver blandes i, riste og servere - har man i tilleg pulveret ferdig oppmålt på pulverdispenser eller annet så er dette veldig kjapt! Nå kjenner ikke jeg HypoNan, men hvis den også skal tillages ved 40 grader så vil overnevnte metode være grei.

Du spør om det er farlig å lage opp 6 timer før den serveres. Det spørs hvordan du velger å gjøre det. Dersom du tillager Nan ved 40 grader så vil du risikere oppblomstring av farlige melkebakterier som drepes ved 70 grader. Dersom du tillager Nan ved 70 grader så vil vitaminer ødelegges og proteiner bli mer tungt fordøyelig. Smaken endres også. Skal man velge, er sistnevne metode å foretrekke dersom dette kun er for nattmåltidene. Til vanlig bør man lage måltidene ferske hver gang, med metoden bekrevet over vil dette ikke ta noe lenger tid enn å varme opp en ferdilaget flaske.

Bare å spørre igjen hvis noe ble uklart! :-)

Til dere som har sett at sykehus tillager på forhånd:

Dette kan de gjøre dersom de bruker et merke som skal tillages ved 70 grader (småfolk eller collett). Har de gjort dette og brukt nan så er det helt galt og veldig alvolig! Mattilsynet kom med nye retningslinjer for tillaging av mme i 2008. Dessverre følger ikke mattilsynet opp med kontroller av barselavdelingene. Jeg har snakket med mattilsynet om dette. De sier de er helt avhengig av tilbakemelding fra brukerene om dette. Så dersom noen av dere har opplevd at barselavdelingen tillager Nan på forhånd, så vær så snill og meld i fra om dette til mattilsyntet i ditt fylke!! Mattilsynet sier at de alltid vil kontrollere den gjeldene barselavd etter en slik klage.

Håper dere tar dere bryet med å melde i fra! Du finner kontaktopplysninger for ditt fylkeskontor på mattilsynet sine nettsider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...