Gå til innhold

Flaskemammaer, kan dere se hit litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal jo jeg snart begynne i jobb, så da må jenta mi få noen flasker med mme mens jeg jobber..

Så da har jo jeg selvfølgelig noen spørsmål, siden så og si kun har brukt ferdigblandet mme innimellom.

(jenta er 9 mnd)

Kan jeg ta kaldt vann fra springen og varme det i micro, eller må det kokes først?

Evt kan jeg lage klar en flaske, sette den i kjøleskapet for så å varme den opp senere?

Og bør jeg regne med hard mage i begynnelsen, og derfor ha malt i flasken, eller er det unødvendig?

Og hvor lenge kan en ha flasken stående etter den er lagd, før man må gi den? (tenker om pappaen skal på besøk o.l. og må ha med seg en flaske).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg bruker å koke vann avkjøle å ha d på en halvliters flaske å så koker jeg vann å har på termos så blander jeg når jeg drar ut på tur altig passe temp da:)

kan sikkert ha 1 ts malt i skader ikke, mn noen kan bli hard i magen av malt også, det blir min lille gutt så han får lactulose 3ml morgen å 3ml kveld.

melken bør ikke stå lengere en 1 time før den bynner å danne bakterier.

men som sagt ta me flaske melk å termos med vann.

Skrevet

Etter at barnet er ca 6 mnd skal det være greit å ta kaldt vann fra springen og varme i micro så det går nok greit.

Dersom du allikevel ønsker å koke vannet kan du ha ferdig kokt vann i kjøleskapet og helle på flaske som du varmer i micro når du skal bruke det. Tilsett pulver og rist flasken så er den klar.

Ferdig blandet mme kan oppbevares i kjøleskap max 1 døg, men jo ferskere melka er jo bedre er det. Anbefaler derfor å ha ferdig kokt vann hvis du vil det eller ta kaldt rett fra springen og varme det.

Det finnes nesten alltid mulighet til å få varmet en flaske når man er ute, men man kan ha med seg varmt vann på termos og noe du kan sette flaska oppi så du kan varme den i vannbad.

Ville ikke tatt med ferdigblandet mme på flaske på tur. Det finnes ferdige bokser med mme som du kan bruke eller bare ha med vann som du kan varme + pulver.

Du kan jo ha litt malt melka hvis du er bekymret for hard mage. Blir hun løs i magen er det bare å kutte det ut. Jeg sluttet med malt når vi begynte med fast føde og gir nå heller litt sviskemos morgen og kveld.

Skrevet

Hvis han skal på besøk til noen andre så er det jo bare å ta med pulver og en flaske. Vann får man jo hos de man er på besøk hos hvis man trenger det.

Når vi er ute på tur og ikke har mulighet til å varme vann i mikro så har jeg varmt vann på en mattermos. Den har stor nok åpning til at flaska får plass oppi.

Skrevet

Jeg gjør sånn når jeg tar med flasker ut på tur for dagen:

Måler opp kaldt vann fra springen i riktig mengde for porsjonen han skal ha, skrur tutt og lokk på flaska og pakker i stellebaggen.

Måler opp riktig antall skjeer melkepulver i et tomt (og ubrukt ;) urinprøveglass.

Da er det bare å skru av tutten på flaska (fordi tåtesmokker visst ikke skal i mirkro mener jeg å ha lest) - 10-20 sek i en mikroovn med vannet, og plumse oppi pulvere - rist og server :-)

Dersom det ikke er mer enn et par timer fra jeg pakker veska til gutten skal ha flaska si pleier jeg å ha kokende vann på tåteflaska - da er det som regel passe temp til han skal spise.

Ellers har jo avent en doseringskopp for melkepulver som holder flere enn en porsjon, men hos oss er et fullt urinprøveglass akkurat et passe måltid, og lite og nett å ta med :-)

Lykke til i jobb!

Skrevet

Det er mange varianter her ser jeg. Jeg har funnet ut at dette er beste måten å gjøre det på, om jeg skal på tur, på besøk, i byen, på kafe eller noe helt annet:

Jeg tar flaska han skal ha og har riktig mengde kaldtvann (fra springen - eller kokt hvis jeg har) i den.

Så har vi med termos med kokende vann og en sånn liten oppbevaringsboks som er lufttett (sånne som man får på alle butikker som selger kjøkkenting med klaffer på sidene til å lukke) med melkepulver og måleskjeen.

Når han skal ha melk så heller jeg varmtvann i flaska med kaldtvann til den er ca 40 grader. Så har jeg oppi så mange måleskjeer med pulver som trengs.

Veldig enkelt, og det funker uansett hvor vi er! :) Utrolig deilig å ikke være avhengig av å få varmtvann til vannbad eller flaskene når vi er borte.

Skrevet

Å så greit at man ikke trenger å koke vannet først! Det gjør jo det hele mye lettere!

Tusen takk for svar alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...